کوهنوردی با طعم کرونا در ارتفاعات گلستان


کوهنوردی با طعم کرونا در ارتفاعات گلستان

گنبدکاووس - ایرنا - کم توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تعداد شهرهای قرمز کرونا در گلستان را از پنج شهر به 9 شهر افزایش داد اما برخی اقشار از جمله کوهنوردان بدون توجه به محدودیت‌ها و ضرورت رعایت آن، روزهای تعطیل‌ به ارتفاعات استان می‌روند و سلامتی خود و اطرافیانشان را به خطر می‌اندازند.

جمعه‌ها برخی کوهنوردان در گلستان بویژه گنبدکاووس در قالب گروه‌های ۱۰ نفره و بیشتر قبل از طلوع آفتاب با استفاده از خودورهای عمومی مانند مینی‌بوس و ون به سمت مناطق کوهستانی حرکت می‌کنند و شب هنگام پس از ساعات ها پیاده روی و حضور در طبیعت، گزارش این گشت و گذار دسته جمعی در روزهای کرونایی را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند.

در اغلب تصاویر منتشر شده، بیشتر اعضای گروه بدون فاصله و نداشتن ماسک کنار هم ایستاده یا نشسته‌اند و این ذهنیت را در دیگر افراد جامعه ایجاد می‌کند که گویی بحرانی به اسم کرونا در گلستان بویژه مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای آن وجود ندارد.

یکی از کوهنوردان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یک کوهنورد عاشق طبیعت است و بارش برف و باران شدید و یا گرمای بیش‌ از اندازه هوا و یا ویروسی به اسم کرونا هم نمی‌تواند از حضور او در طبیعت جلوگیری کند.

وی که خواست نامش گفته نشود، اظهار داشت: یک کوهنورد تا زمانی که توانایی جسمانی کافی دارد حتی در شرایط کرونا چه با برنامه باشگاه و یا در قالب محفل‌های دوستانه باید صبح تا غروب روزهای تعطیلی خود را در دل کوه و جنگل سپری کند.

کوهنوردی با طعم کرونا در ارتفاعات گلستان

رییس هیات کوهنوردی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از فعالیت گروه‌های غیرمجاز به اسم باشگاه‌های کوهنوردی رسمی در این شهرستان گلایه کرد و گفت: مطابق اعلام دستورالعمل ابلاغی ستاد مقابله با کرونا، فعالیت باشگاه‌های کوهنوردی مانند سایر رشته‌های ورزشی تعطیل است.

یوسف صمدی زنوز افزود: هفت باشگاه مجاز کوهنوردی با بیش از ۳۰۰ نفر عضو در گنبدکاووس وجود دارد که همگی‌ها آنها با توجه به شرایط کرونایی استان گلستان فعلا هیچ‌گونه برنامه ورزشی اجرا نمی‌کنند.

وی افزود: گنبدکاووس با وجود اینکه منطقه‌ای کوهستانی نیست اما حدود ۲ هزار علاقمند به رشته کوهنوردی دارد که در طول سال براساس برنامه‌ ماهانه در قالب محفل‌ها و گروه‌های دوستانه و یا باشگاه‌های ورزشی برای کوهپیمایی به ارتفاعات گلستان و یا دیگر استان‌ها می‌روند.

رییس هیات کوهنوردی گنبدکاووس ادامه داد: متاسفانه برخی علاقمندان کوهنوردی بعد از گذشت ۹ ماه از شیوع کرونا نه تنها این بیماری مسری و خطرناک را جدی نمی‌گیرند بلکه اعتقاد دارند انجام فعالیت‌های ورزشی و حضور در طبیعت آنان را در برابر کرونا مصون می‌دارد.

صمدی زنوز از نیروی انتظامی و دستگاه قضایی گلستان خواست با کنترل مبادی ورودی و خروج مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای استان از جمله رامیان، گالیکش، مینودشت، منطقه خوش‌ییلاق آزادشهر، مناطق جنگلی و کوهستانی توسکستان و ناهارخوران گرگان و مناطق کوهستانی غرب گلستان از فعالیت گروه‌های غیرمجاز کوهنوردی جلوگیری کنند.

درهمین پیوند رییس اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس نیز با اشاره به تعطیلی تمام فعالیت‌های ورزشی در این شهرستان از اول آذر، گفت: با توجه به تغییر رنگ وضعیت کرونایی این شهرستان از نارنجی به قرمز همچنان این ممنوعیت‌ها ادامه دارد.

حجت الله یوسفی از تمام فعالان ورزشی از جمله کوهنوردان گنبدکاووس خواست تا بهبود شرایط بیماری کرونا از انجام برنامه‌های ورزشی گروهی اجتناب کنند چرا که تجمع زیاد افراد در شرایط فعلی گلستان به روند شیوع کرونا سرعت می‌بخشد.

گم‌شدن "سها رضانژاد" کوهنورد قائمشهری که در نهایت با پیدا کردن جنازه وی بعد از گذشته نزدیک به یک ماه در تاریخ ۱۷ مرداد امسال در یکی از مسیرهای سخت گذر جنگل غرب گلستان پایان یافت و یا بی نتیجه ماندن جستجو برای یافتن جوان ۳۶ ساله اهل کردکوی که اواخر شهریور در گوشه دیگری از این عرصه جنگلی مفقود شد از شاخص‌ترین حوادث ناشی از فعالیت‌های ورزشی بدون هماهنگی در شرایط کرونایی است.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان تا روز چهارشنبه ۵۷۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بودند که از این تعداد ۱۰۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بستری و ۵۲ بیمار به علت وخامت اوضاع به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است