موبایل سرقتی خود را چگونه ردیابی و پیدا کنیم؟


موبایل سرقتی خود را چگونه ردیابی و پیدا کنیم؟

با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه سامانه همیاب 24 در حال فعالیت است تا موبایل سرقتی یا مفقودی شهروندان به‌آسانی رهیابی و پیدا شوند.

خبرگزاری تسنیم: اقدامات قوه قضائیه و ضابطین آن مانند نیروی انتظامی در پیشگیری و رشد جرم‌هایی همچون کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی هر چند در بسیاری از مواقع موفق بوده است، اما مانع بروز ناهنجاری در جامعه نشده و امروزه شاهد انجام اعمال مجرمانه‌ای از جمله زورگیری و کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی در گوشه و کنار شهر هستیم.

بیشترین ضرر و آسیبی که به قربانیان و مال‌باختگان وارد می‌شود، از دست رفتن مدارک و همچنین گوشی‌های موبایل است. بازیابی مدارک هرچند نیازمند هزینه، زمان و انرژی است، اما راه مشخص و ساده‌ای دارد؛ درخواست ارائه المثنی در ارگان‌ها و ادارات مربوطه که بعد از مدتی برآورده می‌شود.

اما مشکل و معضل اصلی از دست رفتن گوشی‌های موبایل است؛ دستگاهی کوچک که تبدیل به محل ذخیره اطلاعات مهم زندگی، کار و تحصیل ما شده است و بدون آن حتی روابط اجتماعی و خانوادگی ما تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین در لحظه از دست دادن موبایل، اولین دغدغه مالباخته دست یافتن به اطلاعاتی است که از دست رفته و بازیابی آن اگر غیرممکن نباشد بسیار سخت است.

راه مقابل مالباختگاه برای رسیدن احتمالی به دستگاه گوشی همراه به‌سرقت رفته، ثبت شکایت نزد پلیس، گرفتن نامه از کلانتری برای شرکت‌های اپراتور ارائه دهنده سیم‌کارت‌های موبایل، ثبت شناسه و شماره سریال گوشی در سامانه‌های اپراتور‌ها به منظور شناسایی گوشی در صورت استفاده است. این مسیر پر دردسر که نیازمند حضور در ۴ نقطه شهر است، در بسیاری موارد ره به جایی نمی‌برد و حتی اگر گوشی سرقتی شناسایی شود و از کار بیفتد، به دست صاحب و مالک اصلی آن نمی‌رسد.

اما سامانه "همیاب ۲۴" این مسیر را کوتاه، دیجیتال و مطمئن‌تر کرده است. این سامانه با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با همکاری اپراتور‌های مخابراتی، اصناف و کلانتری‌های سراسر کشور، در خصوص تسهیل و تسریع فرآیند ردیابی گوشی‌های سرقتی و مفقودی، بستری مناسب فراهم کرده است و همکاری با ۸۵۰۰ دفتر پیشخوان خدمات دولت را در دستور کار خود قرار داده است تا بتواند خدمات بهتری ارائه دهد.

برای آنکه بتوانید ردیابی گوشی خود را در همیاب ۲۴ دنبال کنید، نیازمند این مسیر کوتاه، اما دقیق هستید؛

۱- ثبت کالا در سامانه: مشخصات دستگاه مفقودی یا سرقتی خود را ثبت کنید.

۲- مسدود‌سازی سیم‌کارت: با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا نمایندگی اپراتور‌ها سیم‌کارت خود را بسوزانید.

۳- فعال‌سازی ردیابی از سوی این سامانه به روش زیر:

ردیابی ۲۴ ساعته در اپراتور‌های مخابراتی، جستجو در بین کالا‌های پیدا شده سراسر کشور در کلانتری‌ها، بازرسی‌های مرزی و ...، اطلاع‌رسانی به فروشگاه‌های سراسر کشور جهت جلوگیری از خرید و فروش دستگاه، اطلاع‌رسانی کشوری به کلانتری‌ها و بازرسی‌های مرزی جهت جلوگیری از خارج شدن دستگاه از مرز‌های کشور.

به این ترتیب مسیری سهل و آسان با درصد اطمینان بیشتر مقابل مالباختگانی است که می‌خواهند خیلی زود به گوشی موبایل و اطلاعات حاوی آن دست پیدا کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر