صدای انفجار از اگزوز خودرو به چه دلیل شنیده می شود؟


https://iranecar.com/wp-content/uploads/2020/12/580-1.jpg???شنیده شدن صدای انفجار از اگزوز خودرو چیزی است که اغلب برای دارندگان خودرو پیش می آید و احتمالا تا به حال حداقل یک بار با آن روبرو شده اید. همین طور صدای عطسه در اگزوز خودرو نیز از جمله مواردی است که غالبا از سوی دارندگان خودرو، به ویژه آن هایی که ساعت های زیادی پشت فرمان هستند، گزارش می...

شنیده شدن صدای انفجار از اگزوز خودرو چیزی است که اغلب برای دارندگان خودرو پیش می آید و احتمالا تا به حال حداقل یک بار با آن روبرو شده اید. همین طور صدای عطسه در اگزوز خودرو نیز از جمله مواردی است که غالبا از سوی دارندگان خودرو، به ویژه آن هایی که ساعت های زیادی پشت فرمان هستند، گزارش می شود. به هر ترتیب صداهای به ظاهر عجیب و به واقع دارای علل فنی خاص از اگزوز خودرو به گوش می رسد که شناخت دلایل هر یک می تواند به رفع این مشکلات کمک کند. در بخش تخصصی خودرو ایرانی کار، با ما همراه باشید تا به عوامل این صداهای عجیب در اگزوز خودرو بپردازیم.

علل صدای انفجار از اگزوز خودرو

علل صدای انفجار از اگزوز خودرو به این موارد مربوط می شود:

فلوت کردن موتور

فلوت کردن موتور به معنی آن است که مقدار زیادی (بیش از اندازه استاندارد)، بنزین وارد موتور خودرو شود. به این شکل با وارد شدن بیش از اندازه بنزین به موتور، فرآیند همیشگی جرقه زنی، قادر به استفاده از تمام حجم بنزین نخواهد بود و به واقع موتور خفه کار می کند. در این شرایط معمولا گاز بنزین در اگزوز منفجر شده و با سوختن مقدار زیادی بنزین در عرض چند ثانیه، صدای افنجار از اگزوز خودرو به گوش می رسد.

۲. معیوب بودن وایر خودرو

در صورتی که وایر خودرو معیوب باشد، انفجار بیرون از محفظه احتراق صورت گرفته و صدای انفجار از اگزوز خودرو به گوش می رسد.

۳. معیوب بودن شمع ها

اگر شمع های خودرو معیوب شده یا طول عمر مفید آن ها به هر شکلی به پایان رسیده باشد، احتراق به درستی شکل نگرفته و مقدار قابل توجهی گاز از این احتراق ناقص به اگزوز وارد می شود و صدای آن نیز به گوش خواهد رسید.

صدای انفجار از اگزوز خودرو به چه دلیل شنیده می شود؟

اما صدای دیگری نیز ممکن است از اگروز خودرو به گوش برسد. گاهی اوقات صدایی شبیه به عطسه کردن از اگزوز می شنویم که به موارد زیر مربوط می شود:

۴. ایراد در وایر خودرو

در صورتی که وایر خودرو دچار مشکلی شده باشد، صدایی شبیه به عطسه از اگزوز خودرو به گوش می رسد و در شرایط بحرانی تر، امکان پاره شدن فیلتر هوا نیز وجود دارد.

۵. شتاب گرفتن نادرست

در صورتی که برای شتاب دادن به خودرو، به شکلی نادرست و ناگهانی به پدال گاز فشار وارد شود، احتمال پس زدن از سوی موتور وجود داشته و حین باز شدن دریچه هوا، جرقه و بخار موجود در منیفولد هوا همراستا شده و پیش از ورود بنزین به سیلندر، انفجار شکل می گیرد و صدایی شبیه به عطسه به گوش می رسد.

در نهایت باید به عوامل موثر در صدای پت پت اگزوز خودرو نیز بپردازیم.

صدای انفجار از اگزوز خودرو به چه دلیل شنیده می شود؟

معمولا علت صدای پت پت اگزوز خودرو به عوامل زیر مربوط می شود:

۶. کثیف شدن سنسور اکسیژن

در صورتی که سنسور اکسیژن کثیف شده یا به هر شکلی معیوب گشته باشد، معمولا صدای پت پت اگزوز خودرو به ویژه حین درجا کار کردن را خواهیم شنید.

۷. کثیف شدن سوزن انژکتور

کثیف شدن سوزن انژکتور نیز عامل دیگری است که می تواند به ایجاد صدای پت پت در اگزوز خودرو منجر شود. در واقع اختلال در پاشش از انژکتور این صدا را ایجاد می کند.

۸. معیوب شدن صافی بنزین

اگر صافی بنزین کثیف شده و دیگر کارایی لازم را نداشته باشد، پت پت در اگزوز خودرو شنیده خواهد شد.

علائم کثیف بودن فیلتر بنزین کدامند؟ | هشدار تعویض فیلتر بنزین

کلام آخر

شما چه عوامل دیگری را در ایجاد صداهای عجیب به ویژه صدای انفجار در اگزوز خودرو می شناسید که در بالا به آن ها اشاره نشده باشد. این موارد را با ما در میان بگذاریذ.

پیشنهاد مطالعه: عیب یابی تقه زدن گیربکس اتوماتیک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدور برگه‌های تقلبی توسط آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی تکذیب شد