کشت بافتی زنجبیل در پژوهشکده ملی گل محلات آغاز شد


کشت بافتی زنجبیل در پژوهشکده ملی گل محلات آغاز شد

خمین - ایرنا - رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات گفت: تولید زنجبیل به روش کشت بافت(رشد بافت‌ها یا سلول‌ها به صورت جدا از ارگانیسم) در سال جاری در گلخانه این پژوهشکده به منظور ترویج کاشت این گیاه در کشور و جلوگیری از واردات آن آغاز شد.

محمدرضا شفیعی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از محصول دهی زنجبیل در گلخانه و بررسی توجیه اقتصادی تولید این گیاه، کشت بافتی آن در کشور ترویج می‌شود.
وی با بیان اینکه زنجیل یک گیاه واردتی است، افزود: با توجه به خواص دارویی این محصول در مقابله با ویروس کرونا، قیمت آن به کیلیویی ۲ میلیون ریال نیز رسید.
شفیعی اضافه کرد: تولید زنجبیل به عنوان یک گیاه پر متقاضی در داخل کشور ، از خروج ارز جلوگیری کرده و قیمت آن را کاهش می دهد.

کشت‌ بافت به عنوان یک رکن مهم فناوری زیستی به شمار می رود و سرعت در اجرای برنامه های اصلاحی گیاهان، نگهداری ذخایر توارثی و تولید گیاهان بدون ویروس از جمله کاربردهای مهم این نوع کشت است.

زنجبیل از زمان‌های دور به کار برده می‌شده و هنوز هم در پزشکی باستانی چین جایگاه باارزشی دارد. در ایران باستان نیز این گیاه با نام ژنگویر شناخته شده بوده است.
پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط‌های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال ۱۳۷۵ راه اندازی شده است.

شهرستان محلات واقع در جنوب استان مرکزی بزرگترین سطح زیر کشت گل و گیاه زینتی کشور را دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)