صادرات «ایران خودرو تارا» برای تست های تصادف آغاز شد + تصاویر


صادرات «ایران خودرو تارا» برای تست های تصادف آغاز شد + تصاویر

به تازگی تصویری از دو دستگاه «ایران خودرو تارا» در بندر «ارنکوی» (Erenkoy) ترکیه منتشر شده است. اطلاعات به دست آمده در مورد این تصویر نشان می دهد که ایران خودرو صادرات این دو دستگاه تارا را با هدف برگزاری تست های تصادف انجام...

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، معمولا هر سال تعدادی از خودروهای داخلی برای اخذ مجوزهای جدید و یا شرکت در تست های ایمنی به مراکز مهندسی اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی، تایوانی، کره ای و… صادر می شوند. در چند روز گذشته هم شاهد بودیم که خبر صادرات برخی خودروها مانند «سایپا شاهین» در رسانه ها منتشر شد و با توجه به انتشار ویدیوهای تست تصادف این سدان جدید توسط گروه خودروسازی سایپا، می توان متوجه شد که هدف از صادرات شاهین، اخذ مجوزها و تاییدیه های ایمنی بوده است.
حال پس از شاهین سایپا، نوبت به آن رسیده تا یکی دیگر از سدان های جدید ایرانی وارد مراکز تست تصادفی چون «آیدیادا» شود و بتواند شش اعتبارنامه ECE و ای-مارک را به دست آورد. همان طور که از تصاویر منتشر شده مشخص است، تارای سفید و مشکی از نمونه های پایه این خودرو هستند و با توجه به اطلاعات به دست آمده، قطعا نمونه دنده ای این محصول ایران خودرو برای تست های تصادف آماده شده است. لذا می توان گفت که ایران خودرو تارا فعلا با دو کیسه هوا در تست های تصادف و ایمنی حاضر می شود و شاید بعدها نمونه ۴ کیسه هوا و اتوماتیک آن برای تست های فنی به موسسه های اعتبارسنجی اروپایی و آسیایی اعزام شوند.
با توجه به استفاده مهندسان ایران خودرو از پلتفرم PF1 و سازه پژو ۳۰۱ برای طراحی و ساخت K132، این توقع وجود دارد که در شرایط ایده آل، تارای ایران خودرو در بحث ایمنی عملکردی مشابه به پژو ۳۰۱ فاز ۱ و ۲، سیتروئن الیزه و… داشته باشد.
آمار تولید اعلام شده از جانب وزارت صمت اینگونه عنوان می کند که از ابتدای پاییز سال جاری، فرایند تولید آزمایشی ایران خودرو تارا یا همان K132 سرعت بیشتری را گرفته است. همچنین تصاویر تهیه شده از جانب خبرنگار اسب بخار نشان می دهد که ایران خودرو همچنان تست های جاده ای این سدان جدید را در دست انجام دارد و فعلا نسخه های پروتوتایپ تارا (کی ۱۳۲) برای پشت سر گذاشتن تست های آلایندگی و… در جاده های کشور تردد می کنند.
صادرات «ایران خودرو تارا» برای تست های تصادف آغاز شد + تصاویر
صادرات «ایران خودرو تارا» برای تست های تصادف آغاز شد + تصاویر
معرفی ایران خودرو تارا (K132):
با توجه به اطلاعاتی که از گذشته منتشر شده بود، ایران خودرو تارا با داخلی سازی فراتر از ۹۰ درصد به دست مشتریان می رسد و تا به امروز تعدادی از این خودرو به صورت آزمایشی در کارخانه تهران ایران خودرو تولید شده است. تارا یا همان کی ۱۳۲ به پیشرانه ۱٫۶ لیتری EC5 مجهز است و ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه نمونه ارتقا یافته TU5 است که در حال حاضر بر روی برخی از نسخه های پایه محصولات گروه PSA نصب می شود. در تارا دنده ای جعبه دنده ۵ سرعته توان پیشرانه را به چرخ های جلوی این خودروی کلاس C می رساند و به گفته ایران خودرو، این نمونه از تارا می تواند تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۹٫۵ ثانیه ثبت کند. در کنار امکانات یاد شده در بخش فوق، نمونه دنده ای این خودرو به سامانه کنترل پایداری الکتریکی و پیشگیری از هرزگردی هم مجهز است و به این ترتیب، پروژه کی ۱۳۲ سبب می شود تا بالاخره سیستم های ESP، ESC و TCS در خودروهایی با نشان ملی دیده شوند. همچنین فرمان کمکی برقی (EPS) از ویژگی های پایه این خودرو است.
در تارا اتوماتیک جعبه دنده ۶ سرعته بر روی این سدان جدید نصب می شود و شتاب این نمونه نیز ۱۱٫۵ ثانیه اعلام شده است. علاوه بر امکانات موجود در ایران خودرو تارا دنده ای، ویژگی هایی چون استارت دکمه ای، سانروف، سنسور نور و باران، سنسور باد لاستیک، کیسه های هوای جانبی سرنشینان جلو، تریم داخلی چرم و پارچه، رینگ ۱۶ اینچی، صندلی راننده و شاگرد برقی، آینه های جانبی تاشو برقی و… در نسخه اتوماتیک آن دیده می شود.
هنوز به صورت رسمی ایران خودرو قیمت مشخصی را برای تیپ های مختلف این سدان جدید اعلام نکرده است. اما آنچه که به صورت قطعی گفته می شود، قیمت بالاتر تارا نسبت به خودروهایی مانند دنا پلاس تنفس طبیعی است.
منبع: اسب بخار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط