عملیات احیای مراتع ورامین آغاز شد


عملیات احیای مراتع ورامین آغاز شد

تهران- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های قرچک و ورامین گفت: عملیات احیای 200 هکتار از مراتع شهرستان ورامین آغاز شد.

«اصغر سپه‌وند» روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: طرح احیا مراتع جنوبی شهرستان وارمین در قالب بذرکاری با ایجاد هلالی‌های آبگیر با اختصاص اعتبارات مورد نیاز از حل صندوق توسعه ملی آغاز شده است.

وی افزود: در اجرای این طرح، بذر گیاه «درمنه وحشی» به عنوان گیاه بومی شهرستان ورامین کاشته می‌شود تا علاوه بر احیاء مراتع، علوفه مورد نیاز دام‌ها در زمان چرای قانونی تأمین شود.

وی اظهار کرد: این طرح طی دو سال گذشته در مناطق جنوبی ورامین موسوم به سیاه‌کوه با ایجاد هلالی‌های آبگیر اجرا شده و بیش از هزار و ۵۵۰ هکتار از مراتع احیا شده است.

سپه‌وند گفت: در اجرای طرح‌های منابع طبیعی، مشارکت مردم نقش مهم و به سزایی دارد از این رو، اجرای طرح احیاء مراتع با همکاری و مشارکت اقشار مختلف مردم و جوامع محلی از جمله دامداران، بهره برداران و عشایر اجام می‌شود.

وی همچنین از اجرای طرح توسعه مراتع جنوبی دشت ورامین و منطقه سیاه‌کوه با هدف حفظ وضعیت پوشش گیاهی و افزایش گیاهان بومی سازگار به محیط خبر داد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیرداری ورامین اظهار کرد: در اجرای این طرح۸۵۰ هکتار از اراضی مرتعی زیر کشت گیاه درمنه قرار گرفته و به مدت ۲ سال قُرق شده و از ورود دام در آن جلوگیری می‌شود.

وی افزود: در این سطح از مراتع، با ایجاد بیش از ۸۰ هزار هلالی ، نزولات جوی در سطح زمین جمع آوری شده و در آن بذر گیاه درمنه، که یکی از علوفه های مهم در تغذیه دام سبک است، کاشته می‌شود که این امر باعث پوشش غنی این سطح وسیع از مراتع جنوبی خواهدشد.

وی با اشاره به ۱۷ آذر روز جهانی خاک و شعار این روز «خاک را زنده نگه دریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم» تصریح کرد: مراتع ورامین، جزو مراتع فقیر به شمار می رود که به دلیل قرار گرفتن شهرستان در امتداد کویر، به افزایش پوشش گیاهی نیاز دارد.

مراتع جنوبی دشت ورامین با مساحت ۱۹۶ هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده که بهره بردار این مراتع، عشایر دشت ورامین هستند.

علاوه بر کوچ بهاره، عشایر دشت ورامین در پاییز و زمستان نیز درمراتع جنوبی حضور پیدا کرده و دام های سبک آنان با علوفه طبیعی تغذیه می‌شود.

ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)