شان تالیفات مهدوی تمدن‌سازی منتهی به ظهور است/ کتاب‌های مهدوی تهییج‌کننده و تکلیف‌آور نیستند


شان تالیفات مهدوی تمدن‌سازی منتهی به ظهور است/ کتاب‌های مهدوی تهییج‌کننده و تکلیف‌آور نیستند

حجت‌الاسلام نصوری با اشاره به مشکلاتی که حوزه نشر مهدوی با آنها درگیر است، گفت: کتاب‌های مهدوی تهییج‌کننده به سوی ظهور نیست. فضای کتابخوانی برای تمدن‌سازی با محور مهدویت و کاربردی‌سازی مهدویت برای نسل امروز هنوز دچار کهنه‌گرایی است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از امروز (شنبه، 24 آبان) تا 30 آبان با شعار «دانایی، مانایی» آغاز شده است، به همین مناسبت و نیز به منظور بررسی بایدها و الزامات کتاب و کتابخوانی در حوزه مهدویت و تاثیر آن بر زمینه سازی برای ظهور امام مهدی(عج) با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) و نیز معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

شان تالیفات مهدوی تمدن‌سازی منتهی به ظهور است/ کتاب‌های مهدوی تهییج‌کننده و تکلیف‌آور نیستند

حوزه کتاب و کتابخوانی در مسئله مهدویت از چه مشکلاتی رنج می برد؟

متاسفانه، نسبت به فرهنگ کتاب و مطالعه مهدوی ما دچار فقر شدید هستیم و علی‌رغم اینکه برخی مطالب مبنایی سبب نگارش کتاب های خوبی شده است اما فضای کتابخوانی برای تمدن سازی با محور مهدویت و کاربردی سازی مهدویت برای نسل امروز هنوز دچار کهنه گرایی است، به عبارت دیگر، هنوز نوفهمی درباره مهدویت صورت نگرفته و هم کتاب ها و پایان نامه ها در فضای حقیقی و هم مکتوباتی که در فضای مجازی نشر می یابد، برای نسل امروز عالمانه و فاخر نیست.

راه خروج از این مشکلات چیست؟

پاسخ به شبهات در عرصه مهدویت باید نهادینه شود، شاید پیش از این به شبهات پاسخ داده شده اما شبهات و عرصه هایی جدید در حوزه مهدویت سربرآورده که در پاسخ به آنها عقب هستیم در حالی که باید هم ترویج و هم نهادینه سازی مهدویت با تاکید بر پاسخ به سوالات را جدی تر بگیریم اما در این باره خلاء داریم.

مشکل دیگر نبود متولی در هدایت و جهت دهی و اصلاح مکتوبات است چراکه برخی مکتوبات ریشه های انحرافی دارند و پرسش این است که چطور اجازه نشر می گیرند؟! این قسم تالیفات دستاویز معاندان می شود. از این رو، ضرورت دارد تالیفات مهدوی به طرح مباحث در شان زمینه سازی ظهور تمرکز داشته باشند.

نگارش و نشر کتاب های کاربردی و کمک کننده به قرار گرفتن جامعه در مسیر زمینه سازی برای ظهور، چقدر نیازمند نیازسنجی است؟

کتابی به قلم امیرمحسن عرفان و به همت مرکز تخصصی مهدویت منتشر شده که دو هزار نیازمندی مکتوبات مهدوی را استخراج کرده و برای آنکه این نیازسنجی محور تالیفات قرار بگیرد باید جریان سازی شود. یعنی اهالی قلم، هنر و رسانه به میدان بیایند و مباحث معرفتی مهدویت را بیان کنند اینجا است که نبود متولی بیشتر خود را نشان می دهد.

تالیفات مهدوی باید به سمتی برود که جامعه منتظر را به سوی تمدن نوین اسلامی و زمینه ساز ظهور رهنمون شود، بنیاد فرهنگی حضرت مهدوی موعود(عج) و مرکز تخصصی مهدویت را کتاب هایی منتشر کرده اند اما اینها حرکت دهنده نیست، حرکت رو به جلو به متولی واحد نیاز دارد.

آیا نگارش تالیفات مهدوی مبتنی بر نیازسنجی برای جریان سازی و حرکت زمینه ساز ظهور کافی است یا باید اتفاقات دیگری هم رخ دهد؟

این یک بخش از پازل است، وقتی مکتوبات آماده شد باید رسانه ها، فیلمسازان و ... به میدان بیایند تا انتظار روح حاکم بر جامعه شود اما متاسفانه شاهد آن هستیم که نسخه نوشته شده، عملی نمی شود!

همانطور که در اقتصاد کتاب ها و نسخه های کارشناسان، عملی نشده اند در مهدویت هم کتاب ها به عرصه عمل ورود نکرده اند، این در حالی است که وقتی نسخه ای برای زمینه سازی ظهور و تحقق سبک زندگی منتظرانه نوشته می شود، باید رفتارها و سبک زندگی ها مجرای پیاده سازی آن باشند.

هنر تالیفات مهدوی آن است که حرکت دهنده و تهییج کننده به سوی ظهور و بسترسازی آن باشد چنان که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، کتاب های بسیاری مردم را برای مقابله با ظلم طاغوت و اطاعت از علما تهییج کردند و جامعه را به سمت انقلاب حرکت دادند.

چه قسم از تالیفات مهدوی و با چه کیفیتی می تواند چنین تهییج و انگیزشی را در جامعه منتظران ایجاد کند؟

فضای معرفت به امام عصر(عج) باید در تالیفات دیده شود نه آنکه صرفاً امام(عج) را به دیده اینکه منجی ما هستند، می آیند تا وضع اقتصادی ما خوب شود، ما آرامش بیابیم و بیمار نشویم ... یعنی بُعد معرفتی معنوی مان را ارتقاء دهیم. علاوه بر این، تالیفات مهدوی باید منتظران را تحریک کند تا آتش به اختیار به میدان زمینه سازی ظهور ورود کنند و حتی از یک روز افزوده شدن بر عمر غیبت امام مهدی(عج)، دردمند شوند. امام زمان(عج) می فرمایند: من همچون خورشید پشت ابر هستم، منتظر یا باید صعود کند و از حصار این ابر بگذرد یا واقعا تلاش کند تا موانع برطرف ظهور شود. در این میان تالیفات می توانند نقش تهییج کنندگی داشته باشند و جامعه را از غیبت به سوی ظهور ببرند اما متاسفانه مکتوبات کنونی ما حالت تهییج کنندگی را ندارد و تکلیف آور نیست.

آیا در مرکز تخصصی مهدویت و بنیاد مهدوی موعود(عج) برنامه ای برای نشر و عرضه این قسم کتاب های تهییج کننده و انگیزه بخش دارید؟

کتاب های مرکز تخصصی مهدویت جنبه آموزشی دارد و بنیاد هم روی مبانی کار می کند، اما همانطور که بیان شد ما به متولی واحد فرهنگی نیاز داریم تا کتاب، فیلم، رسانه و ... را درگیر ظهور و زمینه سازی برای آن کند و در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... تکلیف آور باشد.

باید بپذیریم منتظر امام غایب(عج) هستیم و بر اساس منابع موجود به سمت زمینه سازی می رویم باید خلاءها توسط قلم به دستان پر شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری