به روشنی امید و انگیزه


به روشنی امید و انگیزه

داستان کارآفرینی که کسب و کارش قدم به قدم توسعه پیدا کرد و حالا منجر به اشتغال چند نفر در کارگاه تولیدی شده است.

نامش میثم حیدری است؛ جوان ۳۲ ساله‌ای که کارش را از منزل شروع کرد و با جدیت آن را ادامه و گسترش داد تا در مهارت مورد علاقه اش حرفه‌ای شود؛ حالا او برای جوانان همسن و سال خودش که البته جویای کارند پیشنهاد‌های کاری دارد.
زهرا شفیعی خبرنگار برنامه حرفه‌ای شو خبرگزاری صداوسیما این هفته به کارگاه تولید لوستر میثم حیدری در حاشیه جنوبی تهران رفته و داستان زندگی کاری میثم را روایت می‌کند:

از پیک موتوری تا تولید لوستر

” میثم هفت سال پیش مثل خیلی‌ها عادی زندگی می‌کرد؛ یک پیک موتوری بود که انتظار بسته یا پاکتی را می‌کشید تا با رساندنش به مقصد درآمدی کسب کند، اما یکباره زندگیش را با تصمیمی جدید وارد مسیر متفاوتی میکند. با پس انداز مختصری که داشت به سراغ کلاس‌های آموزشی مدیریت کسب و کار میرود. از همان جا مهارت‌های فنی مختلفی را مثل تولید پریز برق و تولید آینه سرویس بهداشتی تجربه می‌کند؛ در نهایت در فن تولید لوستر با جدیت می‌ایستد و کار خود را توسعه می‌دهد. “

دریل به جای ماشین اصلاح صورت دامادی

آغاز کسب و کارش همراه بود با آغاز زندگی زناشویی؛ میثم با مرور خاطراتش می‌گوید: مادر همسرم قرار بود برایم به عنوان هدیه دامادی یک ماشین اصلاح صورت خریداری کند به محض اینکه متوجه تصمیمشان شدم گفتم به جای آن یک دریل برایم خریداری کنند؛ خدا را شکر همین کار را کردند و همسرم نیز با من همراه شد؛ او طوطی خانگی اش را فروخت و با پول آن ابزار ساخت یک لوستر را به دست آوردیم؛ یعنی با دویست هزار تومان یک لوستر ساختم و فروختم؛ همان جا فهمیدم تولید لوستر چه ظرفیت‌هایی برای درآمدزایی دارد و از آن غافل مانده ایم. همین فروش انگیزه ام را برای ادامه مسیر تقویت کرد.

از پذیرایی خانه شروع کردم

میثم که نگاه امیدبخشی به توسعه کسب و کارش دارد می‌گوید: در همان روز‌های اول به دلیل نداشتن سرمایه مجبور بودم در خانه کار کنم و برای اینکه صدای دریل برای همسایه ایجاد مزاحمت نکند دو بالش را در زیر کار قرار میدادم و سپس مشغول می‌شدم و این ترفند به خوبی توانسته بود درصد بالایی از صدای دریل را بکاهد.

خودم را باور داشتم و دارم

میثم حیدری اضافه می‌کند: من به همه اهدافی که داشتم رسیده ام، چون باور دارم که می‌توانم در تولید لوستر بهترین باشم. از همان روز‌های اول با انگیزه قدم برداشتم؛ دلسرد و مایوس نشدم و هر شکست را پلی دیدم برای رسیدن به موفقیت.

از درآمد ۷۰۰ هزارتومانی تا ۸۰۰ میلیونی با توسعه کار

میثم می‌گوید: پس از اولین فروشم تصمیم گرفتم بیشتر بسازم؛ در آن روز‌ها فقط مونتاژ می‌کردم، اما وقتی توانستم در تیراژ بالایی بسازم با خودم گفتم می‌توانم خودم قطعات را بسازم و شکل دهم؛ ابتدا در کارگاهی کوچکتر و امروز در کارگاهی ۳۰۰ متری کار تولید صفر تا صدی را انجام می‌دهیم؛ با این توسعه، امروز فروش ۸۰۰ میلیون تومانی را در ماه تجربه می‌کنیم.

اشتغالزایی برای ۴۰ نفر/برکت در تولید است

این کارآفرین ۳۲ ساله با انتقاد از کسانی که سرمایه دارند، اما آن را در مسیر تولید نمی‌گردانند می‌گوید: من هم می‌توانستم یک ماشین چند میلیاردی خریداری کنم و سوار شوم، اما همین مقدار پول می‌تواند معضل بیکاری جوانان زیادی را حل می‌کند. من این راه را انتخاب کردم، چون میدانم خیر و برکت در تولید است؛ خیر و برکتی که با دستگیری از دیگران شامل حالم شده.

او اضافه می‌کند: ۱۱ نفر به طور مستقیم در کارگاهم مشغول کارند و ۵۰ میلیون تومان به طور ثابت به آن‌ها حقوق پرداخت می‌کنم به علاوه اینکه همه کارکنان در سود فروش با من سهیمند.

همسر میثم هم می‌گوید: در این روز‌های کرونایی هم به زنان زیادی کار مونتاژ لوستر و آباژور را به صورت مجازی آموزش می‌دهم. ما در کارگاهمان ابتدا با تولید و سپس با پخش قطعات لوستر به آموزش دیدگان سبب ساز اشتغال بانوان در منزل هم شده ایم و کارمزد خود را از لوستر نگاه دریافت می‌کنند.

تحریم‌ها دلیل پیشرفتم شد

فکر می‌کردم او هم مثل برخی افراد دل پری از تحریم‌ها داشته باشد، اما تمام ذهنیت مرا عوض کرد. میگفت: پیش از تحریم قطعاتی که از چین وارد میشد خریداری میکردیم و فقط مونتاژ می‌کردیم، اما همین تحریم‌ها باعث شد روی پای خودم بایستم و مجبور بودیم یاد بگیریم چطور میشود فلان قطعه را ساخت و حالا با ساخت قطعات لوستر به میزان قابل توجهی پیشرفت کرده ایم و سود کارمان افزایش پیدار کرده است.

او می‌گوید: توانسته ایم دستگاه‌هایی که نیاز داریم، خودمان بسازیم و در نتیجه به سرعت و کیفیت کارمان اضافه کرده است.

تولید ۱۰۰ درصد ایرانی در کارگاه میثم

میثم می‌گوید: افتخار می‌کنم که تمام تولیدکارگاه «لوستر نگاه» حاصل تلاش جوانان ایرانی است. ما توانسته ایم، چون ابتکار و نوآوری و کیفیت خوب سرلوحه کارمان بوده است.

پیشنهاد کاری میثم به جوانان جویای کار

میثم حیدری که گام‌های زیادی برای پیشرفت کارش برداشته است می‌گوید: اگر می‌خواهید حرفه‌ای شوید باید مهارتی را بیاموزید. کارگاه من جای جوانان جویای کار و اهل فنی است که معتقدند تولید ایرانی می‌تواند جایگزین مناسبی برای همه تولیدات خارجی باشد.

برنامه حرفه‌ای شو، هر هفته جمعه‌ها از اخبار سراسری ۱۴ و ۲۱ شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود، اگر شما هم صاحب مهارتید ما را در صفحه مجازی herfeiisho دنبال کنید؛ به امید اینکه سوژه بعدی حرفه‌ای شو شما باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی