عواقب و عوارض تتو


عواقب و عوارض تتو

سلامت رکنا : تتو یا خالکوبی از طراحی های رایج بین بیشتر افراد است که هیچ فایده ای برای بدن ندارد بلکه بسیار آسیب زننده است.

به گزارش رکنا ، تتو ، پدیده ای که این روزها شبکه های اجتماعی همچون قارچی مهلک، وقت و هزینه و سلامتی شماری از هموطنان را نابود می کنند، از منظر پزشکی، به دلایل بسیاری منع شده است که در ادامه، با مقدمه که در بالا به آن اشاره کردیم، توجه شما را به 14 علت دوری از آن جلب می کنیم.

معایب تتو یا خالکوبی

حساسیت و واکنش های آلرژیک

رنگ های مورد استفاده برای تتو یا خالکوبی – به ویژه رنگ های قرمز، سبز، زرد و آبی – می توانند باعث ایجاد حساسیت یا واکنش های آلرژیک پوستی مانند خارش در ناحیه ی خالکوبی شده شوند. یک تحقیق در سال 2015 نشان داده که 22 درصد از افرادی که خالکوبی یا تاتو کرده اند تا یک ماه دچار خارش شدید بوده اند.

رنگ های تیره تر مانند رنگ مشکی و بنفش کمتر باعث واکنش های آلرژیک می شوند.

عفونت های پوستی

شایع ترین عفونت های پوستی مرتبط با خالکوبی یا تاتو به وسیله ی باکتری های استافیلوکوک اورئوس و پسودوموناس ایجاد می شوند که از گونه های مقاوم به آنتی بیوتیک هستند و به راحتی درمان نمی شوند.

عواقب و عوارض تتو

از دیگر اختلالات پوستی ناشی از خال کوبی می توان به سارکوئیدوز و لیکن پلان (یک بیماری التهابی پوستی که در اثر واکنش های خود ایمنی در بدن ایجاد می شود و باعث ایجاد لکه های بنفش بر روی پوست می شود) اشاره کرد.

کلوئید و گرانولوم

همه خوش شانس نیستند، گاهش اوقات تاتو می تواند باعث ایجاد کلوئید در ناحیه ی اطراف خالکوبی یا تاتو شود، کلوئید یک زائده ی صورتی رنگ پوستی است که در اثر تجمع کلاژن ایجاد می شود.

گاهی اوقات در اطراف تاتو یا خالکوبی ممکن است توموری التهابی از جوانه های گوشتی به نام گرانولوم ایجاد شود، گرانولوم در اثر التهاب در سیستم لنفاوی بدن ایجاد می شود.

هپاتیت و ایدز

اگر تجهیزات استفاده شده برای تاتو یا خالکوبی آلوده باشند، می توانند باعث ایجاد بیماری های خونی مانند ایدز ، هپاتیت B و هپاتیت C شوند.

تداخل در نتیجه ی MRI

در برخی مواقع جوهر خالکوبی یا تاتو حاوی آهن می باشد که هنگام MRI می تواند باعث تورم، سوزش یا سوختگی در ناحیه ی خالکوبی شود، در بعضی مواقع رنگ های به کار رفته برای تاتو می توانند با کیفیت تصویر MRI تداخل ایجاد کنند.

عواقب و عوارض تتو

سرطان پوست

شاید باورش برای شما هم سخت باشد اما بهتر است بدانید که یک تحقیق در سال 2012 در دانمارک نشان می دهد که تاتو یا خالکوبی در برخی افراد باعث ایجاد سرطان پوست می شود، گفته می شود که باریم، مس و جیوه موجود در برخی جوهر های تاتو باعث سمی و آلوده شدن خون و در نتیجه سرطان پوست می شود.

گرفتگی عضلات

کارشناسان آمریکایی معتقدند که خالکوبی یا تاتو بر روی بدن، باعث کاهش توانیی بدن برای تولید عرق و در نتیجه دفع بیشتر سدیم می شود به همین دلیل بدن در برابر تغییرات دمایی ناتوان شده و احتمال گرفتگی عضلات افزایش می یابد.

عوارض و مضرات تاتو ابرو

درد شدید پس از تاتو، از دست داد چهره ی طبیعی، عفونت های ناشی از باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک استافیلوکوک، ایدز و هپاتیت A، B، C، آلرژی و حساسیت پوستی، کلوئید و ریزش شدید ابرو ها پس از تاتو از عوارض و مضرات تاتو ابرو هستند.

عوارض و مضرات تاتو خط لب و رژ لب

بهتر است بدانید که تاتو یا خالکوبی خط لب و رژلب یکی از خطرناک ترین انواع تاتو محسوب می شود. خونریزی، تورم، کبودی، حساسیت، عفونت و کلوئید از جمله عوارض جانبی تاتو خط لب و رژلب هستند.

عوارض و مضرات تاتو خط چشم

شاید از تاتو چشم بتوان برای درمان افتادگی پلک و چشم استفاده کرد اما بد نیست بدانید که عفونت شدید چشم، کبودی، زخم، اسکار، تورم، درد و خونریزی شدید در چشم، حساسیت و واکنش های آلرژیک، ایدز و هپاتیت از مهم ترین خطرات و عوارض تاتو چشم می باشند.

تاتو و رنگ های غیر بهداشتی

در بسیاری از مراکز زیر زمینی تاتو در کشور که هیچ نظارتی بر فعالیت آنها وجود ندارد، کاسبان شبکه های اجتماعی و سلامت عمومی، با رنگ های غیر بهداشتی و بعضا سوزن های تاریخ مصرف گذشته که در شرایط غیر استریل نگهداری شده اند، به انجام این کار مبادرت می کنند که تهدید جدی سلامت افراد است.

تاتوی خانم ها نیز توصیه نمی شود

دکتر نصرت پورسینا، متخصص پوست و مو می گوید که تاتو از نظر پزشکی، به غیر از موارد نادر که برای پوشش یک جوشگاه غیر قابل درمان و نامناسب در صورت، آن هم از سوی پزشک متخصص پوست به کار می رود، در بقیه موارد از جمله دلایل زیبایی به هیچ عنوان توصیه نمی شود و طبق اطلاعیه وزارت بهداشت کشورمان، انجام آن، جرم تلقی می شود.

تغییر رنگ پوست و افزایش آسیب پذیری پوست در خانم ها، از عوارض انجام تاتو است که باید از آن دوری کرد.

تاتو در آرایشگاه های غیر مجاز

برخی از مکان هایی که افراد برای انجام تاتو به آنجا مراجعه می کنند، آرایشگاه های زنانه است که بعضا گزارش شده از تاتو کاران مرد برای تاتو بدن بانوان استفاده می شود. این آرایشگاه ها و مواد مصرفی، غیر استریل و غیر مجاز بوده و گاهی برخی از تاتو ها که رنگ های گوناگون در آن به کار رفته است، درمان بسیار مشکلی داشته و به دفعات، بدن شما باید تحت لیزر درمانی قرار بگیرد که عوارض بسیاری برای پوست و مو دارد.

پوست به شدت آسیب می بیند

انجام تاتو در هر نقطه ای از بدن، آسیب پذیری شدید پوست را در بلند مدت به ارمغان می آورد. پوست، نخستین سد دفاعی بدن در برابر ورود میکروب ها بوده و با تاتو کردن، این سند دفاعی مورد حمله قرار گرفته و با سوزن تاتو، میکروب وارد بدن می شود. هر چند که در میان مدت، تاثیر خاصی احساس نشود.

عواقب و عوارض تتو

رنگ های تاتو، خطرناک است

رنگ های به کار رفته در تاتو ممکن است واکنش های ایمنی بدن را تحریک کند و با انجام این کار، سلول ها ملتهب شده و به رنگ بنفش در می آیند که به صورت دانه های تسبیح ، برجسته می شود.

اگر سابقه نقص سیستم ایمنی دارید

اگر قبلا به واسطه نقص سیستم ایمنی در بدن با مشکلاتی روبرو بودید، تا آخر عمر باید دور تاتو را خط بکشید.

رنگ قرمز تاتو، حساسیت زا است

افرادی که در تاتو از رنگ قرمز بسیار استفاده می کنند باید بدانند که رنگ قرمز ایجاد حساسیت می کند و در این صورت پوست قرمز و دچار خارش می شود و این حساسیت های پوستی، سال ها پس از انجام تاتو ممکن است ظاهر شوند.

مراقب داروهای هورمونی باشید

پزشکان بعضا برای از بین بردن عوارض ناشی از انجام خالکوبی روی بدن به خصوص برای از بین بردن حساسیت های پوستی، مجبورند داروهای هورمونی قوی را به بیماران تجویز کنند. این داروها، عوارض بسیاری دارد که کاهش ناباروری و مشکلات گوارشی و پوستی، از جمله چالش های مصرف آن برای گروه های مختلف سنی به شمار می رود.

عواقب و عوارض تتو

تاتو های کربنی

اگر رنگ تاتو به لایه ماندگار پوست تزریق شود، ماندگاری طولانی خواهد بود و اگر در لایه های سطحی تزریق شود، به تدریج کم رنگ می شود و از بین می رود. اگر ماده تاتو، کربنی باشد، می توان آن را با لیزر برداشت. اما اگر مواد رنگی به خصوص قرمز و قهوه ای و زرد باشد، به دلیل وجود ترکیبات آهن در این رنگ ها، امکان برداشت وجود ندارد.

تاتو، افیون سرمایه

کسانی که تاتو می کنند، بیش از دیگران، در تیر رس طرح ها و روش های جدید و نو خالکوبی هستند و برای همین، بسیارند افرادی که هر از گاهی علاقمند به انجام تاتو در نقاط دیگر بدن یا پاک کردن تاتو قبلی و جایگزین کردن آن با طرح ها جدیدی که مد می شود ، هستند.

عواقب و عوارض تتو

برخی از قربانیان تاتو، سالانه میلیون ها تومان صرف این کار می کنند. در حالی که با همین پول، می توانستند از باشگاه های ورزشی استفاده کرده یا کشورهای مختلف را تماشا کنند و یا برای خرج ازدواج یا تحصیل یکی ازدوستان و آشنایان که بخاطر حتی 1 میلیون تومان، عطای تحصیل را به لقایش بخشیده است، هزینه کنند.

به هر حال، تاتو، افیونی برای سرمایه و چالشی برای سلامت بوده که توصیه می شود افراد از انجام آن خودداری کنند.

به جای تاتو چه کنیم؟

پولی که قرار است صرف تاتو بکنید، صرف ورزش کنید. حتی اگر نیم میلیون تومان برای یک عمر است

به جای تاتو کردن یا حجامت کردن، به اهدای خون به دیگران فکر کنید. خود را از این عمل زیبای انسانی محروم نکنید

عواقب و عوارض تتو

تاتو، نه تنها عمل پسندیده ای نیست، بلکه در بسیاری از جوامع، مخاطبان تاتو از طبقه ضعیف جامعه بوده و معمولا کارآفرینان، چهره های تجاری، علمی، سیاسی و فرهنگی ممتاز، مخاطبان و طرفداران این عمل به شمار نمی روند

گر چه هر انسانی، مالکیت بدن خود را دارد، اما طبق شرع و عقل و عرف و قانون، آسیب پذیری به اندام های بدن به هر دلیل و ماموریتی، نقض رفتار عقلانی بوده و باید از آن پرهیز کرد.به جای این کار، به فعالیت های خیریه و کمک به بیماران بشتابید

پیش از تاتو کردن، 10 دقیقه با یک پزشک یا روانپزشک، صحبت کنید

با خالکوبی، خود را از اهدای خون ، محروم نکنیم

تاتو یا خابکوبی چیست؟

تاتو (تتو) یا خال کوبی (به انگلیسی : tattoo) کشیدن یک طرح بر روی پوست بدن است که به وسیله ی یک دستگاه دستی کوچک که سوزن های ریزی دارد و به سرعت بر روی پوست حرکت می کند، ایجاد می شود. با هر بار حرکات این سوزن جوهر مخصوص تاتو یا خالکوبی وارد پوست شده و رنگ می گیرد.

عواقب و عوارض تتو

این فرآیند بدون بی حسی انجام می شود و در بیشتر مواقع بدون درد و خونریزی به پایان می رسد. ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خطرات، معایب، عوارض و مضرات تاتو ابرو، خط لب و رژلب، خط چشم و تاتو روی بدن را برای شما ارائه کرده ایم.

معایب خالکوبی و تتو

خالکوبی روزگاری تنها برای یاغی ها و سرکش ها بود، نگاه چندان مثبتی نسبت به آن ها وجود نداشت، اما امروزه بین مردم بسیار رواج پیدا کرده است.

آمار خالکوبی (تاتو) روی بدن روز به روز بیشتر می شود. در قدیم مردم این کار را روی سلاح های گرم و یا سرد خود می کردند و آن را نمادی شخصی برای خود و یا گروه خود می دانستند.

خالکوبی چه عوارضی دارد؟

اما امروزه مردم در هر کجای از بدن خود خالکوبی می کنند. در برخی موارد این خالکوبی ها جنبه افراطی به خود می گیرید تا جایی که شخص تقریبا تمام اعضای بدن خود را خالکوبی می کند. هر شخص اختیار بدنش را دارد و آن گونه که دوست دارد با خودش برخورد می کند.

این دوست داشتن می تواند زندگی اجتماعی شخص خالکوبی کننده را تحت تاثیر قرار دهد تا جایی که سلامت، موقعیت شغلی و حتی تعاملات اجتماعی را زیر سوال می برد. اختیار مقوله بسیار جالب و البته محترمی است اما استفاده از اختیار نیز برای خودش محدودیت هایی را به دنبال دارد که پیروی نکردن از آن می تواند برای هر شخصی مشکل ساز شود. به یاد داشته باشید که برای رسیدن به زیبایی و یا خاص بودن جوهر نمی تواند ایده مناسبی باشد.

در این یادداشت شما را با معایب تاتو کردن آشنا می کنیم و ثابت می کنیم که پوست بدن انسان ها برای خالکوبی طراحی نشده است، پوست تن ما دفتر نقاشی کودکان نیست که هر کاری دوست داشتیم روی آن پیاده کنیم.

1. دائمی بودن

یکی از بزرگ ترین عیب های خالکوبی که نمی توان آن را نادیده گرفت مادام العمر بودن آن روی بدن است. آیا شما دوست دارید 10 سال دیگر آن خالکوبی ای را که کرده اید، روی بدنتان باشد؟ به یاد داشته باشید، شانسی برای از بین بردن خالکوبی ندارید، مگر اینکه به پوستان آسیب بزنید و یا با هزینه زیاد لیزر و یا جراحی کنید. اگر شما به خاطر شخصی روی پوستتان اسمش را خالکوبی می کنید، مطمئن هستید که با شما خواهد ماند، و یا از این تصمیم خود پشیمان نمی شوید؟

این طبیعت انسان است که برخی چیزها را از یاد می برد اما آیا می توان نقش روی پوستنتان که هر روز جلوی چشمتان است را نادیده بگیرد؟ این کار ممکن است از نظر روانی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما نتوانید از شر چنین خالکوبی هایی راحت شوید، ممکن است یک خاطره بد تا آخر عمرتان همراهتان باشد، پس قبل از خالکوبی کمی تفکر کنید و اسیر احساسات نشوید.

2. بد نام شدن در جامعه

در بین اکثر افراد جامعه خالکوبی کردن نمادی از انسان های خلاف کار و افراد سرکش است. از این رو مردم معتقدند کسانی از تتو استفاده می کنند که دارای مشکل اخلاقی به هر طریقی چه جسمی و چه روحی هستند و نسبت بهشان بد بین هستند. خانواده هایی که افراد فرهنگی، سنتی و مذهبی هستند، تتو کردن را قبول ندارند. چنین خانواده هایی دوست ندارند فرزندانشان به هر دلیلی خالکوبی کنند. چنین رسمی در بین این خانواده ها جایی ندارد. اما گروهی از مردم معتقدند کسانی که خالکوبی می کنند به نحوی در زندگیشان سر خورده شده اند که چنین رفتارهایی را بروز می دهند، به نظر می رسد چنین افرادی برای جلب توجه بیشتر مردم نسبت به خودشان دست به چنین عملی می زنند.

3. خالکوبی بسیار خطرناک است

اگر شما خالکوبی را پیش یک فرد خبره و ماهر و حتی در سالنی کاملا پیشرفته انجام دهید با این شرایط بازهم خالکوبی به خاطر عوارضی که دارد بسیار خطرناک است. برخی افراد به جوهر آلرژی دارند و استفاده از جوهر زیر پوستشان می تواند ناراحتی های درناک پوستی برایشان ایجاد کند. این در حالی است که بیماری هپاتیت و ایدز نیز می تواند از طریق سوزن های آلوده و تجهزات کثیف در مکان های که با هزینه کمتر دست به خالکوبی می زنند، انتشار یابد. در مواردی پیش آمده است که شخص در محدود هٔ چشم خود اقدام به خالکوبی نموده که متاسفانه با نابینایی رو به رو شده است. خالکوبی همچنین می تواند باعث ایجاد آلرژی پوستی شدید در بدن به صورت دائمی شود، زیرا رنگ ها باعث ایجاد واکنش در بدن می شوند.

4. با خالکوبی خون تان آلوده می شود و نمی توانید خون اهدا کنید

در برخی از ایالت های امریکا تا یک سال از اشخاصی که تازه خالکوبی کرده اند، خون اهدایی پذیرفته نمی شود. این قانون ممکن است در برخی دیگر از نقاط دنیا اجرا نشود. زیرا هر کشور و منطقه ای، قانون و سیاست خاص خود را پیاده می کند.

5. خالکوبی انتخاب شغل شما را محدود می کند

در برخی مشاغل ظاهر فیزیکی اشخاص بسیار مهم است از این رو از افرادی که خالکوبی دارند، استفاده نمی شود. برخی مشاغل چون؛ مهمانداری، بازار یابی، کار رسانه ای و بسیار از مشاغل دیگر افرادی را استفاده می کنند که هیچ گونه خالکوبی ای روی بدن خود نداشته باشند. داشتن خالکوبی در موقع مصاحبه شغلی می تواند در روند پذیرش شما تاثیر منفی بگذارد.

6. بحث برانگیز است

برخی از ادیان از ایده خالکوبی روی بدن را حمایت نمی کنند با توجه به این برخی طرح ها برای عموم پسندیده نیست و ممکن است بوی نژاد پرستی و توهین بدهد. از این رو شما ناخواسته و یا خواسته برای خود دشمن تراشی می کنید، این کار در کل به نفع شما نخواهد بود.

7. آماری درباره خالکوبی

با توجه به آماری که ارائه شده است، خالکوبی ها در حال افزایش است طبق تحقیقاتی که در سال 2012 صورت گرفته است 36 درصد افرادی که تتو می زنند در سن 18 تا 25 سال هستند. اما افرادی با سن 26 تا 40 سال 40 درصد آمار کل خالکوبی ها را به خود اختصاص داده اند. این درحالی است که افرادی که در سال های 1077 تا 1994 متولد شده اند در بین شان تقریبا 70 درصد دارای دو یا سه خالکوبی هست که در ظاهر، مشخص نیست. طبق همین تحقیقات افرادی که به خالکوبی علاقه دارند متوجه شده اند که خالکوبی بین روابط کاری و دوستیشان هیچ تاثیره مثبتی نگذاشته است.

تتوهای مشابه تتلو را دیده اید؟

8. تاتو عاملی برای نپذیرفتن شما!

هنگامی که شما در بازار کار هستید یا به دنبال کار می گردید، سعی می کنید که خالکوبی خود را بپوشانید. یک نظر سنجی در این باره در سال 2006 می گوید 46 درصد از کارفرمایان خالکوبی را یک عامل منفی برای پذیرش نیروی جدید به حساب می آورند و از این بین 29 درصد از کارفرمایان گفته اند که شخصی دارای تتو باشد در مصاحبه شغلی دارای امتیاز منفی می شود.

اگر هنوز تتو نکرده اید دست نگه دارید!

برای خال کوبی از یک ماشین دستی استفاده می کنند که بسیار شبیه به چرخ خیاطی عمل می‌کند، با یک یا چند سوزن به طور مکرر پوست را سوراخ می‌کنند و با هر سوراخ، سوزن‌ها قطرات جوهر کوچکی را به زیر پوست وارد می کنند. این فرایند بدون نیاز به بی هوشی انجام می شود و درد نسبتا کم تا قابل توجهی می تواند داشته باشد.

در جهان امروز، هر ثانیه با موج عظیمی از اتفاقات در حوزه مد که شاید در سال‌های قبل سرعتی به این شدت نداشتند روبه رو می شویم. موجی که شاید بتوان گفت: در نسل حاضر و حتی نسل پدران امروزی به سرعت جای خود را در میان بسیاری از افراد باز کرده است، خالکوبی یا تتو کردن است. پدیده ای که امروزه با آن مواجه هستیم، شاید بتوان آن را در قالب یک هنر، با آن رنگ و طرح های خوش نقشش جای داد.

اما جالب است بدانید که خالکوبی قدمتی بسیار زیاد و هزاران ساله دارد. در گذشته افراد برای نشان دادن بسیاری از عقاید و تعلقات فرهنگی خود از خالکوبی استفاده می کردند، یونانیان برای نشانه گذاری برده ها از این روش بهره می بردند. در بسیاری از فرهنگ ها همچون لاتین و بومیان آمریکای شمالی، خالکوبی نمادی از قدرت، افتخار و غرور بود.

قبل از اقدام به تتو کردن این مطلب را بخوانید!

شما می توانید در عرض چند ساعت صاحب یک تتو بر روی بدن خود شوید، اما سهولت این امر نباید شما را از آگاهی درباره ی خطرات و عوارض احتمالی آن دور نگه دارد. ما در این مقاله از دیدگاه پزشکی و سلامت به این مقوله خواهیم پرداخت؛ خالکوبی یا تتو کردن چه عوارضی می تواند به دنبال داشته باشد و قبل از اقدام به انجام، بهتر است از چه جهات آن را بررسی کنید.

به طور معمول، برای خالکوبی از یک ماشین دستی استفاده می کنند که بسیار شبیه به چرخ خیاطی عمل می‌کند، با یک یا چند سوزن به طور مکرر پوست را سوراخ می‌کنند و با هر سوراخ، سوزن‌ها قطرات جوهر کوچکی را به زیر پوست وارد می کنند. این فرایند بدون نیاز به بی هوشی انجام می شود و درد نسبتا کم تا قابل توجهی می تواند داشته باشد.

طبق یک مطالعه که در ژورنال Contact Dermatitis به چاپ رسیده است، حدود ۱۰ درصد از افراد مورد بررسی، عوارض کوتاه مدت ناشی از خال کوبی را تجربه کرده اند. ایجاد این عوارض بسته به واکنش بدن فرد به جوهر مورد استفاده و سایر آسیب های وارده به پوست متفاوت بوده است.

دکتر سوزان برد، پزشک و درماتولوژیست بیمارستان منهتن گفت: "باید توجه داشته باشد درصورت بروز هرگونه عارضه پوستی در محل خال کوبی بجای برگشت به فردی که خالکوبی را انجام داده و درخواست کمک و توصیه پزشکی از وی، سریعا به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. "

در ادامه شایع‌ترین عوارض و مشکلات ناشی از خال کوبی و تتو را با هم بررسی می کنیم:

۱- عفونت

شاید بتوان گفت: شایع‌ترین و بیشترین عوارض ناشی از تتو، بروز عفونت بویژه بواسطه ی یک باکتری فرصت طلب بنام "استاف اورئوس" است که می تواند در موارد مختلف باعث ایجاد بثورات پوستی، تاول و آبسه های دردناک شود. در این موارد تجویز آنتی بیوتیک ها بصورت موضعی یا خوراکی یک راهکار درمانی محسوب می شود.

برای دیدن تتوی پژمان بازغی اینجا کلیک کنید

یکی دیگر از مواردی که ریسک ابتلا به عفونت استاف را افزایش می دهد، نوازش حیوانات از ناحیه ای که بتازگی خال کوبی صورت گرفته است، می باشد.

۲- حساسیت آلرژیک به جوهر خالکوبی

جوهر خاکوبی به تنهایی مسئول ایجاد بسیاری از عوارض ناخواسته است. اگر نسبت به فلزات آلرژی دارید، حتما این موضوع را در نظر داشته باشید و از محتویات جوهری که قرار است به زیر پوست شما وارد شود آگاه باشید. جوهر قرمز و زرد رایج‌ترین برای ایجاد واکنش های پوستی هستند.

۳- التهاب پوستی

یکی دیگر از جنبه های مهم که قبل از دریافت تتو باید در نظر داشته باشید، عدم وجود التهابات پوستی و بیماری های خود ایمن است. در افراد دارای این بیماری ها، تتو کردن مجموعه ای از واکنش-ها و التهابات پوستی بنام گرانولوما را به راه می اندازد.

۴- اسکار‌های قبلی پوست

یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید بهبود‌های سابق پوستی شما در گذشته پس از زخم ها و جراحات می باشد، اگر در رابطه با درمان زخم های قبلی و تاخیر در درمان ها مشکل داشته اید، تتو کردن می تواند این زخم ها را فعال کند.

۵- پوست های حساس

التهاب پوست و فلسی شدن یا پوسته پوسته شدن آن در بیماری هایی مثل پسوریازیس پس از تتو بیشتر خواهد شد و باید این موارد را قبل از دریافت تتو در نظر بگیرید. حتما با پزشک خود در رابطه با ظرفیت و توان پوست خود برای تتو کردن مشورت کنید.

۶- خونریزی

یکی از مواردی که قبل از تتو باید آن را در نظر داشته باشید، عدم ابتلا به برخی اختلالات خونی که باعث خونریزی بیش از حد و کنترل نشده مثل هموفیلی است، می باشد.

تتو کردن به تنهایی باعث ایجاد خونریزی زیاد نمی شود، اما در صورت وجود برخی بیماری های خونی، بروز عوارض و مشکلات باید مورد توجه قرار گیرد.

۷- سرطان

هنوز رابطه ی معناداری بین ریسک احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که تتو دریافت کرده اند گزارش نشده است. اما هرساله گزارش ابتلا به سرطان ملانوما پوست در برخی افراد دارای خال کوبی منتشر می شود. مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ذرات تیتانیوم دی اکساید موجود در جوهر خال کوبی می تواند در غدد لنفی تجمع و انتشار پیدا کند و از همان زمان نگرانی ها در رابطه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان در افراد دارای تتو افزایش پیدا کرد.

۸- مشکلات MRI

در این مواقع، خالکوبی یا آرایش‌های دائمی ممکن است باعث ورم یا سوزش در نواحی ایجاد شده در حین معاینات MRI شود. علاوه بر این، اشعه‌ی مغناطیسی یا اشعه‌ی ماوراء بنفش ممکن است در برابر خالکوبی واکنش نامطلوب نشان بدهد و ناحیه‌ی اطراف آن ممکن است آلوده شود.

گاهی اوقات رنگدانه های تتو می‌توانند با کیفیت تصویر تداخل پیدا کنند. بعضی قسمت های خالکوبی ممکن است در واقع باعث سوختن پوست شوند.

۹- بیماری های ویروسی

تنها راه برای اطمینان از استریل بودن وسایل و ابزارآلات ایجاد کننده ی این نقوش پر خط و خال، استفاده از دستگاه اتوکلاو است. دستگاهی بسیار گران که شاید بتوان گفت: درکمتر مرکزی حتی نام آن ها نیز شنیده شده باشد. سوزن و نیدل آلوده و مشترک بین افراد ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری های ویروسی بخصوص هپاتیت C. و ویروس HIV را افزایش می دهد.

در بسیاری از موارد شاید عوارض و مشکلات گفته شده هیچ گاه رخ ندهند، اما بهتر است قبل از تتو و خال کوبی بر روی بدن با موارد گفته شده از دیگاه سلامت و پزشکی آشنا شوید.

افرادی که تتو و خالکوبی می‌کنند چه شخصیتی دارند؟

به نظر می‌رسد تتو زدن و خالکوبی کردن هویت خودش را از دست داده باشد، دیگر گذشت روزگاری که خالکوبی حکم شجاعت داشت و نمادی برای قدرت‌نمایی بود.

شراره داودی: «پدرم؛ خداحافظ ولی هرگز نخواهی رفت از یادم» این جمله را روی کمرش خالکوبی کرده، کلمه «پدرم» را تحریری نوشته و پررنگ‌تر از بقیه، می‌گوید این تتو تنها چیزی است که حتی وقتی بمیرم هم با من در قبر می‌گذارند، می‌خواستم چیزی به یاد پدرم داشته باشم. نامش رضا است، ۲۶ سال سن دارد و پدرش را چند سال قبل از دست داده و همین دلیلی شده برای اینکه این نوشته را روی بدنش خالکوبی کند، البته می‌گوید دلش نمی‌خواسته در معرض دید باشد و بیشتر برای دل خودش زده و به رخ کشیدن آن را نمی‌پسندد.

اما همه مثل رضا نیستند، خیلی‌ها تتو را به خاطر داشتن ظاهر و قیافه متفاوت انتخاب می‌کنند، لذت می‌برند از اینکه درد را تحمل کنند، از اینکه در مرکز توجه گروه‌های دوستان باشند، دوست دارند از اینکه آن‌ها را افرادی با تحمل بالا خطاب کنند و بزرگ بدانند، برای خیلی‌های‌شان اصلا طرح تتویی که می‌زنند معنی خاصی ندارد، مثل کامران؛ می‌گوید که فقط دلش تتو می‌خواسته، از دفتر طرح‌ها هرکدام که بزرگتر و پر جزئیات بوده را انتخاب کرده و حالا دست‌ها و پاهایش پر از طرح‌های عجیبی است که تنها برای نشان دادن و شاید قدرت‌نمایی زده است.

تتو یا خالکوبی همان نقش‌هایی با ماندگاری طولانی هستند که روی پوست زده می‌شوند، روزگاری این طرح‌ها نمادی برای تمایز قبیله‌ها با هم بود، بعدتر می‌شد خالکوبی به روش سنتی را در میان بزرگان هر روستا دید، اما امروزه جریان تا جایی ادامه پیدا کرده که خالکوبی برای پسرها و دخترها تنها یک «مُد» به حساب می‌آید.

برخی متن‌های سوزناک را به هرچیزی ترجیح می‌دهند، همین که بخشی از کمبودهای زندگی را با استفاده از سرنگ‌های رنگی روی پوست حک کنند، احساس می‌کنند کار بزرگی انجام داده‌اند، همان‌طور که محسن ۱۴ ساله روی دستش نوشته است؛ «خرابِ روزگاریم» و می‌گوید از زندگی خسته شده و دلش نمی‌خواهد زنده باشد، این طرح را هم روی دستش و جایی که دید زیادی دارد، زده تا همه حال و روز او را بدانند.

شکایت از روزگار و شِکوه از شرایط موجود یکی از اصلی‌ترین دلایل خالکوبی است، چه آن‌که اشعار غم‌آلود زیادی را می‌توان دید که برای تتو استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد این نوع اعتراض به اوضاع با آسیب رساندن به بدن دست کم میان جوانان طرفدار زیادی دارد.

آرش جوان دیگری است که نام برادرش را «علی» را روی دستش نوشته، چون به گفته خودش خیلی دوستش دارد، اما دوستانش به این حرف او می‌خندند و می‌گویند به جای این‌کارها به بردارت بیشتر احترام بگذار! اما علی، برادرِ بزرگ به نظر غمگین‌تر و طلبکارتر به نظر می‌رسد، او روی دستش عبارت «نفرین به جهانی که غمش نسبت ما شد» را نوشته است، عصبانی به نظر می‌رسد و از آن بچه‌های منزوی است که نسبت به هر توجه و نگاهی عکس العمل خشن نشان می‌دهد و چشم‌غره می‌رود. خیلی از کسانی‌که خودشان تتو می‌زنند، این‌کار را هنر نقاشی می‌دانند؛ نقاشی‌هایی با ظرافت و جزئیات بالا که هنگام کشیدن آن‌ها باید تمرکز زیادی داشته باشند و همه تلاششان را برای رسیدن به بهترین طرح در اولین اقدام داشته باشند، چون جبران اشتباه در طراحی کاری سخت و دردناک است.

عواقب و عوارض تتو

مهران ۳۰ ساله است و خودش کار تتو انجام می‌دهد، می‌گوید اگر مامورهای پلیس او را با سر و وضع واقعی‌اش ببینند، حتما دستگیر و مجازات می‌شود. اما چرا؟ مهران از فرق سر تا نوک پایش خالکوبی دارد، یک سمت بدن روایتی از زندگی یک انسان را کشیده؛ از به دنیا آمدن و بزرگ شدن و مدرسه و دانشگاه و کار و ازدواج و فرزند و در نهایت مرگ! سمت دیگر بدنش را هم چرخ دنده خالکوبی کرده، چرخ‌ دنده‌های سه بعدی با سایزهای مختلف که کنار هم قرار گرفته‌اند. اما او معمولا لباس‌های یقه‌دار با آستین‌های بلند می‌پوشد و موهایش را هم بلند نگه‌می‌دارد.

مهران برای افراد زیادی تتو زده و تجربیات زیادی دارد، او می‌گوید که خیلی‌ها فقط برای اینکه خودی نشان بدهند، این کار را انجام می‌دهند و تعریف می‌کند که بچه‌های جنوب شهر بیشتر به دلیل کمبودهایی که در زندگی‌های شان دارند، اشعار غمگین می‌نویسند یا طرح‌های خیلی بزرگ را انتخاب می‌کنند، انگار دردی که سوزن برای‌شان به وجود می‌آورد، آرام‌شان می‌کند. اما بچه‌های بالا شهر و به اصلاح مایه‌دار، بیشتر طرح‌های حجمی و عجیب را می‌پسندند و شاید بتوان گفت از روی خوشی و برای اینکه بین گروه‌های دوستی مورد توجه قرار بگیرند، حاضرند این درد را تحمل کنند، تتوهای رنگی بین این گروه هم رواج زیادی دارد.

عواقب و عوارض تتو

مهران توضیح می‌دهد که علاوه بر طرح انتخابی تتو که شخصیت افراد را نشان می‌دهد، محل تتو هم خیلی مهم است؛ بعضی‌ها با طرح‌های از پیش مشخص شده می‌آیند که معمولا پشیمان نمی‌شوند و دقیق هم می‌دانند کدام قسمت از بدن طرح را بزنند، اگر در معرض دید باشد، یعنی اینکه دل و جرات زیادی دارد و حرف اطرافیان هم برایش مهم نیست و معمولا هم قید کار کردن و استخدام در جایی را زده است، اما آن‌هایی که تازه طرح را می‌خواهند انتخاب کنند و درباره محل آن صحبت می‌کنند، کسانی هستند که احتمالا از تتو زدن پشیمان می‌شوند.

فرهاد یکی از افرادی بوده که از تتویش پشیمان می‌شود، او روی ساعد دست چپش طرح بزرگی از یک عقاب را داشته، یک روز که دیگر نمی‌توانسته عقاب سیاهش را تحمل کند، یک ظرف اسید می‌گیرد و ... خودش می‌گوید «با چشمانم می‌دیدم که پوست و گوشت دستم می‌سوخت و روی زمین می‌ریخت»، بعد از این موضوع دستش دیگر مثل اول نشد و تنها گوشت اضافه آورد.

می‌گویند نگاه عمومی به پدیده تتو در حال تغییر کردن است و خیلی‌ها هستند که برای پوشاندن زخم‌ها یا جای عمل از خالکوبی استفاده می‌کنند، اما این موضوع چندان در ایران دیده نمی‌شود و اصلی‌ترین دلیل را در همان «مُد» بودن یا متفاوت بودن باید جست‌وجو کرد.

در این میان دختر های جوان هم از قافله عقب نمانده‌اند، کافی است سری به استخر ها بزنید تا انواع و اقسام خالکوبی‌ها را روی بدن آن‌ها ببینید، فرق عمده تتوی دخترها با پسرها در حجم و انگیزه انجام این کار است، دخترها بیشتر در جاهایی که دیده نمی‌شوند، خال می‌زنند و معمولا هم طرح‌های کوچک مانند پرنده‌، گل‌ها و از این اقسام را انتخاب می‌کنند. انگیزه اکثر آن‌ها هم زیبایی و به مد روز بودن است، اصلا دخترها از اینکه کسی درباره خالکوبی پرستوی روی شانه‌شان حرف بزند، خوشحال می‌شوند و همین دلیلی است که این کار را انجام می‌دهند و با اینکه بعضی قسمت‌ها مثل داخل بازو، مچ پا و یا پشت گوش درد زیادی دارد، اما آن‌ها تحمل می‌کنند، چون طرح‌های دخترانه بیشتر به درد این قسمت‌ها می‌خورند.

خالکوبی روزگاری تنها برای یاغی‌ها و سرکش‌ها بود، نگاه چندان مثبتی نسبت به آن‌ها وجود نداشت، اما ستاره‌های دنیای بازیگری و ورزشکاران کسانی بودند که این شوی بزرگ را در تمام جوامع به راه انداختند، روزهایی بود که اگر یک بازیکن فوتبال خالکوبی داشت، تلویزیون صحنه‌های مربوط به او را خیلی نشان نمی‌داد یا عکس‌هایش را منتشر نمی‌کرد، اما حالا کار به جایی رسیده که در رسانه‌ای داخلی و خارجی اخباری می‌خوانیم مبنی بر اینکه «خالکوبی‌های مسی چه معنایی دارند؟» و داخل خبر، عکس تک‌تک تتوهای رنگی این بازیکن آرژانتینی را به وضوح منتشر می‌کنند. یا جانی دپ بازیگر مشهور هالیوودی روی تک‌تک انگشتان دستش نوشته‌هایی را خالکوبی کرده و روی بازو و ساعدش هم همین‌طور. اصلا چرا راه دور بویم؛ بعضی بازیگران و ورزشکاران خودمان هم این روزها نمایش تتو راه انداخته‌اند!

با این اوصاف حالا در هر آرایشگاهی می‌توان کسانی را پیدا کرد که مشغول انجام تتو برای افراد هستند، به نظر می‌رسد خالکوبی کردن هویت اصلی خودش را از دست داده، گذشت زمانی که خالکوبی ابهت داشت و باعث ترس دیگران می‌شد، نسل جدید همه چیز برایش سرگرمی شده و از اینکه طرح داشته باشد، فقط بخش مُد بودن را مد نظر قرار می‌دهد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
6 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته