مادر مبتلا به کووید 19 حین بارداری، نوزادی با آنتی‌بادی‌های محافظتی به‌دنیا آورد


مادر مبتلا به کووید 19 حین بارداری، نوزادی با آنتی‌بادی‌های محافظتی به‌دنیا آورد

مادر سنگاپوری که حین بارداری دچار کووید 19 شده بود، نوزادش پس از متولدشدن آنتی‌بادی‌های محافظتی داشت.

در ۱۰ هفتگی بارداری سلین ‌نگ‌چانگ، ویروس کرونا در او تشخیص داده شد. در آن زمان (مارس)، درباره‌ی تأثیر ویروس کرونا روی زنان باردار و نوزادان آن‌ها اطلاعات بسیار کمی دردسترس بود. نگ‌چانگ که در سنگاپور معلم خصوصی است، پسرش، آلدرین را اوایل نوامبر به‌دنیا آورد. آزمایش‌ها نشان دادند که آلدرین سالم و همراه‌با آنتی‌بادی متولد شده است و این خبر هم برای نگ‌چانگ و هم برای سایر زنانی بسیار دلگرم کننده به‌نظر می‌رسد که هنگام بارداری دچار کووید ۱۹ می‌شوند.

نگ‌چانگ به استریت‌تایمز گفت:

آلدرین دچار کووید ۱۹ نیست و به‌نظر می‌رسد حداقل موقتا ازطریق بیماری من آنتی‌بادی محافظ پیدا کرده است. بیماری کووید ۱۹ من هنگام زایمان مثبت نبود. بارداری من و تولد پسرم با وجود تشخیص کووید ۱۹ در سه‌ماهه‌ی اول که ناپایدارترین مرحله‌ی بارداری است، بسیار هموار و بدون مشکل بود. از تولید آلدرین و سالم‌بودنش بسیار خوشحالم. احساس راحتی می‌کنم که ماجرای کووید ۱۹ من سرانجام به‌پایان رسیده است.

دکتر جسیکا مادن، متخصص اطفال و نوزادان، مدیر پزشکی Aeroflow Breastpumps به اینسایدر گفت:

داستان نگ‌چانگ نشان می‌دهد انتقال کووید ۱۹ از مادر به نوزاد بسیار نادر است. همچنین، مادرانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، نوزادانی به‌دنیا می‌آورند که تا حدی محافظت‌شده هستند.

مطالعات کوچک نشان می‌دهد مادرانی که دچار کووید ۱۹ می‌شوند و آنتی‌بادی IgG (آنتی‌بادی بهبودی) آن‌ها مثبت می‌شود، این آنتی‌بادی را به جنین در رحم خود منتقل می‌کنند. به‌عنوان مثال، در مقاله‌ای که ماه مارس منتشر شد، آمده است از شش زنی که هنگام زایمان آزمایش ویروسی آن‌ها مثبت بود، مشخص شد پنج تن از نوزادان سطح آنتی‌بادی IgG چشمگیری دارند؛ حتی اگر هیچ‌یک دچار کووید ۱۹ نشوند. همه‌ی این مادران ماسک زده بودند و نوزادان خود را ازطریق بخش C اتاق‌های فشار منفی ایزوله به‌دنیا آوردند. بلافاصله پس از زایمان از فرزندانشان جدا شدند؛ موضوعی که تحقیقات اخیر نشان داده غیرضروری است.

مادر مبتلا به کووید 19 حین بارداری، نوزادی با آنتی‌بادی‌های محافظتی به‌دنیا آورد

همچنین، گزارش‌ها نشان می‌دهد ماه اکتبر نوزادی از مادر مبتلا به کووید ۱۹ بدون علامت متولد شد که آنتی‌بادی IgG داشت؛ اما آزمایش کرونایش منفی بود. این مورد انتقال ایمنی غیرفعال را ازطریق جفت نشان می‌دهد.

مادن می‌گوید:

به برخی دلایل می‌توان انتظار داشت آنتی‌بادی‌های IgG علیه سایر باکتری‌ها و ویروس‌ها از جنین و نوزادان دربرابر بیماری‌های عفونی محافظت می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، توصیه می‌شود برخی از واکسن‌ها مانند سیاه‌سرفه و آنفلوانزا در دوران بارداری تزریق شود. آنتی‌بادی IgG در اواخر بارداری، به‌ویژه پس از علائم حاملگی ۳۶ هفتگی، در جنین افزایش می‌یابد.

بااین‌حال، تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی شدت بیماری مؤثر بر میزان آنتی‌بادی و چگونگی نقش عفونت در دوران بارداری و میزان قوی و طولانی‌مدت بودن مصونیت نوزادان ادامه دارد. مطالعه‌ای در ووهان چین روی ۲۴ زن باردار با کووید ۱۹ مثبت نشان داد که هرگونه مصونیت در نوزادان به سرعت کاهش می‌یابد.

علاوه‌بر‌این، مادن گفت:

نمی‌دانیم ابتلا به کووید ۱۹ قبل از بارداری باعث ایجاد ایمنی IgG برای جنین‌هایی می‌شود که پس از بهبودی مادر متولد می‌شوند.

اعتقاد بر این است شیر مادرانی که اخیرا به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، از برخی از نوزادان محافظت می‌کند. همچنین، مطالعه‌ای که ماه سپتامبر منتشر شد، نشان می‌دهد از ۳۷ نمونه شیر، هیچ‌یک ویروس تشخیص‌پذیر ندارند؛ اما همه‌ی آن‌ها آنتی‌بادی‌هایی دارند که تصور می‌شود کووید ۱۹ را خنثی می‌کند. این موضوع نیز تعجب‌آور نیست؛ چرا‌که ثابت شده است شیر مادر به محافظت از نوزادان دربرابر بیماری‌هایی مانند سرخک کمک می‌کند؛ درحالی‌که برای دریافت واکسن بسیار کم‌سن هستند. در‌نهایت، شیردهی با خطر کمتری از بیماری‌هایی نظیر دیابت،‌ آسم، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و برخی بیماری‌های گوارش همراه است.

طبق گفته‌ی سازمان‌های بهداشتی، مانند مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، ممکن است خطرهای شیردهی با کووید ۱۹ هنوز شناخته شده نباشد؛ پس تا زمانی‌که مادران به این بیماری مبتلا نشده‌اند، باید اقدامات احتیاطی مانند زدن ماسک، شستن دست و پستان قبل از شیردادن را انجام دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!