قدمت خلق عروسک به اندازه قدمت آدم های روی زمین است


قدمت خلق عروسک به اندازه قدمت آدم های روی زمین است

بندرعباس- ایرنا- یک کارگردان و طراح و سازنده عروسک های نمایشی گفت: قدمت خلق عروسک به اندازه قدمت آدم های روی زمین است و از زمانی که کلام راه ارتباط انسانها نبود، آدم ها برای بیان وقایع شکارهایشان با اجزا حیوانات چیزهای ساده می ساختند و از آن برای روایت بهره می بردند.

ساغر لطفی نژاد چهارشنبه شب در هشتمین نشست برخط انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری هرمزگان با عنوان "خلاقیت در ساخت عروسکهای نمایشی" افزود: در واقع خاستگاه نمایش عروسکی و قصه گویی همین جاست و رفته رفته انسانها چادرنشین شدند و با پوست حیوانات اشکالی ساختند و دور آتش حلقه زدند و با انداختن سایه عروسک ها روی چادرهایشان به خلق نوعی نمایش سایه ای پرداختند.
وی ادامه داد: امروزه هنرمندی پیکره بی جان یک عروسک را خلق می کند و هنرمندانی دیگر به این پیکره روی صحنه جان می بخشند، همه و همه نشان می دهد که راه خلاقیت هیچ وقت متوقف نمی شود.
این کارگردان و طراح عروسک های نمایشی با اشاره به چهارگونه عروسک شامل "بازیچه، عروسک مجسمه و عروسک های آئینی" بیان داشت: عروسک های آئینی مثل تکم و بوکه بارانه برگرفته از اقوام و داستان ها و اعتقادات و مسائل اجتماعی آنها هستند.
لطفی نژاد در توصیف عروسک های بازیچه نیز گفت: این ها همان عروسک های بچه ها هستند و دنیایشان محدود به من و عروسک است.
به گفته وی، عروسک های نمایشی محدوده و گستره بزرگتری دارند، بین من بازی دهنده و عروسک و مخاطب شریک هستند و زمانی که تماشاگر داشته باشند، زنده می شوند، این عروسکها می توانند شبیه انسان، حیوان، کاملا خیالی باشند و یا با جان دار پنداشتن عناصر طبیعت به وجود آیند.

قدمت خلق عروسک به اندازه قدمت آدم های روی زمین است
این کارگردان و طراح عروسک های نمایشی گفت: برای خلق یک عروسک خلاق باید اول به آن شخصیت بدهیم و ویژگی هایش را بنویسیم و سپس بر اساس آن، به آفرینش بپردازیم.
لطفی نژاد با اشاره به کلید واژه های سه گانه خلاقیت، عروسک و نمایش در این نشست ابرازداشت: خلاقیت همان قدرت ابتکار ماست که ما را قادر می سازد که نگاهمان به اشیا و محیط پیرامون مان متفاوت باشد و نتیجه فکر و عمل ما بر خلاف آنچه دیگران به آن رسیده اند خلاقانه شود.
وی افزود: نخستین نتیجه خلاقیت ایجاد رضایت فردی است و سپس رضایت و لذت دیگران از خلق و آفرینش ماست، زیرا خلاقیت باعث بازتولید محصولی می شود که هم خودمان و هم دیگران را بهره مند می سازد.

قدمت خلق عروسک به اندازه قدمت آدم های روی زمین است
این کارشناس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری افزود: دنیای ما روز به روز در حال تغییرات و دنیای آینده شما دنیای پیچیده و عجیب تری خواهد بود و به همین علت باید سعی کنید خود را همتراز دنیای آینده پرورش دهید.
لطفی نژاد گفت: کسانی در این راه موفق می شوند که به دنبال کشف و یادگیری شیوه های خلاقانه ای برای زندگی آینده خود باشند.
این مدرس عروسک سازی و هنرهای نمایش عروسکی در این نشست ۲ ساعته از اعضا خواست ویژگی های عروسک نمایشی "یک باد خشمگین" را تصور کنند و تصوراتشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.
لطفی نژاد با نشان دادن چند نمونه از عروسک های خلاق دست ساز خود و توضیح در مورد مواد ساده و در دسترس این عروسک ها اعضا را با شیوه های خلاقانه و جذاب ساخت عروسک آشنا ساخت.
این قصه‌گوی برگزیده‌ جشنواره‌ های بین‌المللی قصه‌گویی خاطرنشان کرد: اگر مدام از نتیجه کارتان بترسید قفل محکمی بر خلاقیت ذهنتان زده اید و یادتان باشد فکر ما هر آنچه باشد، ارزشمند است و اگر در مسیر درست حرکت کنیم معجزه ای به نام خلاقیت به وجود می آید.
هشتمین نشست برخط انجمن هنرهای نمایشی کانون هرمزگان با مشارکت ۴٠ عضو نوجوان، مربیان و رابطین نمایشی مراکز کانون سراسر استان با حضور ساغر لطفی نژاد کارگردان، طراح و سازنده عروسکهای نمایشی برگزار شد.
عفت تفضلی مسوول انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری هرمزگان نیز گفت: این نشست با هدف آشنایی اعضا انجمن نمایش کانون هرمزگان با شیوه های ساخت خلاقانه عروسک های نمایشی و افزایش نگاه خلاقانه اعضا در خلق این عروسک ها به شکل مجازی و با حضور کارشناس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه ریزی و اجرا شد.

عفت تفضلی مربی مسوول مرکز شماره ۲ بندرعباس است که سال ۹۷ در مرحله پایانی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بخش زنان و مردان با قصه‌ «ماهی کوچولو» حائز رتبه دوم شد و در سال گذشته(۹۸) نیز با قصه «ملنگو» به مرحله پایانی بخش بین‌الملل بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان