طرز تهیه حلوا ترکی ایرمیک به سبک استانبولی


طرز تهیه حلوا ترکی ایرمیک به سبک استانبولی

«حلوا» از جمله شیرینی‌ها و دسرهای محبوب در خاورمیانه به خصوص کشور ترکیه است. طرز تهیه حلوا ترکی ایرمیک میان پر مجلسی به سبک استانبولی را در مطلب زیر بخوانید.

طرز تهیه حلوا ترکی ایرمیک به سبک استانبولی

برای تهیه حلوا ترکیه‌ای به روش امروزی دو دستور پخت وجود دارد. در روش نخست حلوا را با آرد آجیل یا آرد کنجد می‌پزند و به صورت قالبی سرو می‌کنند که به آن «حلوا تاهینی» می‌گویند و معمولا در مغازه‌های قنادی و شیرینی‌پزی یافت می‌شود.

یک دستور پخت دیگر برای پخت حلوا ترکیه‌ای طبخ آن با آرد گندم یا سمولینا و کره یا روغن مایع است. ترک‌ها این حلوا را در منزل می‌پزند و با چای و قهوه میل می‌کنند. این حلوا ترکیه‌ای ایرمیک نام دارد.

یکی دیگر از حلواهای محبوب در ترکیه حلوای موسوم به «pekmez» است که با پودر کاکائو و انواع آجیل مثل فندق و گردو، عسل یا شیره انگور و شکر درست می‌شود.

مواد لازم برای حلوا ترکی ایرمیک به سبک ترکی استانبولی

شکر یک فنجان

آب ۱/۲ فنجان

شیر یک فنجان

روغن حیوانی یا کره مارگارین ۱۷۰ گرم

آرد یک و نیم فنجان

۱/۴ قاشق چایخوری عصاره وانیل یا گلاب به میزان دلخواه

۱/۴ فنجان آجیل برای تزیین

طرز تهیه حلوا ترکی ایرمیک به سبک استانبولی

طرز تهیه

حلوای ترکی ایرمیک به سبک ترکی استانبولی با آرد سمولینا تهیه می‌شود. آرد سمولینا نوعی آرد دانه درشت و سبک است که در ایران هم می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ و مغازه‌های فروش لوازم قنادی تهیه کنید. برای تهیه این حلوا، ابتدا شربت حلوا را درست می‌کنیم. شیر، شکر و آب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز بگذارید. مایع فوق را مرتب و به آرامی هم بزنید تا شکر در آن حل شود و مایع به جوش بیاید. در آخر عصاره وانیل یا گلاب را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود.

در یک ماهی‌تابه بزرگ و کم‌عمق کره یا روغن حیوانی را آب کنید. وقتی کره یا روغن آب شد و به قل قل افتاد، آرد را یک‌باره به آن اضافه کنید. مخلوط آرد و روغن را با یک قاشق چوبی خوب به هم بزنید.

شعله گاز را کم کنید و به هم زدن مخلوط آرد و روغن ادامه دهید. این مخلوط را آن‌قدر هم بزنید تا رنگش طلایی شود. زمانی که مخلوط آرد و روغن به رنگ طلایی درآمد شربت حلوا که در ابتدا درست کردید را کم‌کم به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به قل‌قل بیفتد. مخلوط فوق را به هم بزنید و بعد از چند ثانیه شعله را خاموش کنید. بعد از خاموش کردن شعله گاز باز هم به هم زدن حلوا ادامه بدهید تا حلوا کم‌کم سرد شود. می‌توانید حین هم زدن حلوا مقداری مغز مثل بادام یا گردو به آن اضافه کنید.

زمانی که حلوا هنوز سرد نشده می‌توانید آن را با قالب یا ته قاشق به شکل دلخواه‌تان دربیاورید و مثل ترک‌ها با آجیل و در صورت دلخواه دارچین یا بستنی و پودر پسته تزیین و میل کنید.

منبع: مجله کوروش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا