عقب افتادن عادت ماهیانه خطرناک است؟

عقب افتادن عادت ماهیانه خطرناک است؟

عادت ماهیانه بخش طبیعی و سالم زندگی زنان است اما مواقعی پیش می آید که زنان آرزو می کنند پریودشان شروع نشود. چندین روش برای به تاخیر انداختن دوره قاعدگی در تعطیلات، جشن یا یک رویداد خاص وجود دارد که از جمله می توان به مصرف دارویی به نام نوراتی سترون (Norethisterone) اشاره کرد. اما آیا مصرف این دارو بی خطر است؟

نوراتی سترون، یک پروژسترون مصنوعی مشابه هورمون پروژسترونی است که بدن به طور طبیعی تولید می کند. در طی یک چرخه قاعدگی سطح هورمون پروژسترون کاهش می یابد که باعث ریزش بافت پوششی رحم شما شده و قاعدگی رخ می دهد. اگر پروژسترون یا داروی نوراتی سترون مصرف شود از کاهش سطح پروژسترون جلوگیری شده و مانع از قاعدگی می شود. این دارو باید 3 روز قبل از موعد پریود مصرف شود و در کل باید تا 20 روز روزی یک قرص بخورید. این کار پریودتان را عقب می اندازد. 2 تا 4 روز پس از قطع مصرف قرص ها خونریزی شروع می شود.

پزشکان زنان و زایمان می گویند مصرف نوراتی سترون سال هاست که در میان زنان متداول است و موثر عمل می کند. بسیاری از زنانی که دچار دوره های قاعدگی سنگین و پردرد می شوند برای تعطیلات یا سفر از قرص نوراتی سترون استفاده می کنند. گرچه ممکن است این دارو عوارض مختصری مانند احساس نفخ یا دل درد ایجاد کند که افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا نوراتی سترون عوارض جانبی دارد؟

استفاده از نوراتی سترون برای بیشتر زنان به صورت گاه به گاه بی خطر است، اما استفاده از این دارو برای به تعویق انداختن قاعدگی منظم توصیه نمی شود.

برخی عوارض جانبی همراه با مصرف این دارو وجود دارد. حساسیت پستان ها، سردرد، حالت تهوع، اختلال در خلق و خو و میل جنسی، جوش و آکنه و احتباس مایعات مواردی است که بعضی زنان آنها را گزارش کرده اند.

توجه به این نکته مهم است که میزان عملکرد قرص نوراتی سترون در زنان متفاوت است. همچنین این دارو برای پیشگیری از بارداری موثر نیست و در حین مصرف حتما باید از روش دیگری مانند کاندوم برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

چه کسانی باید از مصرف نوراتی سترون خودداری کنند؟

مصرف داروی نوراتی سترون برای اکثر زنان بی خطر است. این دارو نباید برای زنانی که دچار تومورهای کبدی، سرطان پستان، سابقه زردی در دوران بارداری و بیماری های شدید عروقی هستند مورد استفاده قرار گیرد.

اگر باردار هستید یا احتمال می دهید باردار باشید، همچنین اگر خونریزی غیرطبیعی از واژن دارید که توسط پزشک بررسی نشده است یا سابقه سرطان اندام های تناسلی یا سرطان سینه (مگر اینکه پزشک برای درمان سرطان سینه، نوراتی سترون را برای شما تجویز کرده باشد) دارید، باید از مصرف نوراتی سترون خودداری کنید.

افرادی که اخیرا دچار آنژین، حمله قلبی یا سکته مغزی ناشی از وجود لخته خون شده اند نیز باید از مصرف نوراتی سترون خودداری کنند.

آیا روش دیگری برای عقب انداختن پریود وجود دارد؟

عقب افتادن عادت ماهیانه خطرناک است؟

عقب افتادن عادت ماهیانه خطرناک است؟

گرچه نوراتی سترون بی خطر است و می تواند برای بسیاری از زنانی که می خواهند گاهی اوقات پریود خود را به تعویق بیندازند خوب باشد، اما ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از زمان خاصی که مدنظر دارید آن را استفاده کنید تا ببینید تاثیر این دارو روی شما چیست. قبل از هر اقدامی برای تاخیر در پریود، باید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را به شما توصیه کند.

هیچ روش تضمینی برای به تعویق انداختن پریود وجود ندارد، مگر اینکه قرص های ضدبارداری را پشت سر هم مصرف کنید. پس از تمام شدن بسته اول قرص ضدبارداری بدون یک هفته استراحت معمول که در دستور استفاده از قرص های ضدبارداری متداول است، بلافاصله بسته قرص بعدی را شروع کنید و تا سه هفته ادامه دهید. اگر می خواهید این کار را ادامه دهید بدون وقفه بسته بعدی قرص را مصرف کنید. اما در نظر داشته باشید ممکن است لکه بینی یا خونریزی مختصری در طول این دوران تجربه کنید.

در واقع مصرف قرص ضدبارداری به منظور عقب انداختن پریود ترشح هورمون ها را به تاخیر می اندازد. پس از قطع مصرف استروژن و پروژسترون هورمون های بدن دوباره ترشح شده و پریود اتفاق می افتد.

حتما میزان مناسبی از قرص های ضدبارداری را در دسترس داشته باشید تا وقفه ای در مصرف آنها پیش نیاید. اگر از چسب ضدبارداری استفاده می کنید پس از گذشت سه هفته که زمان استراحت فرا می رسد شما باید بلافاصله چسب جدید را بچسبانید.

آیا مصرف قرص ضدبارداری برای عقب انداختن پریود ضرر دارد؟

همیشه این تصور وجود دارد که عقب انداختن قاعدگی با استفاده از قرص های ضدبارداری مشکلات فراوانی برای خانم ها از جمله ناباروری، سرطان سینه یا سرطان دهانه رحم را به دنبال خواهد داشت. اما در حال حاضر پزشکان معتقدند که این روش کاملا بی خطر است زیرا در زمان استفاده از قرص های ضدبارداری، دیواره رحمی بازسازی نمی شود در نتیجه خونریزی اتفاق نمی افتد. در واقع یک قاعدگی طبیعی رخ نمی دهد فقط با این روش خونریزی متوقف می شود.

مصرف قرص های ضدبارداری عوارضی کلی نظیر حالت تهوع، نفخ، تغییر خلق و خو، اضافه وزن، کاهش میل جنسی و لک های پوستی را به همراه دارند اما برای عقب انداختن پریود مشکل خاصی ایجاد نمی کنند.

تلاش برای به تاخیر انداختن پریود معمولا به دلیل تغییرات هورمونی منجر به شروع خونریزی در زمانی می شود که انتظارش را ندارید.

بیشتربخوانید:چطور اختلالات خواب در زمان پریود (عادت ماهانه) را درمان کنیم؟

آیا بدون مصرف قرص هم می توان پریود را عقب انداخت؟

روش های طبیعی نیز برای به تاخیر انداختن پریود وجود دارد که افرادی که به مصرف داروهای شیمیایی تمایلی ندارند گه از آنها استفاده کنند، گرچه این روش ها از نظر علمی ثابت نشده اند.

سرکه سیب

سرکه سیب در کاهش علائم قاعدگی و میزان خونریزی بسیار موثر است و با مصرف آن می توان پریود را عقب انداخت. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن به مدت یک هفته قبل از پریود روزی سه بار میل کنید. با این کار دیرتر پریود می شوید.

دانه گشنیز

دانه گشنیز با خاصیت کنترل هورمون ها می تواند دوره قاعدگی را به تاخیر بیندازد. برای این منظور یک قاشق دانه گشنیز را در یک لیوان آب جوش بریزید و آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه دم کنید. دمنوش حاضر را دو هفته قبل از شروع قاعدگی هر روز میل کنید.

دارچین

دارچین با توجه به خواص کم نظیرش به عقب انداختن پریود کمک می کند. چند تکه چوب دارچین را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و آن را به مدت 20 دقیقه دم کنید. سپس کمی عسل یا نبات به آن اضافه کنید. این دمنوش را دو هفته قبل از شروع پریود هر روز میل کنید تا پریودتان را به تاخیر بیندازد.

ژلاتین

ژلاتین با دفع استروژن زیادی بدن چرخه قاعدگی را به تاخیر می اندازد. یک بسته ژله با هر طعمی که دوست دارید را در آب جوش حل کنید و آن را بخورید. این روش روی بعضی زنان موثر است و تا مدتی شروع پریود را به تاخیر می اندازد.

لپه

لپه یکی دیگر از خوراکی هایی است که پریود را به تاخیر می اندازد. مقداری لپه را روی حرارت برشته کنید سپس آن را پودر کنید. پودر حاضر را به سوپ اضافه کنید. این سوپ را یک هفته پیش از شروع پریود با شکم خالی میل کنید تا پریودتان دیرتر شروع شود.

گزارش :نازنین کریمی