نصب مجسمه‌های «رستم و اسفندیار» با مضمون داستان‌های شاهنامه در توس


نصب مجسمه‌های «رستم و اسفندیار» با مضمون داستان‌های شاهنامه در توس

مراحل نصب و رنگ‌آمیزی مجسمه «رستم و اسفندیار» در بوستان جلوخان آرامگاه فردوسی به پایان رسید. این پنجمین مجسمه فاخری است که به همت شهرداری مشهد و کمیسیون توسعه و بهسازی توس و البته این بار در تاریخ 9/9/99 به شهروندان ساکن در ناحیه منفصل توس اهدا شد.

رضا ریاحی | شهرآرانیوز؛ بعد از پایان عملیات عمرانی بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی که در قالب باغ ایرانی و به وسعت ۷.۵ هکتار در توس انجام شد، برنامه‌ریزی‌های مختلفی از جانب کمیسیون توسعه و بهسازی توس برای سامان‌دهی بوستان جلوخان انجام گرفت. یکی از مهم‌ترین این فعالیت‌ها ساخت مجسمه‌هایی با محور‌های رزم و نبردها، اسطوره‌ها، شخصت‌نگاری، پیکار نیکی و بدی، جغرافیای تاریخی، آیین‌ها و مناسک و نیایش در شاهنامه بوده‌است.

در بخش آرایه‌های ادبی موفق بوده‌ایم

به گزارش خبرنگار شهرآرامحله، عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه فعالیت‌های اجرا شده در بخش آرایه‌های ادبی شهر تاریخی توس تاکنون بی‌نظیر بوده، تصریح کرد: مجسمه «رستم و رخش» در سه‌راهی شاهنامه اکنون تبدیل به یک نماد بین‌المللی شده است.
مجسمه «نبرد رستم با اژدها» دیگر اثر فاخری است که در میدان هفت خان نصب شده و در حال حاضر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این دو اثر بی‌بدیل، هشت مجسمه دیگر هم در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفته که در بوستان جلوخان نصب شده و یا اینکه در حال طراحی و اجراست.

راسته سوگ در جلوخان!

سیدمسعود ریاضی در ادامه خاطرنشان کرد: اسامی این مجسمه‌ها به ترتیب ورود به بوستان جلوخان عبارت‌اند از مجسمه «رستم و اسفندیار»، مجسمه «تهمینه» که نماد مادر است، مجسمه «رستم و سهراب»، مجسمه «سیاوش» که نماد پاکی است و مجسمه «دقیقی توسی» که در آرامگاه مقبره الشعرا نصب شده‌است.
این مجسمه‌ها که همگی داستانی تراژیک با خود به همراه دارند، در سمت راست بوستان جلوخان تعبیه خواهند شد که به‌اصطلاح این مسیر «راسته سوگ» نام‌گذاری شده است. همچنین مجسمه «رستم و اکوان دیو»، مجسمه «سام نریمان» و مجسمه «آرش کمانگیر» و ماکت شهر تاریخی توس در سمت چپ بوستان جلوخان نصب خواهد شد.

رستم و اکوان دیو تا شب چله

وی با بیان اینکه از این مجموعه تاکنون عملیات طراحی، رنگ‌آمیزی و نصب مجسمه‌های «رستم و رخش»، «رستم و اژدها»، «رستم اسفندیار»، «آرش کمان‌گیر» و «دقیقی توسی» به سرانجام رسیده و در مکان‌های مورد نظر نصب شده است، افزود: همه سعی ما براین است تا سایر مجسمه‌هایی که در نظر داریم تا پایان عمر کمیسیون توسعه و بهسازی توس به سرانجام برسد، براین اساس عملیات طراحی و ساخت مجسمه «رستم و اکوان دیو» کامل شده و درحال رنگ‌آمیزی مجسمه هستیم. امیدوارم تا شب چله امسال این مجسمه نیز کامل شده و در بوستان جلوخان جانمایی شود.

مجسمه رستم و سهراب، برنزی است

عضو شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: مجسمه بسیار فاخر «رستم و سهراب» که جنس آن از برنز است، هم اکنون درحال ساخت بوده و تا پایان امسال آماده نصب خواهدشد. همچنین سه مجسمه «تهمینه»، «سیاوش» و «سام نریمان و اژد‌های کشف‌رود» مراحل طراحی خود را پشت سر می‌گذارد، علاوه براین‌ها ماکت شهر قدیم توس هم درحال اجراست که آن هم بعد از پایان ساخت در بوستان جلوخان نصب خواهد شد.

وی ا فزود: برای ساخت هشت مجسمه ۲ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال ۹۹ در نظر گرفته شده است و امیدواریم بتوانیم تا پایان دوره کاری شورای پنجم تمامی این مجسمه‌ها را در پیشخان آرامگاه فردوسی نصب کنیم.
مسئول کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه ساخت مجسمه‌های جلوخان حاصل یک کار گروهی بوده است، توضیح داد: شهرداری مشهد برای ساخت هر کدام از مجسمه‌هایی که مراحل اجرای آن به پایان رسیده و یا اینکه درحال طراحی اولیه است، از خبره‌ترین و معروف‌ترین طراحان و مجسمه‌ساز‌های ایران، دعوت به همکاری کرده و از نظرات آن‌ها استفاده کرده است.

۳ مجسمه در دست طراحی برای جلوخان

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تا امروز چندین فراخوان برای طراحی مجسمه‌های جلو خان منتشر شده یادآور می‌شود: آثار برخی از فراخوان‌ها به ثمر رسیده‌است. از فراخوان آخری که منتشر شده سه مجسمه «تهمینه»، «سیاوش» و «سام نریمان» را در مرحله طراحی داریم.
به گفته ریاضی در میان آثار جلوخان جای مجسمه یک بانو خالی بود‌ه، از این‌رو مجسمه تهمینه برای ساخت انتخاب شده‌است که مضمونی مادرانه هم دارد. به احتمال زیاد این اثر در کنار مجسمه جدال رستم و سهراب نصب می‌شود. او خاطرنشان می‌کند: داستان «سیاوش» هم یکی دیگر از موضوعات ناب شاهنامه است که برای نصب در یکی از میادین انتخاب کردیم.
همچنین قصه سام نریمان و اژد‌های کشف‌رود که تا به حال چندین نوبت برای آن فراخوان منتشر شده‌بود، اما داوران هیچکدام از آثار را انتخاب نمی‌کردند، اما اکنون اثری انتخاب شده و در دست طراحی است. رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین از ساخت ماکت شهر تاریخی توس برای نصب در جلوخان آرامگاه فردوسی خبر می‌دهد.
ریاضی با بیان اینکه برای ساخت ۸ مجسمه ۲ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال ۹۹ در نظر گرفته شده است ابراز امیدواری می‌کند: تلاش می‌کنیم تا پایان دوره کار شورای پنجم تمام این مجسمه‌ها را درپیش‌خان آرامگاه فردوسی نصب شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا