معرفی رُمان طنز «دایی جان ناپلئون» اثر ایرج پزشک‌زاد


معرفی رُمان طنز «دایی جان ناپلئون» اثر ایرج پزشک‌زاد

«دایی جان ناپلئون» رمانی طنز و بسیار جذاب از ایرج پزشک‌زاد، نویسنده پیشکسوت و طنزپرداز ایرنی است. در این رمان که بعضی آن را در... ادامه مطلب نوشته معرفی رُمان طنز «دایی جان ناپلئون» اثر ایرج پزشک‌زاد اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

«دایی جان ناپلئون» رمانی طنز و بسیار جذاب از ایرج پزشک‌زاد، نویسنده پیشکسوت و طنزپرداز ایرنی است.

در این رمان که بعضی آن را در ژانر نوظهور «داستان بلوغ» طبقه‌بندی می‌کنند، پسر سیزده‌ساله‌‌ای به اسم سعید، ماجراهای خانه دایی‌جان ناپلئون و عشقش به دختری به اسم لیلی را تعریف می‌کند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از طاقچه، دایی جان ناپلئون این کتاب، یک مرد ساده‌لوح، بسیار حساس، منضبط، عاشق ناپلئون بناپارت و بیزار از انگلیسی‌ها است. او نماینده قشری است که به جای ریشه‌یابی مسائل روز با تفکر و عقل خود، راجع به امور مختلف، رویابافی و خیال‌پردازی می‌کنند. دایی‌جان ناپلئون درواقع یک دن‌کیشوت از نوع ایرانی است که خود را به جای یک شوالیه، همتراز ناپلئون می‌بیند.

سعید نماینده جوانان ناپخته و سرد و گرم نچشیده است که از احساساتش پیروی می‌کند و سرانجام پایش را می‌خود و این وسط البته که یک آدم دنیادیده و باتجربه هم هست به اسم عمو اسدالله، که نقش مرشد و تکیه‌گاه و آدمِ عاقل داستان را بازی می‌کند.

دانلود کتاب دایی جان ناپلئون از طاقچه با کد تخفیف : shirintanz

پزشک‌زاد در این رمان طنز که سریال آن هم به دست ناصر تقوایی ساخته شد، روحیه حساس، غلبه احساسات بر عقل و برخی از صفات ناپسند دیگر مردم جامعه ایرانی را با زبان و بیانی شیرین نقد می‌کند.


ایرج پزشک‌زاد کار نویسندگی را با نوشتن داستان کوتاه برای مجلات و ترجمه شروع کرد و بعدها که در وزارت امور خارجه شاغل شد، ستون «آسمون ریسمون» مجله فردوسی را می‌نوشت. او نویسنده پرکاری است که در زندگی پربارش کتاب‌های ادبی، تاریخی، طنز و ترجمه زیادی منتشر کرده است.

طنز فاخر سعدی ، شهر فرنگ از همه رنگ، خانواده نیک‌اختر، ماشاالله خان در بارگاه هارون الرشید نمونه‌هایی از آثار این نویسنده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان