صدور مجوز تولید صنایع دستی در خراسان شمالی 6 برابر شد


صدور مجوز تولید صنایع دستی در خراسان شمالی 6 برابر شد

بجنورد- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: صدور مجوز برای راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع دستی در این استان نسبت به سال قبل بیش از 6 برابر شده است.

محمدرضا قهرمانیان روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال تنها ۲ مجوز در استان برای راه اندازی کارگاه های صنایع دستی صادر شده بود و حال آنکه امسال تعداد این مجوزها به ۱۳ مورد رسیده است.

با بیان اینکه بیش از ۶۱ رشته فعال صنایع دستی در خراسان شمالی وجود دارد، گفت: خراسان شمالی به ویژه در بخش دستبافته های داری، گلیم و فرش کردی دارای بیش از ۱۶ هزار بافنده است.

وی با اشاره به اشتغال ۱۲ هزار صنعتگر در حوزه بافت گلیم و سفره کردی استان، افزود: ۶۰ درصد این افراد در بجنورد، مرکز استان فعالیت می کنند، به همین دلیل پارسال نام مرکز استان خراسان شمالی به عنوان «شهر ملی گلیم و سفره کردی» به ثبت رسید.

قهرمانیان، سند خوردن بجنورد به عنوان شهر گلیم و سفره کردی را در رونق بازار و عملکرد بافندگان گلیم و سفره کردی بسیار موثر خواند و گفت: ثبت ملی این شهر در افزایش تعداد کارگاه ها، دستیابی به بازار فروش بهتر و ارتباط با مراکز آموزشی و تامین مواد اولیه مناسب و مرغوبتر اثرگذار بوده است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: تمرکز بافندگان فرش و گلیم استان پس از بجنورد، به شهرستان های فاروج، شیروان و مانه و سملقان مربوط است اما فعالیت تعداد زیاد صنعتگران در بافت گلیم و سفره کردی مانع از توجه به دیگر رشته ها نیست به طوری که در سال جاری چولی بافی و ساخت عروسک های محلی، از صنایع دستی قدیمی و منسوخ شده منطقه، نیز احیا شد.

وی با اشاره به رشته چاروق دوزی خراسان شمالی و تاکید بر احیای صنایع دستی منسوخ شده، اظهار داشت: در مورد چاروق دوزی که از صنایع قدیمی استان است اگر کمی دیر اقدام می شد تنها استاد این رشته از دست رفته بود در حالی که با احیای آن و برگزاری کارگاه های آموزشی و تربیت شاگردان، اکنون این افراد رشته چاروق دوزی را ادامه می دهند.

هم اکنون ۱۶ هزار هنرمند و صنعتگر در بخش صنایع دستی خراسان شمالی در قالب مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولید انفرادی و گروهی مشغول به فعالیت هستند.

سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی