موزه اسناد و نسخ خطی بجنورد بازگشایی می‌شود


موزه اسناد و نسخ خطی بجنورد بازگشایی می‌شود

بجنورد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: موزه اسناد و نسخ خطی بجنورد با پایان یافتن چیدمان اسناد در مجموعه فرهنگی و تاریخی عمارت مفخم هفته آینده با محتوا و شکل جدید بازگشایی می‌شود.

علی مستوفیان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این موزه که در زلزله ۹۶ بجنورد آسیب دیده بود مرمت شده و امکانات آن به ویترین های جدید ارتقا یافته است.

وی گفت: راه اندازی دوباره این موزه با صرف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عملیاتی شد و پس از بازگشایی اگر ستاد کرونا مجوز دهد بازدید برای عموم آزاد می شود.

وی با بیان این که بهترین محل نگهداری اسناد و نسخ خطی در دست مردم موزه است از مردم تقاضا کرد تا برای جلوگیری از تخریب این آثار، آن ها را به موزه ها اهدا کنند.

وی افزود: در موزه اسناد و نسخ خطی آیینه خانه مفخم خراسان شمالی علاوه بر اسناد خطی که شامل فرمان ها، صلح نامه ها، مبایعه نامه ها، اسناد دیوانی، مکاتبات و نامه های شخصی است، عکس های تاریخی نیز نگهداری می شود که قدمت برخی از آن ها به دوران صفویه می رسد.

موزه باستان شناسی و مردم شناسی، اسناد و نسخ خطی در مجموعه فرهنگی تاریخی عمارت مفخم، موزه قلعه جلال الدین گرمه و دو موزه تاریخ و حمام در شهرستان های فاروج و جاجرم موزه های فعال خراسان شمالی است که در مجموع ۹ هزار و ۵۵۰ متر مربع فضای فیزیکی دارد.

بیش از دو هزار قلم شی فرهنگی و سند تاریخی در حال حاضر در موزه های خراسان شمالی نگهداری می شود.

بنای تاریخی آیینه‌خانه بخشی از مجموعه دارالحکومه سردار مفخم بوده که به‌عنوان فضای دیوانی و اداری در دوران قاجار مورداستفاده بود و از سال ۱۳۹۰ موزه اسناد و نسخ خطی استان در این بنا بر پایه آثار متعلق به استان شامل مبایعه‌نامه‌ها، مصالحه‌نامه، سند ازدواج، طلاق، سیاق، فرمان و... در آن نگهداری می‌شود.

از نکات قابل‌توجه این بنا وجود تالار آیینه در طبقه فوقانی وجود تصاویر۱۳۴تن از شخصیت‌های برجسته عصر صفوی تا دوره قاجار است که شاخص‌ترین آن‌ها شاه‌طهماسب، شاه‌عباس، آقا محمدخان، فتحعلی شاه و کریم‌خان زند بوده که در قسمت گلویی زیر سقف تالار نصب شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟