10 اثر تاریخی خلخال ثبت ملی شد


10 اثر تاریخی خلخال ثبت ملی شد

اردبیل _ ایرنا _ رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال از پایان ثبت ملی 10 اثر تاریخی ، فرهنگی ، مذهبی و باستانی در مناطق مختلف این شهرستان خبر داد.

علی درویشی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقدامات انجام شده برای ثبت آثار غیرمنقول و ناملموس در مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده این شهرستان نتیجه‌بخش بوده و بزودی لیست آثار تاریخی ثبت شده جدید خلخال از سوی تهران به استان اردبیل ابلاغ می‌شود.

وی با بیان این ‌که ثبت ملی حمام (خان) در میدان مسجد جامع و مرکز شهر خلخال از بناهای تاریخی دوره قاجار از جمله آثار تاریخی به ثبت رسیده ملی است، اظهارداشت: این اثر تاریخی در بافت تاریخی قلعه‌باشی شهر بوده و از آثار شاخص تاریخی این منطقه محسوب می‌شود.

درویشی به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در بنای تاریخی رختشورخانه روستای هدف گردشگری خوجین اشاره کرد و گفت: آیین عزاداری قارقارا مختص ایام محرم ، مراسم خدرنبی و بولاغ‌باشی ویژه سال نو نیز به عنوان سه میراث میراث فرهنگی ناملموس جزو لیست آثار ملی و مذهبی پیشنهاد شده برای ثبت ملی این شهرستان است.

او تشریح کرد: ثبت ملی این آثار در مرکز استان و وزارت میراث فرهنگی نهایی شده ولی به علت شیوع بیماری کرونا و نبود امکان برگزاری شورای ثبت آثار تاریخی در تهران ابلاغ آثار ملی به ثبت رسیده اندکی با تاخیر مواجه شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلخال همچنین به خرید خانه‌های تاریخی واقع در بافت تاریخی شهر اشاره کرد و افزود: در طرح جامع و تفصیلی جدید شهر خلخال ۲۲ هکتار بافت تاریخی منظور شده قبلی به ۵۰ هکتار افزایش یافته و با ساماندهی بافت تاریخی، تحول مهمی در حفظ بناهای تاریخی مرکز شهر ایجاد خواهد شد.

درویشی با بیان اینکه تاکنون ۴۳ مورد از آثار تاریخی و مناطق باستانی دارای آثار ارزشمند تاریخی خلخال در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، اظهارداشت: طرح مطالعاتی بافت تاریخی خلخال به اتمام رسیده و با تصویب در کمیته فنی و تامین اعتبار لازم برای اجرای این طرح بزودی عملیاتی خواهد شد.

او گفت: ثبت ملی آثار تاریخی و میراث فرهنگی منطقه منجر به بهبود و ارتقای کیفی برنامه‌های صیانتی از آثار تاریخی و معرفی هر چه بیشتر میراث ناملموس به گردشگران و میهمانان می‌شود.

شهرستان خلخال با ۸۶ هزار نفر جمعیت در جنوبی‌ترین منطقه استان اردبیل در همسایگی استان‌های آذربایجان‌شرقی ، زنجان و گیلان واقع شده ، قلعه خشتی کیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه عباسی ، پل تاریخی پردیس ،هفت بام گرمخانه ،قلعه تاریخی اندبیل و بنای چهار گوش از جمله آثار تاریخی این شهرستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !