استاندار قم:پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی شود


استاندار قم:پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی شود

قم-ایرنا- استاندارقم گفت: پژوهش‌های دانشگاهی باید کاربردی شود و در صحنه عمل بتواند بخشی از مشکلات پیش روی جامعه را برطرف نماید و از عالم ذهن و تئوری خارج گردد.

بهرام سرمست روز سه‌شنبه درآیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری قم درسالن کرامت استانداری، افزود: اساس و مبنای پژوهش سئوال و مساله است و جامعه‌ای که درآن سئوال ایجاد نشود نمی‌تواند در مسیر پژوهش های علمی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از ۱۵۰ سال گذشته و بعد از شکست ایران از روس، توسعه مهمترین شعار جامعه نخبگانی کشور بوده اما هنوز نتوانسته در عرصه علوم و کاربردی کردن آنها به نقطه مطلوبی برسد و تجربه‌های پرتکرار مختلف خود نیز عبرت نگرفته است.

به گفته استاندارقم، میزان تجربه و عبرتی که دیگران از تجربه‌های تاریخی ایران گرفته‌اند بسیار بیشتر از درس‌هایی است که خودمان از آن بهره برده ایم، است.

سرمست تصریح کرد: شکاف عمیقی بین عرصه‌های پژوهشی، تئوری و فناوری با عرصه صنعت و تولید و سیاست گذاری‌های اجتماعی وجود دارد و این دوگانگی و بی‌اعتمادی سبب شده تا نتوانیم به یک توسعه متوازن برسیم.

به باور وی، در سالهای اخیر رشته های دانشگاهی گوناگونی در دانشگاه‌های کشور راه اندازی شده اما این رشته‌ها نتوانستند درحل مسائل و مشکلات جامعه گام های بلندی بردارند.

استاندار قم گفت: روحیه پژوهش و مساله محوری به دانشجویان کشور به درستی منتقل نشده و امروز بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی در بحران بیکاری غوطه‌ور شدند.

سرمست ابراز داشت: واحدهای صنعتی و تولیدی خود را بی نیاز از دانش و پژوهش می‌بینند که یک روحیه کاملا اشتباه است.

به گفته وی، صنعت و تولید قم باید به سمت شرکت‌های دانش بنیان و علم بروند و خود را با معیارهای صنعت و تولید قرن ۲۱ هماهنگ کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز ۲۵ آذرماه از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نامگذاری شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس