واکنش‌ها به انتشار کلیپی در فضای مجازی کرمانشاه


واکنش‌ها به انتشار کلیپی در فضای مجازی کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- پخش کلیپی از شنبه شب در فضای مجازی استان کرمانشاه واکنش‌های مختلفی در پی داشته است. در این کلیپ که حدود یک دقیقه زمان دارد زنی بی‌حجاب مشاهده می‌شود و آهنگی نامفهموم بر روی آن مونتاژ شده است. برخی مکان تصویربرداری این کلیپ را تکیه «معاون‌الملک کرمانشاه» اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ واکنش مسوولان استان کرمانشاه بیشتر به مکان ضبط کلیپ بوده است. برخی مکان آن را تکیه معاون الملک می‌دانند و می گویند این مکان از قداست خاصی برخوردار است و محل برگزاری آیین های عزاداری سیدالشهدا است و نباید در این مکان چنین اعمال و حرکات غیراخلاقی انجام شود.

همچنین مسوولان در واکنش‌ها و اظهارات خود اعلام کرده‌اند که در کرمانشاه نباید شاهد تهیه و انتشار چنین کلیپ‌های غیراخلاقی و مغایر با شئونات دینی و فرهنگی باشیم.

فارغ از اینکه این کلیپ در تکیه معاون الملک کرمانشاه تصویربرداری شده یا نه، بسیاری از مسوولان استان کرمانشاه از جمله استاندار و رییس کل دادگستری به آن واکنش نشان داده و خواستار برخورد با مسبب و یا مسببان این اقدام غیراخلاقی شده‌اند.

میراث فرهنگی: کلیپ جعلی است

پس از انتشار این کلیپ در فضای مجازی؛ بلافاصله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه به آن واکنش نشان داد و با عنوان انتشار ویدئویی نامتعارف در فضای مجازی آن را مربوط به سال ۱۳۹۶ و جعلی دانست.

روابط عمومی این اداره کل در بیانیه ای آورده است: در پی انتشار ویدئویی به دور از شئونات اخلاقی در فضای مجازی که حاوی تصاویر مات و تاریکی از اماکن مذهبی استان در پس زمینه است؛ به اطلاع مردم مومن، انقلابی، دلسوز و شهیدپرور استان کرمانشاه می‌رساند؛ هرچند با توجه به حضور مستمر و شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت در این بنای مذهبی و استفاده از دوربین های حفاظتی متعدد در محوطه بنا امکان رخدادن چنین اتفاقی به طور قطع امکان پذیر نیست اما بنا به دعوت از صاحب آتلیه مذکور و بررسی کارشناسان این کلیپ به صورت فتوشاپ و در تابستان ۱۳۹۶ تهیه شده است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: لذا جهت رفع دغدغه علمای محترم، مردم و جوانان مومن و انقلابی استان کرمانشاه بررسی های فنی لازم توسط کارشناسان امر و پلیس فتا صورت گرفت و به اتفاق نظر بر مونتاژ بودن تصاویر تاکید گردید. بر این اساس با توجه به جریحه دار شدن افکار عمومی، واحد حقوقی این اداره کل با جدیت تمام پیگیری قضایی تا شناسایی و برخورد قانونی با مسببین امر را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

میراث فرهنگی کرمانشاه در ادامه افزوده است: لازم به ذکر است جهت عکاسی و تصویربرداری از تمام بناها و محوطه های تاریخی توسط درخواست کنندگان براساس قوانین جاری بایستی مجوز لازمه را از اداره کل میراث قرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه اخذ نمایند.

این بیانیه می افزاید: همچنین انتشار هرگونه محتوا در فضای مجازی مسئولیت حقوقی برای ناشر در پی دارد که متاسفانه برخی رسانه ها و کاربران بدون توجه به صحت یا کذب بودن موضوع، چنین ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی انتشار دادند و بر اساس ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای، نشر اکاذیب و یا شایعه در فضای مجازی و با استفاده از داده‌های رایانه‌ای جرم تلقی شده و قابل تعقیب و مجازات است.

استاندار: با مسببان‌ رفتارهنجارشکنانه برخورد می شود

استاندار کرمانشاه نیز در یادداشتی که روز یکشنبه در پایگاه اطلاع رسانی استانداری منتشر شد، نوشته است: مردم مومن، ولایتمدار و انقلابی استان کرمانشاه سالیان متمادی است که افتخار میزبانی از زوار حسینی و زائران کوی عشق را دارند. کرمانشاه قدمگاه زائران ابا عبدالله الحسین (ع) است و این افتخار در تاریخ به نام این دیار ثبت شده است.

«هوشنگ بازوند» افزود: صدای عزاداران، دلدادگان و عاشقان سرور و سالار شهیدان و نوای محرم در تکایا، مساجد و حسینیه های دروازه اصلی کربلا همواره طنین انداز و تکرار شده است. وجود تکیه تاریخی معاون الملک که امسال نیز در ایام محرم میزبان کرمانشاهیان و عاشقان ابا عبدالله حسین (ع) بود، بیانگر ارادت قلبی عمیق مردمان این دیار به سالار شهیدان است که با توجه به تاریخچه کهن آن بسیار ارزشمند است.

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: اما انتشار کلیپی در شبکه های اجتماعی با تصاویری از این بنای ایرانی اسلامی که حاوی رفتاری غیرمتعارف، خلاف شرع، عرف و عفت بود سبب جریحه دار شدن افکار عمومی و مردم مومن استان شد که دیروز صبح دستور پیگیری موضوع صادر شد و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان شکایتی علیه خاطیان به دادستانی و دستگاه قضایی ارایه کرده است و فارغ از اینکه این ویدئو در چه سالی ساخته شده و یا تصاویر به چه صورت استفاده شده است، درخواست برخورد شدید و قانونی با مسببان و خاطیان این حرکت هنجارشکنانه و خارج از عرف ارایه شده است و موضوع با جدیت پیگیری می شود.

بازوند اظهار داشت: حفظ حرمت تکایا و بقاع متبرکه تکلیفی شرعی است، زیرا تکایا به عنوان اصلی ترین مکان برای برگزاری آیین های ملی و مذهبی نقش مهمی در تجلی احساسات مذهبی مردمان این دیار دارند و بر معنویت مذهبی استانی که میزبان زائرین و عاشقان حسینی است، افزوده است و بر این اساس موضوع به جدیت پیگیری خواهد شد.

واکنش رییس کل دادگستری استان کرمانشاه به پخش کلیپ

همچنین به دنبال انتشار این کلیپ؛ رییس کل دادگستری استان کرمانشاه نیز به آن واکنش نشان داد و در سخنانی که روابط عمومی این اداره کل بر روی پایگاه اطلاع رسانی دادگستری منتشر کرد، آمده است: پخش یک کلیپ مبتذل که در فضای تکیه معاون الملک ساخته شده سبب ناراحتی عموم مردم کرمانشاه شد که این کلیپ واکنش رئیس کل دادگستری استان را به همراه داشت.

پرویز توسلی‌زاده افزود: دستگاه قضایی با قاطعیت با مسببان ساخت کلیپ مبتذل در تکیه معاون الملک کرمانشاه برخورد خواهد کرد.

رییس کل دادگستری کرمانشاه در واکنش به پخش این کلیپ مبتذل در فضای مجازی که در تکیه معاون الملک تهیه شده است، اظهارداشت: دستگاه قضایی با قاطعیت با مسببان این قبح شکنی برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به برپایی روضه سیدالشهدا در این مکان فرهنگی افزود: امام حسین (ع) و اهانت به مقدسات و اماکن مذهبی از خطوط قرمز شرع مقدس اسلام است و کسی حق عبور از این خط قرمز را ندارد.

توسلی‌زاده خاطرنشان کرد: دستگاه قضا به هیچ وجه با کسانی که بخواهند به هر بهانه‌ای خدشه‌ای بر باورهای دینی مردم وارد کنند مماشات نخواهد کرد و به‌طور قاطع و ویژه با این پرونده برخورد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در موضوع نفوذ و شبیخون فرهنگی دشمن که مقابله با آن از منویات مقام معظم رهبری و رییس دستگاه قضاست با هیچ فردی تعارف نداریم و قاطعانه با آمران و مجریان ناهنجاری‌های مذهبی و اجتماعی برخورد خواهیم کرد.

تکیه معاون الملک اثر تاریخی منحصر به فرد در کرمانشاه

تکیه معاون الملک یکی از بناهای به جای مانده دوره قاجاریه در کرمانشاه را می توان یکی از شاهکارهای هنر و معماری اصیل ایرانی - اسلامی دانست که کاشی های منحصر به فردش آن را از دیگر تکایای شهر متمایز می کند.

این بنا در بافت قدیم شهر، در محله آبشوران قدیم و در خیابان شهید حـداد عادل واقع شـده و قدمت آن به ۱۱۸ سال قبل یکی اواخر دوران قاجار بر می گردد که بـه دستور حسین خان معروف به معین الرعایا ساخته شده است. این بنا از سه قسمت حسینیه، قسمت زینبیه و عباسیه تشکیل شده است.
مجموعه بنا در حدود ۶ متر از سطح خیابان پائین تر است به طوری که برای ورود به حسینیه باید از ۱۷ پله بزرگ عبور کرد. در جنب پله های ورودی، سقاخانه کوچکی وجود دارد که به وسیله کاشی هایی با نقوش حضرت ابوالفضل (ع) تزیین شده است.
حضرت ابوالفضل سوار بر اسب، شمشیر به کمر و پرچم در دست دارد. روی پرچم جمله «نصر من الله و فتحاً قریب» نوشته شده است. جلوی پای سوار نیز تصویر کودک خردسالی دیده می شود. مردم محل سوار را به حضرت ابوالفضل و تصویر کودک را به حضرت سکینه نسبت می دهند که از عموی خود عباس طلب آب کرده است. از این رو این مکان را محترم شمرده و در آنجا نذر می کنند، شمع روشن کرده و طلب حاجت می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !