6 زیستگاه آبی شیروان برای کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش شد


6 زیستگاه آبی شیروان برای کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش شد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: 6 زیستگاه اصلی آبی این شهرستان خراسان شمالی برای مقابله و کنترل شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش شد.

حمید فخرانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این زیستگاه ها واقع در سدهای بارزو و گلیل، استخرهای ذخیره آب رودخانه های تکمران، گلیان، کارخانه قند و بهنوش است که بیشترین محل تجمع پرندگان در سد بارزو شهرستان است.

وی گفت: در این راستا سه گشت مشترک محیط زیست و شبکه دامپزشکی شهرستان کار پایش را تا پایان سال انجام خواهند داد.

فخرانی افزود: اینک هیچ موردی از مرگ و میر پرندگان و یا تغییر رفتار آنها در زیستگاه‌های مشاهده نشده است اما، پایش همچنان دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: اهالی ساکن در روستاهای مزبور در صورت مشاهده لاشه پرندگان و یا تغییر رفتار آنها، ضمن خودداری از تماس با لاشه پرندگان، موضوع را به ادارات محیط زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.

فخرانی افزود: در ۲ سال گذشته هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان گزارش نشده است.

شهرستان شیروان با سه هزار و ۷۸۹ کیلومترمربع وسعت، از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به شهرستان اسفراین، از شرق به شهرستان فاروج و از غرب به بجنورد محدود می‌شود.

این شهرستان مناطق بکر طبیعی نظیر زو ارم و گلیان، بوستان شیرکوه، منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو را دارد که محل زیست انواع پرندگان است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی شیروان که در ‌ ۸۰کیلومتری شمال این شهرستان واقع شده و دارای آب و هوایی سرد و نیمه‌ خشک است، مهم ترین زیستگاه انواع پرندگان و همچنین کل و بز است.

این منطقه از متنوع‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های وحشی ایران و یکی از مهم‌ترین ذخیره گاه های زیستی و جانوری کشور محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس