مناسب‌سازی محیط خواسته مهم معلولان گناوه


مناسب‌سازی محیط خواسته مهم معلولان گناوه

گناوه - ایرنا - معلولان جسمی – حرکتی که بخشی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، برای انجام امروز روزمره خود نیازمند استفاده از محیط، تردد در معابر و حضور اماکن عمومی و تفریحی هستند اما این قشر در شهرستان گناوه بدلیل مناسب سازی نشدن محیط از این حقوق اولیه محروم هستند.

به گزارش ایرنا، مناسب‌سازی محیط شهری برای داشتن زندگی آرام و بی‌دغدغه همراه با رضایت‌مندی همه اقشار جامعه از امکانات شهری از جمله مواردی است که به صورت استاندارد بین‌المللی، در همه کشورهای دنیا سابقه طولانی دارد.

مناسب سازی سطح عبور و مرور و کیفیت دسترسی به اماکن و مراکز مختلف، اصلاح ساختمانی و معماری شهرها در راه رسیدن به استقلال فردی و اجتماعی کمک بزرگی به معلولان و دستیابی به آن مهم و ضروی است.

به منظور رسیدن به این امر مهم، شناخت مشکلات محیط شهری در ارتباط با فرد معلول از جمله مسائل شبکه معابر شهری و تجهیزات آنها نخستین مساله است که با انجام آن برای فرد معلول، بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه حل خواهد شد.

مناسب‌سازی یکی از دغدغه‌های اصلی معلولان جسمی حرکتی شهرستان گناوه است و اگرچه گام‌هایی در اینراستا برداشته شده اما انتظار آنان را برآورده نکرده‌است.

۱۳ آذرماه روز جهانی معلولان فرصتی پیش آمد تا باحضور در دفتر انجمن توانمندان صبور گناوه حضور یافته و از نزدیک پای درد و دل و مسایل و مشکلات آنها بنشینیم

در این نشست به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این انجمن به عنوان نمایندگان سخنگوی این قشر و رئیس بهزیستی شهرستان گناوه حضور داشتند.

مناسب‌سازی محیط خواسته مهم معلولان گناوه

نمایندگان معلولان در این نشست به بیان مسایل و مشکلات و انتظارهای این جامعه پرداختند که مناسب سازی محیط یکی از دغدغه‌های اصلی آنان بود.

اشتغال، ورزش، نبود وسایل حمل و نقل عمومی، مسکن، تسهیلات اشتغال‌زایی از دیگر نکات مطرح شده مرتبط با مشکلات این قشر توسط نمایندگان معلولان شهرستان بود.

آنان اظهارداشتند: با وجود اینکه مناسب سازی محیط در ادارات و برخی موسسه‌ها و بانک‌ها اجرایی شده‌است اما روند کار ضعیف و بیتشر آنها به استانداردسازی توجهی نکردند.

نمایندگان معلولان گناوه بیان کردند: چندین اداره و بانک که بیشترین مراجعه کنندگان را دارند تاکنون فضای لازم برای معلولن را مناسب سازی نکرده‌اند.

رئیس هیات مدیره انجمن توانمندان صبور گناوه گفت: این انجمن در سال ۹۷ با اخذ مجوز از بهزیستی همراستا با اهداف بهزیستی و توان بخشی در عرصه‌های مختلف این قشر ثبت و تاسیس شد و تعداد اعضای آن در زمان حاضر از مجموع یکهزار ۲۰۰ معلول جسمی حرکتی شهرستان ۲۰۰ نفر هستند. مناسب‌سازی محیط خواسته مهم معلولان گناوه

لیلا جهان آرا افزود: این انجمن از بدو تاسیس برنامه و فعالیت‌های متعددی ویژه معلولان این شهرستان اجرا کرده‌است و در شرایط کرونایی سمت و سوی برنامه‌ها را از طریق فضای مجازی انجام می‌دهد.

وی گفت: آنچه در ارتباطات اجتماعی با معلول باید در نظر گرفت، این نکته است که ارتباط جامعه با آنها، همراه با تکریم و احترام باشد.

وی اظهارکرد: معلولان باید فرصت یابند تا انتظارات، استعدادهای خلاّق هنری و فکری و توانمندی خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی‌سازی جامعه به کار گیرند که یکی از بسترهای لازم دراین زمینه مناسب سازی محیط و امکانات تفریحی است .

رئیس هیات مدیره انجمن توانمندان صبور گناوه گفت: افراد ناتوان و معلول باید حقوق مشابهی برای زندگی همچون دیگر شهروندان داشته باشند و در این زمینه نباید هیچ استثنائی وجود نداشته و محیط شهری ارائه دهنده خدمات بیشتر به اقشار آسیب پذیر باشد تا این گروه به فراموشی سپرده نشوند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در جامعه ما تعداد قابل توجهی دچار معلولیت هستند ضرورت توجه به این امر بیشتر احساس می‌شود که یکی از مهمترین راهکارها برای کمک به این قشر، بالا بردن فرهنگ سازی و ارایه سطح خدمات و تسهیلات محیط شهری برای آنان است.

جهان آرا گفت: برای یافتن روش مناسب سازی معابر، در ابتدا مشکلات و موانع شبکه معابر و ارتباطی پیاده و سواره در منطقه باید مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد و سپس راهکارهای بهسازی و نوسازی به صورت جداگانه اجرایی شود.

مناسب‌سازی محیط خواسته مهم معلولان گناوه

وی افزود: همه دستگاه‌های اجرایی باید برای دسترسی‌پذیری معلولان به خدمات، ساختمان‌های خود را مناسب‌سازی کنند.

جهان آرا گفت: براساس سیاست‌های کلی نظام رعایت نیاز و آسایش جانبازان و معلولان در طراحی فضای شهری و اماکن عمومی خواسته شده‌است که ضرورت دارد مناسب‌سازی بناها و مراکز خدمات عمومی، معابر شهری، مراکز اداری، تفریحی و ورزشی و وسائط نقلیه عمومی با وضعیت جسمی جانبازان و ناتوانان جسمی و حرکتی، منطبق بر معیارهای مطلوب باید درنظر گرفته شود.

رئیس هیات مدیره انجمن توانمندان صبور گناوه بیان کرد: بر این اساس همه دستگاه‌های اجرایی باید برای دسترسی‌پذیری معلولان به خدمات، ساختمان‌های خود را مناسب‌سازی کنند اما روند مناسب‌سازی با وجود قانون جامع حمایت از معلولان در این شهرستان اگرچه انجام شده اما دچار نقص فراوان است.

وی یادآورشد: اقداماتی مانند هم سطح سازی معابر، نصب خط هدایت نابینایان در پیاده‌روها، تامین محل ویژه توقف خودروی افراد دارای معلولیت، نصب چراغ‌های راهنمای مجهز به علایم صوتی ویژه افراد نابینا و کم بینا در تقاطع و مناسب سازی پایانه ها، ایستگاه‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله نکاتی است که معلولان انجام آن را در سطح شهرستان دارند.

جهان آرا، موضوع اشتغال را از دیگر مشکلات قشر معلول در این شهرستان عنوان کرد و اظهار داشت: باتوجه به اینکه اشتغال هر فرد که موجب استقلال اقتصادی و هویت و تشخص اجتماعی او می‌شود اما تعداد زیادی از معلولان، به رغم داشتن تحصیلات عالی و کسب دانش و مهارت لازم، به سختی در ادارات استخدام و جذب می‌شوند.

وی گفت: در زمینه اشتغال زایی برای معلولان، تبعیض فاحشی وجود دارد و در صورتی که براساس قانون، باید 3 درصد از اشتغال ادارات به معلولان اختصاص یابد، این قانون تاکنون به صورت مطلوب اجرا نشده‌است و شاهدیم که با بی مهری روبرو شده‌است.

رئیس هیات مدیره انجمن توانمندان صبور گناوه بیان کرد: این مساله باعث شده تا به ناچار تعداد قابل توجهی از اقشار معلول توانمند و مستعد باید بیشترین وقت خود را در میان خانوده سپری کرده و زندگی خود را به سختی ادامه دهند.

وی افزود: باتوجه به اینکه توجه به تفریح و ورزش، موجب سلامت جسمی و بهداشت روانی بخش عظیمی از نیروی خلاق معلولان را فراهم می‌آورد اما بیشتر این افراد نمی‌توانند از امکانات تفریحی و ورزشی موجود در سطح جامعه استفاده مناسب کنند زیرا این محیط ها با شرایط فیزیکی و بدنی معلولان متناسب نیست.

جهان آرا بیان کرد: شایسته است که مسئولان، درصدی از امکانات رفاهی و ورزشی را به معلولان اختصاص دهند، تا آنها نیز مانند سایر افراد جامعه، از این امکانات استفاده کنند.

مدیرعامل انجمن توانمندان گناوه گفت: یکی از معضلات و مشکلات اساسی این قشر جامعه در شهرستان مناسب سازی محیط در ادارات و بانک ها است که باوجود اجرای آن دارای نواقص است.

مناسب‌سازی محیط خواسته مهم معلولان گناوه

سیدنجف طباطبایی که از طریق جابه جایی مسافر با خودرو زندگی خود را می‌چرخاند، افزود: به دلیل نقص فنی در احداث رمپ‌های ورودی ادارات و شیب تند، امکان حضور معلولان در این اماکن ضروری وجود ندارد و بناچار باید در هنگام رفتن با ویلچر و عصا از دیگران کمک گرفت.

وی اظهارکرد: در برخی ادارات از جمله فرمانداری و شهرداری و دادگستری که باید الگوی مناسب سازی باشند توجهی به آن نشده و معلولان با مشکل جدی در هنگام مراجعه به این مراکز پررفت و آمد مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مستمری معلولان و سالمندان و بازنشستگان از طریق بانک انجام می‌شود، فضای ورودی برای این قشر مناسب سازی نشده و باید برای انجام امور بانکی چندین پله را با کمک دیگر افراد طی کنند.

طباطبایی گفت: اغلب پیاده‌روها و جلوی مغازه‌های مجتمع‌های تجاری شهر دستفروش استقرار یافته و معلولان از امکان حضور در این فضاها که حق آنان است و خیلی تمایل به حضور را در آن دارند، محروم هستند.

وی بیان کرد: معلولان انتظار دارند که حداقل یک خیابان شهر در زمینه مناسب سازی الگوسازی شود.

مدیرعامل انجمن توانمندان صبور گناوه ادامه داد: معلولان در اخذ تسهیلات از بانک‌ها نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

وی یادآورشد: برای یک معلول جسمی حرکتی اخذ استعلام از چندین بانک سخت و دشوار است ضمن اینکه پیدا کردن دو ضامن نیز بر این مشکلات افزوده است.

طباطبایی که دارنده مقام کشوری وزنه‌برداری است از نبود امکانات و وسایل ورزشی رشته خود و دیگر رشته‌های معلولان گله‌مند است.

وی گفت: این شهرستان با دارابودن ورزشکاران معلول مقام‌آور در سطح بین‌المللی از حداقل امکانات اولیه از جمله سالن و زمین ورزشی مناسب و وسایل مورد نیاز محروم هستند.

رئیس بهزیستی و دبیر کمیته مناسب سازی گناوه گفت: این اداره یکی از اعضای کمیته مناسب‌سازی است و به عنوان یک عضو آن تلاش می‌کند ،پیگیری و مقدمات مناسب‌سازی معابر عمومی را برای افراد کم توان، معلول، سالمند و جانباز و ارائه راهکار فراهم کند.

مناسب‌سازی محیط خواسته مهم معلولان گناوه

مینا شهابی افزود: در زمینه مناسب سازی ادارات در این شهر اتفاقات خوبی افتاده‌است و از ابتداری سال جاری همکاری خوبی در این زمینه شده‌است، اما ناکافی است.

وی اظهارکرد: به کارشناس مناسب سازی این اداره توصیه شده‌است تا ادارات در زمینه احداث رمپ به استاندارد سازی توجه ویژه داشته باشند و از سازه شیب تند پرهیز کنند.

رئیس بهزیستی گناوه گفت: در شهر بندرریگ مناسب سازی خیلی خوبی توسط شهرداری این بندر صورت گرفته است و باید از آن الگوگیری شود.

وی ادامه داد: مناسب سازی داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های شهرستان در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است.

دبیر کمیته مناسب سازی گناوه افزود: شهرداری در سنگ فرش کردن پیاده روها خط هدایت برای نابینان و معلولان طراحی کرده‌است.

وی بیان کرد: بهزیستی در اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی کارفرمایی برای معلولان آمادگی لازم دارد و در این ارتباط به هر نفر تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال کارمزد ۴ درصد پرداخت می‌شود.

شهابی افزود: کارفرمایانی که قصد اخذ تسهیلات دارند باید نسبت به پرداخت بیمه و حقوق طبق قانون کار به افراد شاغل در محل عمل کنند.

وی گفت: انجمن توانمندان صبور در فراخوانی از معلولانی که دارای ایده در کارهای تولیدی و اشتغال‌زایی هستند و قابلیت توانایی آنان را دارند لیستی تهیه و به بهزیستی اعلام کند.

رئیس بهزیستی گناوه اضافه کرد: در حوزه ورزشی نیز، رشته‌های فعال شناسایی و نیازهای آنان به بهزیستی ارایه شود.

وی با بیان اینکه معلولان باید توانمندی‌های خودرا بخوبی بشناسند و بارور کنند، گفت: از اقشار معلول بویژه انجمن توانمندان صبور انتظار است ارتباط و تعامل خود را با بهزیستی مستمر برقرار کنند و در صورت هرگونه مطالبه و مشکلی به این اداره مراجعه تا پیگیری و رایزنی‌های لازم بعمل آید.

شهابی یادآورشد: باتوجه به اینکه فضای ساختمانی انجمن توانمندان صبور گناوه که بهزیستی در اختیار آنان گذاشته است نیاز به توسعه دارد ، در این زمینه بررسی و اقدام خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست تیم ملی والیبال ایران اعلام شد