500 بهره‌بردار مجاز به استفاده از مراتع قشلاقی دامغان هستند


500 بهره‌بردار مجاز به استفاده از مراتع قشلاقی دامغان هستند

سمنان- ایرنا- مسوول واحد مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: 500 بهره‌بردار با 82 هزار واحد دامی از مراتع قشلاقی شهرستان برای چرای دام استفاده می‌کنند.

علی جمشیدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا به آغاز فصل بهره برداری از مراتع قشلاقی شهرستان دامغان اشاره کرد و افزود: طرح چرای دام در مراتع قشلاقی شهرستان از اواسط آذر آغاز شد و تا پایان سال ادامه دارد.

وی ادامه داد: هر ساله در اواخر فصل پائیز، اوایل زمستان و پس از کوچ پاییزه دامداران، فصل بهره برداری از مراتع قشلاقی یا زمستانه شروع می‌شود.

جمشیدی، وسعت مراتع قشلاقی شهرستان دامغان را بیش از ۴۶۰ هزار هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: این مساحت از مراتع قشلاقی در قالب ۹۰ سامان عُرفی مرتعی ساماندهی شده است.

وی اضافه کرد: ۵۰۰ بهره‌بردار چرای دام قشلاقی در شهرستان دامغان، طبق بخشنامه و دستورالعمل‌های ابلاغی، ملزم به رعایت مدیریت چرا هستند.

جمشیدی تصریح کرد: هر ساله بازرسی‌های لازم به منظور رسیدگی به وضعیت مدیریت بهره‌برداری از مراتع دامی و کنترل پروانه برای چرای دام‌ها توسط مأموران اداره منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان دامغان انجام می‌شود.

مسوول واحد مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: براساس بخشنامه صادره از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تمامی پروانه های چرای دام که تا پایان سال ۹۸ صادر شده است، باید حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰منجر به طرح اجرایی شود و در غیر این صورت این پروانه ها فاقد اعتبار هستند.

شهرستان دامغان دارای ۱۶۲ سامانه عرفی مرتع، ۱۶۲ هزار و ۸۱۰ واحد دام و یک هزار و ۲۷۹ بهره‌بردار است. این شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی ملی طبیعی است که تاکنون برای بیش از ۹۸ درصد از آن سند مالکیت به نام دولت صادر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...