رنج دانش‌آموزان کجوری از محرومیت آموزشی دوران کرونایی


رنج دانش‌آموزان کجوری از محرومیت آموزشی دوران کرونایی

نوشهر - ایرنا - شماری از دانش‌آموزان بخش کوهستانی کجور نوشهر پس از چهار ماه از آغاز سال تحصیلی در دوران کرونا، به خاطر مسائلی چون ضعف اینترنت و نداشتن ابزارهای آموزشی هوشمند برای یادگیری با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش ایرنا، برابر آمار دست کم ۷۵۰ دانش آموز در ۶۳ نقطه روستایی و ۲ نقطه شهری این بخش کوهستانی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۹۹ را همانند سایر نقاط کشور آموزش درسی را از طریق مجازی و عضویت در سامانه شاد فرا می گیرند برخی از این دانش آموزان به خاطر سکونت در نقاط کور یا به بیان دیگر در روستاهای مرتفع و کوهستانی برای دریافت محتوای آموزشی به خاطر ضعف اینترنت مشکلات فراوانی دارند و این وضعیت سبب سردرگمی و کلافگی ان ها شده است.

آموزش و پرورش در همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا سعی کرد تا با آماده سازی امکانات آموزشی به شیوه ترکیبی شامل مدرسه، تلویزیون و شبکه مجازی شاد جریان آموزش را ادامه دهد تا دانش آموزان بتوانند به این شیوه ها آموزش های لازم را فرا گیرند اما به علت اوج گیری مجدد این ویروس و در پی آن افزایش شمار جانباختگان و مبتلایان به ویروس کرونا، مسئولان برای قطع زنجیره مدارس بیشتری را تعطیل کردند.

مجازی شدن آموزش بنا به گفته برخی از کارشناسان و صاحب نظران تاثیر بسزایی در پیشگیری و کاهش سرعت انتقال ویروس به همراه داشت، اما از آنجایی که هنوز در برخی مناطق مازندران همچون کجور نوشهر زیرساخت و تجهیزات هوشمند آموزشی فراهم نبود. طبیعتاً این وضعیت تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان را به دلیل محرومیت از ارتباط مستمر با سامانه آوزش مجازی «شاد» نگران کرد.

اکثر خانواده های ساکن در روستاهای بخش کوهستانی کجور از ضعف سرعت اینترنت برای استفاده دانش آموزان و یا نداشتن گوشی های هوشمند و یا تبلت ابراز نگرانی کردند و خواستار توجه بیشتر مسئولان برای رفع این مشکلات شدند.

اولیای یکی از دانش آموزان دوره راهنمایی روستای «سماء» بخش کجور می گوید: ضعیف سرعت اینترنت از یک طرف و از طرف دیگر نداشتن گوشی یا تبلت هوشمند مشکلاتی را برای دانش آموزان این مدرسه بوجود آورده است.

پرویز احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اینترنت این منطقه به حدی کند و ضعیف است که در برخی از روزها محتوای آموزشی اعم از متن یا فیلم از طریق سامانه شاد و یا واتساپ برای دانش آموزان ارسال می شود اما پس از ساعتها وقفه دریافت می شود.

وی گفت: اغلب خانواده‌های ساکن در روستاهای بخش کجور به دلیل مشکلات مسکن و اشتغال توان مهاجرت به شهر را ندارند و از طرف دیگر نیز طولانی شدن شیوع ویروس کرونا باعث نگرانی انها از عقب ماندگی تحصیلی فرزندانشان شده است.

به گفته او این موضوع به اطلاع مسئولان دست اندرکار از فرمانداری، آموزش و پرورش، بخشداری، نماینده مجلس شورای اسلامی گرفته تا مدیر مخابرت هم رسیده اما تا به امروز اقدامی برای رفع آن صورت نگرفته است.

ضعف اینترنت؛ مشکل نیمی از دانش آموزان

مدیر آموزش و پرورش بخش کجور نوشهر، نداشتن گوشی های هوشمند و ضعف اینترنت را مهم ترین مشکلات نیمی از دانش آموزان این بخش کوهستانی در شرایط کرونایی اعلام کرد.

قوام خزایی به خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع نزدیک به ۷۵۰ دانش آموز در حال تحصیل به صورت غیر حضوری در دوران کرونا در این منطقه، بیش از ۵۰ درصدشان که اغلب آنها ابتدایی و در روستاهای دوردست و مرتفع ساکنند برای آموزش به خاطر ضعف اینترنت دچار مشکل هستند.

وی، «دشت نظیر»، «نیچکوه»، «سماء»، «منجیر»، «اسب سم» و «کیکو» را از جمله روستاهایی معرفی کرد که دانش آموزان ساکن در آنها به خاطر سرعت پائین ایننترنت و قطع و وصل شدن آن برای آموزش در فضای مجازی از طریق شبکه شاد دچار مشکل هستند و چنین وضعیتی با نگرانی و گلایه بیشتر دانش آموزان همراه بوده است.

این مسئول گفت: براساس آنچه گزارش شده در این روستاها دانش آموزان برای دریافت محتوا، مفاهیم آموزشی و فیلم باید ساعت ها در انتظار بنشینند و این وضعیت سبب سردرگمی و کلافکی آنها شده است.

خزایی، در اختیار نداشتن گوشی های هوشمند حدود ۴۰ درصد دانش آموزان دوره ابتدایی و حدود ۲۰ درصد دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان را از دیگر مشکلات مربوط به این بخش برشمرد و افزود: والدین دانش اموزان بخش کجور به خاطر کسادی کسب و کار و نیز پائین بودن در آمد ها امکان خرید گوشی هوشمند و یا تبلت را ندارند به همین دلیل نیاز است تا خیرین منطقه برای تهیه این تجهیزات کمک کنند.

مدیر آموزش و پرورش بخش کجور گفت که اگرچه در ماه های پیش تعداد ۱۹ دستگاه تبلت با پیگیری فرماندار به آموزش و پرورش این منطقه داده شد ولی کافی نیست ضمن آنکه تعداد ۴۰ دانش آموز هم برای دریافت تسهیلات ۲ میلیون تومانی به منظور خرید تبلت به بانک های عامل معرفی شدند که از این شمار فقط ۲۰ نفرشان توانستند تبلت بخرند بقیه به خاطر گرانی تبلت و نیز مشکل معیشتی از دریافت این وام صرف نظر کردند.

خزایی افزود: با این وجود بنا به دستورالعمل ابلاغی قرارگاه شهرستانی مقابله با کرونا آموزش دانش آموزان در این منطقه غیر حضوری بوده و هر روز کادر اجرایی آموزشی از جمله مدیران و معاونان آنها طبق انجام کار موظفی در واحدهای آموزشی حضوری می یابند.

این مسئول ابراز امیدواری کرد که با مطرح شدن این موضوع در نشست های مختلف از جمله شورای آموزش و پرورش استان و منطقه برای رفع این نارسائی های آموزشی در این دوران کرونا که اغلب دانش آموزان غیر حضوری آموزش فرا می گیرند، تدابیر بیندیشند.

تخصیص اعتبار؛ چاره کار

مدیر شرکت مخابرات شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت ضمن تائید مشکلات یاد شده گفت که برای رفع بخشی از این مشکلات نشست هایی با حضور مدیر مخابرات استان و نیز حتی مسئولان آموزشی منطقه در نوشهر برگزار و راهکارهای لازم برای رفع آن ارائه شده اما تنها راه حل اساسی این مشکلات تخصیص اعتبار است.

محمد اسحاقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۲۲ نقطه بخش کجور که پوشش دهی آنتن همراه اول مناسب نیست، نصب سایت سیار و تجهیزات آن پیش بینی شده که تاکنون سایت (بی تی اس) در نقاط روستایی و شهری مانند «واشکن»، «انگاس»، «صالحان»، «پول» و «کجور» راه اندازی شده و در روستاهای «نیمور»، «ویسر» و «ناصرآباد» هم در حال انجام است.

وی، با بیان آنکه راه اندازی هر سایت سیار با توجه به نوسانات قیمت ارز و دلار حدود یک میلیارد تومان هزینه در بردارد، ادامه داد: به محض تخصیص اعتبار برای بقیه نقاط نیز سعی می شود چنین تجهیزاتی نصب و راه اندازی شود.

مدیر مخابرات نوشهر، چالوس و کلاردشت گفت که اکنون در نقاطی که چنین امکاناتی مهیا نیست خدماتی که مردم دریافت می کنند فقط در حد مکالمه بوده و به عبارتی خدمات از طریق بستر گوشی های نسل دوم است و نمی توان خدمات آموزشی دریافت نمود.

بخش تاریخی و کوهستانی کجور با برخورداری از هفت هزار نفر جمعیت ثابت و ۱۲ هزار نفر جمعیت متغیر دارای ۶۲ نقطه روستایی و ۲ نقطه شهری در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نوشهر قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...