همایش ملی برنامه درسی و اشتغال در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد


همایش ملی برنامه درسی و اشتغال در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد

مشهد- ایرنا- اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال با رویکرد پاسخگویی دانشگاه‌ها به مسائل اجتماعی دانشجویان روز چهارشنبه در دانشگاه فردوسی مشهد به صورت غیرحضوری آغاز شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی این وزارتخانه تربیت نیروی ماهر و مورد نیاز جامعه است که همراه با افزایش مهارت‌ها و ارتقای شایستگی‌های تخصصی از سوی دانش آموختگان دانشگاهی برای افزایش ضریب مشارکت‌پذیری آنها در تولید ملی با ایجاد اعتماد به توانمندی دانش آموختگان در ایجاد کسب و کار و توسعه نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر شغل است.

دکتر محمدرضا آهنچیان افزود: بر اساس راهکار طراحی و اجرای دروس اختیاری متناسب با نیازهای منطقه‌ای، هر دانشگاه می‌تواند چهار تا ۱۰ واحد درسی اختیاری را برای دانشجویان خود در نظر بگیرد که این دروس متناسب با رشته و نیاز بازار کار است.

وی ادامه داد: شیوه نامه نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های درسی برای تضمین اجرای این رویکرد در برنامه‌های درسی تدوین و به تصویب رسید که از سال ۹۵ و بر اساس نظام رتبه‌بندی که در وزات علوم وجود دارد به عنوان یکی از شاخص‌های دانشگاهی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این تغییرات در ساختار دانشگاه‌ها از طریق راه اندازی واحدها و تشکیلاتی است که به توسعه مهارت‌های حین تحصیل برای دانشجو و تقویت وی در اشتغال‌پذیری یاری رساند.

رییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این همایش گفت: اشتغال و اشتغال پذیری موضوع بین رشته‌ای است که بخش‌های مختلف‌ جامعه درگیر آن هستند.

دکتر حسین کارشکی افزود: بر اساس دیدگاه روانشناسانه، انطباق پذیری مسیر شغلی با مسیر تحصیل دغدغه‌ای است که فرد تا آخر عمر با خود دارد.

وی ادامه داد: برنامه‌های آموزشی درسی از زمان پیش دبستانی فرد آغاز می‌شود و با انتخاب رشته در دوران دبیرستان و ورود او به دانشگاه و سپس آینده شغلی وی تاثیر خواهد داشت و این نشست‌ها می‌تواند در ایجاد راه‌کارهای مناسب برای بهتر پیموده شدن مسیر آموزشی افراد برای اشتغال پذیری و انطباق پذیری آنان موثر باشد.

دبیر علمی این همایش هم گفت: هدف از برگزاری این همایش در سطح ملی پاسخگویی اجتماعی دانشگاه‌ها به عنوان رسالت اصلی آنان در خصوص افزایش توان اشتغال پذیری و تربیت دانشجویانی است که بتوانند پاسخگوی نیاز جامعه باشند.

دکتر مرتضی کرمی افزود: برنامه درسی به عنوان اصلی‌ترین رکن پرورش دانشجویانی است که بتوانند در جامعه مؤثر واقع شوند و در این همایش تلاش شده است به این دغدغه اجتماعی جامعه پاسخ علمی و مناسب داده شود.

وی ادامه داد: قرار بود این همایش در اسفند ماه سال گذشته و به صورت حضوری برگزار شود ولی به دلیل شیوع کرونا زمان همایش تغییر کرد. از سوی دیگر با توجه به ادامه دار بودن شرایط و نیاز به رعایت دستورالعمل های بهداشتی تصمیم گرفته شد این هماپیش به صورت مجازی برگزار گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه فردوسی مشهد سال گذشته از سند الگوی مفهومی آموزش رونمایی کرد تا بتواند در مسیر پاسخ گویی به نیازهای جامعه از مسیر پرورش نیروهای دانشی بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی افزود: در مسیر ایجاد اشتغال، نهادها و سازمان‌های دیگری همچون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با طرح کارآموزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت با طرح تاپ و نظام آموزش عالی با رویکرد آموزش مبتنی بر شایستگی به عنوان شرکای کلیدی این موضوع هستند.

کرمی با بیان اینکه در مجموع از ۲۰۹ چکیده تفصیلی و خلاصه مقاله رسیده به همایش ۴۳ مورد به صورت سخنرانی و ۴۹ مورد نیز در قالب پوستر پذیرفته شده است، ادامه داد: ۱۹ ۱۹ کارگاه با شرکت ۵۳۸ نفر از سراسر کشور در این همایش غیر حضوری شرکت دارند.

وی گفت: محورهای این همایش شامل، برنامه درسی و پرورش شایستگی‌های اشتغال پذیری، برنامه درسی گروه‌های آموزشی علوم انسانی - مهندسی - علوم پایه - کشاورزی - پزشکی و اشتغال، برنامه درسی - محیط کار- توسعه حرفه‌ای و اشتغال، برنامه درسی نظام‌های آموزشی مهارتی - فنی و حرفه‌ای - علمی کاربردی و اشتغال، برنامه درسی فوق برنامه و اشتغال، آموزش مجازی و اشتغال‌پذیری، برنامه درسی - کارآفرینی- کارآموزی و کارورزی است که روزهای ۱۲ و ۱۳ آذرماه به صورت مجازی در حال برگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید