طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بردسیر آغاز شد


طرح پایش  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بردسیر آغاز شد

کرمان - ایرنا - سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر گفت: طرح پایش و مراقبت فعال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با توجه به کاهش دمای هوا و احتمال شیوع این بیماری در فصل سرد سال برای طیور بومی و صنعتی در بردسیر آغاز شده است.

ندا ثنایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و حیوان و تهدیدی جدی برای صنعت مرغداری و بهداشت عمومی است.

وی اظهار داشت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی طیور است به طوری که سالانه گونه‌های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا و تلفات زیادی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی از گونه‌های پرندگان به ویژه آبزیان می تواند بدون ایجاد علائم بالینی وجود داشته و آن‌ها را به مخزن ویروس تبدیل کند تصریح کرد: آبگیر، تالاب و سدهایی که در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی وجود قرار دارند، جز مناطق پرخطر این بیماری محسوب می‌شود.

ثنایی ادامه داد: برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مراقبت‌های بهداشتی لازم در مرغداری‌ها و واحدهای طیور بومی و کاهش رفت و آمد افراد متفرقه به داخل مرغداری‌ها لازم است.

وی خطاب به مرغداران صنعتی و روستایی و دیگر شهروندان گفت: صاحبان این واحدها، برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری، تمام ضوابط امنیت زیستی و قرنطینه ای را رعایت کنند و در صورت مشاهده تلفات بالا، علائم تنفسی و کاهش تولید در جمعیت طیور، به منظور بررسی این بیماری به شبکه دامپزشکی مراجعه کنند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر تاکید کرد: افراد از خرید هرگونه پرنده از پرنده فروشی‌های دوره گرد و بازارچه‌های داخل شهر و روستاها خودداری کرده و از تماس پرندگان بومی با پرندگان آزاد و مهاجر جلوگیری کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه تشخیص این بیماری بر اساس علائم بالینی، قطعی نیست و حتما این بیماری باید با روش های آزمایشگاهی تایید شود، لذا ارسال نمونه‌های مشکوک و تلف شده در اسرع وقت به اداره دامپزشکی از اقدامات ضروری است که باید به آن توجه شود.

بردسیر در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب