طرح تشدید کنترل قیمت آجیل و خشکبار شب یلدا اجرا می‌شود


طرح تشدید کنترل قیمت آجیل و خشکبار شب یلدا اجرا می‌شود

عسگری گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچ نمایشگاه فصلی یا تخصصی نداریم، اما طرح تشدید برای کنترل قیمت آجیل و خشکبار شب یلدا را اجرا خواهیم کرد.

طرح تشدید کنترل قیمت آجیل و خشکبار شب یلدا اجرا می‌شود

حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به قیمت آجیل و خشکبار شب یلدا گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچ نمایشگاه فصلی یا تخصصی نداریم، اما طرح تشدید برای کنترل قیمت آجیل و خشکبار را خواهیم داشت؛ لذا در طرح تشدید، گشت‌های مشترک تعزیرات و بازرسان اصناف و اتحادیه برای زمان‌های خاص موارد خاصی را هدف قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند نقش مهمی در کنترل قیمت‌ها داشته باشند؛ ادامه داد: به طور کلی وقتی نارسایی در بازار اتفاق می‌افتد، زمینه سوداگری و سفته بازی به وجود می‌آید و عده‌ای به قصد سودجویی وارد بازار‌ها می‌شوند. در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار واحد صنفی در سطح استان تهران داریم و عملا امکان نظارت بازرسان بر تمام این واحد‌ها کار بسیار دشواری است، اما مردم می‌توانند از طریق سامانه‌های تعزیرات و ۱۲۴ تخلفات را گزارش دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تصریح کرد: مردم نیز باید کمک کنند، چراکه وقتی کمبودی وجود دارد، اگر تقاضا‌ بیشتر شود، اوضاع بدتر می‌شود. در مورد هیچ کالای اساسی از فروشنده قبول نمی‌کنیم که بگوید قیمت خرید از قیمت مصوب بالاتر است. مثلا در مورد کالایی مثل مرغ، چون توسط دولت یارانه داده می‌شود باید فروشندگان به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان مرغ را عرضه کنند و اگر قیمتی بالاتر از این، توسط عمده فروشان اعلام شد باید قبل از خرید آن را به اتحادیه خود اعلام کنند.

عسگری گفت: افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی در ذخایر احتیاطی استان در کالا‌های اساسی انجام شده است، به عنوان مثال مصرف گندم در کشور ماهانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن است.

وی ادامه داد: در کالا‌های اساسی مثل برنج و شکر نیز خوشبختانه به همین نسبت در انبار‌ها ذخیره داریم و برای کنترل قیمت‌ها از این ذخایر استفاده می‌کنیم. قیمت برنج داخلی حدود دو هفته است که نزولی شده و دستور داده ایم برای حمایت از تولید، برنج دولتی توزیع نشود.

عسگری بیان کرد: زمانی که قیمت برنج افزایش زیادی هم پیدا کند، در ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته می‌شود تا عرضه‌ برنج زیاد شود. خوشبختانه در هیچ کدام از کالا‌های اساسی از نظر تولیدی کمبودی در بازار وجود ندارد، اما نگرانی که در بازار وجود دارد نوسان قیمت‌های کالا‌های وابسته به نهاده هاست و تولید کنندگان در صورت تأمین نشدن به سراغ بازار آزاد می‌روند که از جمله آن‌ها می‌توان به قیمت مرغ و تخم مرغ اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران تصریح کرد: تغییر در قیمت‌هایی که مشاهده می‌کنیم، صرفا به دلیل وابستگی به قیمت ارز است و تا وقتی که ارز تأمین شود، نهاده‌ها و مواد اولیه نیز تأمین خواهد شد. در موضوع روغن خام ما تا ۹۰ درصد واردات داریم و به دلیل اینکه ارز شرکت‌ها تأمین نشده بود، بعضی از آن‌ها به سمت تعطیلی رفتند.

وی افزود: خوشبختانه با گشایش‌هایی که انجام شد مواد اولیه این کارخانه‌ها تأمین شد و مجددا شروع به کار کردند و میزان تولید روغن به شرایط عادی برگشت، اما زمانی که وقفه‌ای ایجاد می‌شود، آثار خود را می‌گذارد.

بیشتر بخوانید

نان گران می‌شود؟ عرضه تخم مرغ بالاتر از شانه‌ای ۲۹ هزار تومان تخلف است

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان