به گزارش الف محسن فخری زاده، دانشمند ممتاز هسته ای و دفاعی کشورمان عصر روز جمعه هفتم آذرماه در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد دماوند به شهادت رسید.

طی روزهای گذشته روایت های مختلفی از نحوه شهادت شهید فخری زاده در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود تا این که سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه روز 16 آذرماه در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران درباره نحوه شهادت سردار فخری زاده عنوان داشته بود:« ۱۱ پاسدار همراه شهید فخری زاده بوده اند و انفجار نیسان هم به خاطر از بین بردن پاسداران بود. آدمی در صحنه ترور نبود و ۱۳ تیر کلا شلیک شده و همه از تیربار داخل نیسان بوده است و بقیه تیرها توسط محافظان شلیک شده است. تیربار داخل نیسان هم مجهز به یک سیستم هوشمند ماهواره ای بوده که روی شهید فخری زاده زوم کرده بود و از هوش مصنوعی بهره می برده است».

نکاهی به ترور دانشمندان هسته ای ایران

اگر چه شهادت محسن فخری زاده مهم ترین اتفاق از این دست اقدامات وحشیانه بود اما اولین اتفاق تروریستی نبود؛ قبل از این نیز و در اواخر دهه 80 و اوائل دهه 90 برنامه های ترور علیه دانشمندان هسته ای کشورمان تدارک دیده شده بود. در واقع طی دو سال چهار نفر از دانشمندان هسته ای کشورمان که در این حوزه فعالیت داشتند به شهادت رسیدند.

- شهادت فخری زاده یادآور ترور دکتر مجید شهریاری، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی هسته‌ای در دانشگاه شهید بهشتی روز دوشنبه 8 آذرماه سال 1389 بود که در بلوار ارتش توسط رژیم صهیونیستی با همکاری منافقین به شهادت رسید. تروریست ها در اقدام تروریستی خود بمبی مغناطیسی را به اتومبیل دکتر شهریاری چسبانده بودند که با انفجار آن موجب شهادت ایشان گردید.

یکی از طرح های مهم و اساسی دکتر مجید شهریاری، طراحی ساخت نسل جدید راکتورهای هسته ای بود که انعکاس فراوانی در جهان داشت. همچنین ایشان از مشاوران ایران در طرح سزامی( مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) بود. این طرح موجب افشای نام دانشمندان هسته ای بدلیل مشارکت در یک طرح بین المللی بود.

- یکی دیگر از شهدای هسته ای، شهید مصطفی احمدی روشن عضو هئیت مدیره یکی از شرکت های تامین کالا برای نیروگاه هسته ای نطنز بود که در زمینه تهیه و خرید تجهیزات هسته ای فعالیت می کرد. شهید احمدی روشن، صبح چهارشنبه 21 دی ماه سال 1390 بر اثر انفجار بمب مغناطیسی در میدان کتابی، روبه ‌روی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی به شهادت رسید.

راننده خودرو ایشان، رضا قشقایی که به شدت مجروح شده بود بعد از ساعاتی در بیمارستان رسالت تهران به شهادت رسید. شهید احمدی روشن در زمان شهادت، معاون بازرگانی سایت نطنز اصفهان بود.

- دکتر مسعود علیمحمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران در تاریخ 22 دی ماه سال 1388درحوالی منطقه قیطریه تهران به شهادت رسید. ایشان هنگام خروج از منزل بوسیله یک بمب جاسازی شده که از راه دور کنترل می شد به فیض شهادت نائل آمد.

شهید علیمحمدی اولین دانش‌آموخته دکترای فیزیک داخل کشور بود که نقش مهمی در زیرساخت علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی داشت. همچنین ایشان در سال 1387 به عنوان یکی از دو نماینده ایران در پروژه سزامی خاورمیانه منصوب شده بود. در 20 آذرماه سال 1389، اعترافات تلویزیونی فردی به نام مجید جمالی فشی پخش شد که عنوان داشت آموزش های نظامی را در رژیم صهیونیستی گذرانده و وی در واقع عامل شهادت علیمحمدی بود.

- بعداز ظهر اول مرداد 1390،داریوش رضایی نژاد هدف سوء قصد دو موتورسوار در خیابان بین هاشم، خیابان خادم رضائیان قرار گرفت و به شهادت رسید. نحوه شهادت رضایی نژاد تیراندازی به وی و خانواده بود که همراه ایشان حضور داشتند.

تاکنون روایت دقیقی از عاملان برخی شهدای هسته ای کشورمان منتشر نشده اگر چه در خرداد ماه سال 1391 اعلام شد « با تعقیب و مراقبت های شبانه روزی و ره گیری سوژه ها و سرنخ ها در داخل و خارج از کشور، نهایتا عوامل اصلی ترور شهید شهریاری شهید احمدی روشن و شهید قشقایی شناسایی شده و طی سلسله عملیات برق آسا و مقتدرانه در مناطق مختلف دستگیر شده و به بازداشتگاه ها منتقل گردیدند» و بعدها اعترافات تلویزیونی نیز پخش گردید اما سال گذشته مشخص شد که چنین اقدامی با واقعیت منطبق نبوده است.

البته به فهرست شهدای هسته ای می باید به سوءقصدها و ترورهای نافرجام دیگری نیز اضافه کرد. به عنوان مثال فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم نیز هدف ترور بوده اما از سوءقصد جان سالم بدر برده بود.

همچنین بعد از ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای کشورمان، مصطفی معین وزیر اسبق علوم در زمان دولت اصلاحات در مطلبی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود اذعان داشت در آذر 1385 ترور دانشمندان هسته‌ای ایران توسط موساد با ترور دکتر ‎اردشیر حسن‌پور شروع شده است.

در این یادداشت آمده است: « در تاریخ 26 دی 1385 دکتر اردشیر حسین‌پور استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شیراز و سرپرست آزمایشگاه تحقیقاتی مالک اشتر، در خوابگاه صدرای دانشگاه با گاز رادیو اکتیو توسط عوامل موساد ترور شد... از آن تاریخ تا این زمان 6 دانشمند اتمی ایران به دست رژیم صهیونیستی ترور شده‌اند، ولی به جای کشف و ریشه‌کنی نفوذ ... هربار صورت مسئله پاک و یا مانند شهادت دکتر محسن فخری‌زاده با آن برخورد سیاسی - جناحی شده است».

چرا ترور ؟

از زمانی که ترور دانشمندان هسته ای کشورمان شروع شده با توجهی به شیوه ای که این اتفاقات رخ داده اجماع حاصل شده که پای رژیم صهیونیستی و موساد در میان است. بخصوص اینکه سابقه این رژیم در دست زدن به چنین کارهایی غیرانسانی و وحشیانه بسیار طولانی است.

رژیم صهیونیستی با توجه به سابقه جعلی که دارد به شدت از برتری تکنولوژیک و فناوری کشورهای منطقه که موازنه را به شکل اساسی بهم بزند واهمه دارد و این امر را به منزله تهدید کل موجودیت خود قلمداد می کند. به همین دلیل با کمک دیگر سرویس های سازمان های اطلاعاتی مانند سیا، ام آی سیکس و ... تلاش داشته تا افراد موثر و ذینفوذ برنامه هسته ای کشورهایی مانند ایران را به شهادت برساند تا به زعم خود جلوی پیشرفت های آنها را سد نماید.

از دیگر اهداف این گونه اقدامات تروریستی، ترساندن دانشمندان و متخصصان کشورها برای ورود به حوزه های مهم و تاثیرگذار است. همچنین سران این رژیم در پی این هستند تا خواسته ها و اهداف غیرمشروع شان در مذاکرات احتمالی پیگیری و محقق شود. احتمالاً در این ترورها از گروهک منافقین نیز استفاده می شود.

با وجود اهداف این رژیم و دولت های غربی باید گفت اگر چه حذف دانشمندان کشورمان ضایعه و اتفاقی بسیار تاسف آور و ناراحت کننده است اما علم و دانش با شهادت افراد از بین نمی رود اگر چه ممکن است وقفه هایی هر چند کوتاه مدت در رشد و پیشرفت های علمی به وجود آید. اما در بلندمدت حتماً چنین اتفاقاتی عزم دانشمندان و مسئولان واقعی و راستین کشورمان را برای پیگیری ارتقای توانمندی های واقعی کشورمان مصمم تر می سازد.

حاشیه ها درباره ترور همچنان ادامه دارد

در این روزها که موضوع ترور شهید فخری زاده در رسانه‌ها داغ است در فضای مجازی حاشیه هایی درباره ماجرای حضور نیسان آبی در یک فیلم سینمایی جاسوسی تولید سال ۱۳۹۳ مطرح شده است. در فیلم سینمایی روباه ساخته بهروز افخمی که از قضا به سفارش وزارت اطلاعات نیز ساخته شده یک مأمور اسرائیلی برای ترور دانشمندان هسته‌ای به ایران فرستاده می‌شود. حمید رسایی نماینده سابق مجلس که به این موضوع پرداخته است در این باره نوشته است:

مأمور ورزیده، عملیات‌هایش را به تنهایی اما با همکاری آدم‌های فریب خورده و یکبار مصرف داخلی انجام می‌دهد که از نوع مأموریت خود خبر ندارند. در ادامه فیلم، یک موتورسوار مسافرکش در دام او می‌افتد اما از آنجا که وزارت اطلاعات این جاسوس اسرائیلی را در چتر اطلاعاتی خود دارد، این پیک موتوری که ابتدا به طمع دلار نادانسته وارد عملیات ترور شده بود، به عامل نفوذی وزارت اطلاعات تبدیل می‌‌شود. اما از جایی جالب می‌شود که عامل رژیم صهیونیستی برای اقدامات خود، یک نیسان آبی رنگ خریداری می‌کند .

رسایی به پخش این فیلم و فیلم بادیگارد ساخته حاتمی کیا در همین روزهای ترور شهید فخری زاده در سیما انتقاد کرده است و آن را کج سلیقگی خوانده است.

این نماینده سابق مجلس نوشته است: ملاحظه کنید! یک روز بعد از عملیات موفق تروریست‌ها درباره یکی از دانشمندان هسته‌ای، آن هم با استفاده از یک نیسان آبی رنگ، مردم از تلویزیون فیلمی با همین مضمون می‌بینند با این تفاوت که بر خلاف حادثه تروریستی واقعی روز جمعه، در فیلم روباه، عملیات تروریستی ناموفق و عامل آن به دام مأموران وزارت اطلاعات می‌افتد!
من این را از یک بُعد، اوج بی‌سلیقگی و بی‌سوادی رسانه‌ای می‌دانم. نمایش چنین فیلمی در این مقطع، تنها یک نتیجه در ذهن مخاطب خواهد داشت و آن هم تقویت رژیم صهیونیستی است. این را هر بی‌عقلی می‌فهند، چطور کسانی که آن را روی آنتن فرستاده‌اند، نفهمیده‌اند! مخاطب یک روز پس از ترور، با دیدن این فیلم چه احساسی پیدا می‌کند آن هم وقتی همه رسانه‌ها از موفقیت این عملیات حساس خبر می‌دهند و هر ساعت صحبت از نیسان آبی رنگ تیم ترور است؟

نخستین بار مسعود فراستی در مصاحبه‌ای ادعا کرده بود این فیلم به سفارش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ساخته شده‌است. اما محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، در مرداد ۱۳۹۶ در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس رسما اعلام کرد وزارت اطلاعات این فیلم را برای مقابله با نفوذ دشمن ساخته‌ است.

اما حضور نیسان آبی در آخرین فصل سریال پایتخت نیز این روزها در فضای مجازی مورد اشاره کاربران قرار گرفته است.

برخی کاربران با اشاره به قسمتی از این سریال که نقی معمولی به عنوان راننده نماینده شهرشان استخدام شده از احتمال حمله تروریستی با نیسان آبی از زبان این شخصیت اشاه کرده اند که هر چند به شوخی مطرح شده اما به بیان این کاربران ظاهرا جدی شده است.

برقرار کردن رابطه میان این موارد در افکار عمومی به درست یا غلط ناشی از ضعف اطلاع رسانی و تحلیل و تبیین به موقع حادثه ترور شهید فخری زاده است که در زمان اعلام خبر شهادت ایشان نیز مورد اشاره و نقد قرار گرفت.