بررسی متریال های مرسوم قابل استفاده در نمای خشک


نما بخشی از ساختمان است که آن را از بیرون می بینیم و در طراحی و اجرای آن از روش ها و مصالح مختلفی استفاده می شود.

نما بخشی از ساختمان است که آن را از بیرون می‌بینیم و در طراحی و اجرای آن از روش‌ها و مصالح مختلفی استفاده می‌شود. 

در سیستم نمای خشک، متریال مورد استفاده برای اجرای نما با کمک زیرسازه‌های آلومینیومی روی سطح بیرونی بنا قرار می‌گیرد. تفاوت اصلی نمای خشک با نمای معمولی یا ملاتی، نحوه اتصال متریال به بنا است. 

مهم‌ترین مزایای نمای خشک صرفه‌جویی در زمان، کاهش هزینه اجرا و قابلیت بازیافت است. همچنین، هزینه تعمیر و نگهداری نمای خشک بسیار کم است و هر قسمت از آن را می‌توان جداگانه تعویض یا تعمیر کرد. اجرای روش خشک محدودیتی ندارد و متریال مختلفی برای آن به کار می‌رود. در ادامه رایج‌ترین متریال مورد استفاده در نمای خشک را بررسی می‌کنیم. البته لازم به ذکر است که در عین راحتی اجرا اصولی و استاندارد نمای خشک کار هر کسی نمیباشد و نیاز به نیروی اجرایی دقیق و باتجربه میباشد.

آجر

نمای آجری بسیار زیبا است و یک عایق حرارتی و صوتی خوب نیز به شمار می‌رود. آجر در رنگ‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شود و مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد. در روش نمای خشک، آجر با کمک پیچ و مهره روی بنا نصب می‌شود و هزینه آن نسبت به روش‌های دیگر کمتر است. 

سنگ

سنگ پرکاربردترین متریال در اجرای نمای خشک است. نمای سنگی ثبات رنگ بالا و تنوع زیادی دارد.

وقتی سنگ نما با روش خشک نصب می‌شود، یک فضای خالی ۳۰ تا ۴۵ میلی‌متری بین سطح بیرونی بنا و سنگ گذاشته خواهد شد تا نقش عایق حرارتی را داشته باشد.  برای نصب سنگ نما باید آن را سوراخ کرد. در صورتی که این کار به درستی انجام نشود سنگ ترک می‌خورد یا می‌شکند. در نتیجه، نمای سنگی حتما باید توسط افراد حرفه‌ای نصب شود. 

شیشه

نمای شیشه‌ای نقش زیادی در زیبایی بنا دارد. شیشه می‌تواند تا ۸۰ درصد از نور طبیعی را از خود عبور دهد. همچنین، نمای شیشه‌ای در برابر زنگ‌زدگی و رطوبت مقاوم است و به راحتی تمیز می‌شود. 

برای اجرا کردن این نوع نما معمولا شیشه‌های دوجداره نشکن به کار می‌رود. نمای شیشه‌ای به راحتی اجرا می‌شود، ولی کاربرد بیش از حد آن باعث انرژی را تلف می‌کند. 

علاوه بر این، شیشه در برابر زلزله مقاوم نیست و بهتر است در مناطق زلزله‌خیز به کار نرود. 

بررسی متریال های مرسوم قابل استفاده در نمای خشک

کامپوزیت

این نما با کمک ورق‌های کامپوزیت اجرا می‌شود که شامل یک لایه آلمینیوم و یک لایه مواد پلی‌اتیلن است. ورق‌های کامپوزیت طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و عمر بالا دارند. همچنین، عایق خوبی در برابر صدا و حرارت هستند. 

مهم‌ترین مزیت نمای کامپوزیت در مقایسه با نمای سنگ یا نمای سیمانی سبک بودن است. هر ورق کامپوزیت به صورت جداگانه نصب می‌شود، در نتیجه می‌توان هر کدام را در صورت نیاز تعویض یا تعمیر کرد. 

کامپوزیت معمولی که قیمت مناسبی دارد در برابر آتش‌سوزی مقاوم نیست. کامپوزیت‌های جدید نسوز قیمت بالایی دارند و یکی از مصالح گران برای استفاده در نما هستند. 

سرامیک

سرامیک یکی از جدیدترین و پرکاربردین متریال در نمای خشک است. سرامیک طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی دارد و عایق خوبی در برابر رطوبت، حرارت و صدا است. سرامیک طرفداران زیادی دارد و جایگزین خوبی برای نمای کامپوزیت است. 

نمای خشک سرامیک به دو روش نمایان و غیرنمایان اجرا می‌شود. این نما را می‌توان برای انواع ساختمان‌های اداری، مسکونی و همچنین بخش‌های داخلی ساختمان به کار برد. 

اجرا این نما باید توسط افراد متخصص انجام شود تا از مشکلاتی مثل جدا شدن سرامیک جلوگیری کرد. 

چوب

نمای چوبی زیبایی فراوانی دارد و ظاهر منحصر به فردی به ساختمان می‌دهد. در سال‌های اخیر، کاربرد چوب در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان بیشتر شده است.

چوب ترمو در مقایسه با انواع دیگر چوب عمر طولانی‌تری دارد و گران‌تر است. این چوب در محیط‌ها و آب‌ و هواهای مختلف دوام می‌آورد. 

چوب نسبت به سایر مصالح گران‌تر است، در نتیجه در اجرای نما کمتر به کار می‌رود. همچنین، نمای چوبی در مناطق پرباران قابل استفاده نیست و به رسیدگی بیشتری نیاز دارد. 

سخن نهایی

در روش‌های قدیمی، متریال نما با چسب سیمانی یا ملات به بنا متصل می‌شد. در سیستم نمای خشک، متریال با کمک زیرسازه‌های آلومینیومی روی سازه قرار می‌گیرند. در نتیجه، بار وارد شده به ساختمان کاهش پیدا می‌کند و ایمنی آن در برابر زلزله به شدت بالا می‌رود. 

مزایای نمای خشک و برتری آن نسبت به روش‌های قدیمی باعث شده است طرفداران زیادی بین معماران و طراحان به دست آورد.  

 

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زیبای من