اصنافی که یار کمکی کرونا شدند


اصنافی که یار کمکی کرونا شدند

خرم‌آباد - ایرنا - شیوع کرونا همه را مجبور به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرد، از زدن ماسک گرفته تا فاصله اجتماعی، اما برخی صاحبان اصناف این ویروس را باور ندارند و با بی‌توجهی به شرایط موجود، سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

به گزارش ایرنا طبق آمار حدود یک چهارم صاحبان واحدهای صنفی، کسبه و بازاریان لرستان از ماسک استفاده نمی‌کنند و همین تعداد هم هیچ اعتقادی به رعایت فاصله اجتماعی ندارند که باید تبعات آن را بپذیرند.

صاحبان واحدهای صنفی که بیشترین مخاطبان را در طول روز دارند باید پروتکل‌های بهداشتی را بهتر رعایت کنند چون با افراد کم خطر و پرخطر مبتلا به کرونا سروکار دارند اما متاسفانه تعداد زیادی از آنها بی توجه هستند و جان خود و حتی خانواده و اطرافیانشان را به خطر می‌اندازند.

مساله مورد تاکید جدی کارشناسان در این روزها رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده مداوم از ماسک در محل کار است اما این موضوع از سوی برخی اصناف نادیده گرفته شده است چرا که معتقدند کرونا طی ۱۰ ماه گذشته آنها را گرفتار نکرده پس این روندی که تاکنون داشته ایم اشتباه نبوده است.

طبق آمار ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی لرستان، حدود یک چهارم صاحبان واحدهای صنفی استان پروتکل های مقابله با این ویروس را رعایت نمی کنند.

محمد که در میدان شقایق خرم آباد یکی از مکان‌های پر رفت و آمد شهر فروشنده میوه و تره بار است می گوید: از روزی که کرونا شایع شد تاکنون حتی یک لحظه از ماسک استفاده نکرده ام و هیچ اعتقادی به فاصله اجتماعی ندارم چون کرونا هنوز نتوانسته مرا درگیر کند پس معتقدم رعایت کردن و نکردن تاثیری ندارد، کرونا وجود ندارد و این ویروسی که هم می گویند در حد یک سرماخوردگی است.

وی ادامه داد: برادر و خواهرم در همه جا به طور کامل ماسک زدند اما به این ویروس مبتلا شدند، ابتلای آنها در حد یک سرماخوردگی با بدن درد ضعیف و تب و لرزی کوتاه مدت بود، من آنها را که دیدم متوجه شدم کرونا هیچ ترسی ندارد و باید بی خیال باشی تا کرونا نگیری، من که کمتر رعایت می کنم، تاکنون مبتلا نشده ام.

به او گفتم شاید کرونا گرفته باشی و هیچ علامتی نداری اما می توانی برای دیگران ناقل باشی که در پاسخ گفت: ابتلا به این ویروس فقط از طریق دست زدن به سطوح آلوده و از راه تنفس است من به افرادی که برای خرید میوه مراجعه کنند می گویم که باید خودشان رعایت کنند.

رعایت پروتکل های بهداشتی توسط ۷۳ درصد واحدهای صنفی لرستان

مریم کوشکی دبیر ستاد مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۷۳ درصد واحدهای صنفی این استان پروتکل‌های مقابله با کرونا از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند، همچنین طبق بررسی های انجام شده توسط تیم های نظارتی حوزه بهداشت استان، این پروتکل ها در ادارات، موسسات و دفاتر دولتی و غیر دولتی تا ۷۵ درصد میان کارمندان رعایت می شود.

وی استفاده از ماسک را یکی از ضروری ترین موارد پیشگیری از کرونا برشمرد و عنوان کرد: در حال حاضر میزان استفاده از ماسک بین کارکنان دستگاه های استان ۹۹ درصد و برای مراجعان ۹۸ درصد، برای متصدیان و شاغلان واحدهای صنفی استان ۸۵ درصد و برای مشتریان آنها نیز ۸۰ درصد است.

با ماسک احساس خفگی می کنم

یکی از فروشندگان لباس کودک در خیابان علوی خرم آباد هم گفت: هنگام استفاده از ماسک احساس خفگی می کنم، اما سعی می کنم زمانی که مشتری برای خرید به مغازه وارد شد ماسک داشته باشم.

رضا ادامه داد: در شرایطی که بسیاری از واحدهای صنفی در حال ورشکستگی هستند، رعایت پروتکل های بهداشتی دردی از صاحبان واحدها درمان نمی کند، چون وقتی نمی توانیم اقساط بانکی و اجاره مغازه را بدهیم و چک هایمان را پاس کنیم دیگر چه امیدی وجود دارد بخواهیم پروتکل های بهداشتی را هم رعایت کنیم.

وی اضافه کرد: حمایت جدی از اصناف می تواند امید را در دل آنها زنده کند، شاید این موضوع، هم دلیل خوبی باشد برای رعایت پروتکل های بهداشتی و اینکه اصناف هم مانند دیگر افراد جامعه به محدودیت ها احترام بگذارند، البته همیشه هنگام اعمال محدودیت ها اصناف در اولویت تعطیلی و در رعایت محدودیت ها و اصول پروتکل های بهداشتی پیشگام هستند.

وی در عین حال تصریح کرد: تا جایی که بتوانم برای سلامت خود و خانواده ام از ماسک استفاده می کنم اما همیشگی نیست و بیشتر اوقات ماسک زیر چانه ام است و با ورود مشتری آن را روی دهان و بینی ام می کشم، ناگفته نماند که برخی اوقات هم این قضیه را فراموش می کنم و بدون ماسک روبروی مشتری قرار می گیرم که برخی از مشتریان معترض می شوند اما برخی هم هیچ اهمیتی برایشان ندارد.

منوچهر اسبکوه رییس اتاق اصناف لرستان گفت: ۸۰ درصد واحدهای صنفی استان به صورت استیجاری اداره می‌شوند و تعطیل شدن بازار، صاحبان این واحدها را در تامین نیازهای اقتصادی با مشکل مواجه کرده است، صاحبان اصناف گلایه های زیادی داشتند و معتقدیم که این گلایه ها به حق است چون با تعطیلی واحد کسب و کارشان معیشت و اقتصاد زندگی آنها تا حدودی مختل شده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که اغلب این واحدهای صنفی به صورت استیجاری است و صاحبان مغازه‌ها گذشتی نسبت به دریافت اجاره مغازه ندارند، بیشتر کسبه و بازارایان بدون داشتن درآمد ،حتی برای پرداخت این اجاره‌ها مشکل دارند و تنها انتظارشان این است که حداقل دولت از آنها حمایت کند.

وی گفت: البته در طرح محدودیت‌های کرونایی تمام کسبه و بازاریان مرکز لرستان به خوبی همکاری کردند و وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اصنافی که فعالیت آنها مجاز اعلام شد، بسیار مطلوب گزارش شده و تخلف چشمگیری در این زمینه دیده نشده است.

کرونا هست شوخی نیست

برخلاف برخی صاحبان اصناف که هیچ اعتقادی به رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند تعداد زیادی از آنها تمامی اصول و پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و معتقدند که رعایت نکردن این اصول به ضرر خودشان هست چون ممکن است با ابتلا به کرونا حتی تا هفته ها و ماهها توان فعالیت نداشته باشند پس بهتر است همه رعایت کنیم تا شاید هرچه زودتر کرونا از بین برود.

اسبکوه رییس اتاق اصناف لرستان همچنین گفت: طبق برآورد از خوشه‌های صنفی استان شامل خدمات تولیدی، فرش و صنایع دستی، تحریر و چاپ، صنایع غذایی، تولید ملزومات و خدمات ساختمان، تولید کیف و کفش، صنایع نساجی و پوشاک و سایر صنایع صنفی (نظیر سیم‌پیچی، آهنگری، تولید پمپ، سوله، آلومینیوم، چوب‌بری)، کرونا ۹۵۰ میلیارد تومان خسارت به این واحدها وارد کرده که ۳۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به خسارت اصناف مرکز استان است.

وی اظهار داشت: اصناف در سال ۹۹ با توجه به مشکلات پیش آمده دچار رکود و کسادی کسب و کار شدند و زمان طلایی فروش خود را به دلیل کرونا از دست دادند و به همین دلیل پیگیر مطالبات آنها هستیم که لازم است دولت حمایت بیشتری را از صنوف داشته باشد.

بختیار رازانی سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز از مردم، صاحبان مشاغل، اصناف و بازاریان استان برای اجرای مطلوب طرح جامع مقابله با کرونا قدردانی کرد و گفت: صاحبان مشاغل و اصناف علاوه بر متحمل شدن ضرر و زیان اقتصادی، بخاطر تامین سلامت مردم فعالیت خود را در زمان اعمال محدودیت ها تعطیل کردند و همکاری خوبی با اجرای طرح جامع مقابله با کرونا داشتند.

پویش "من ماسک می زنم" برای من و شماست تا همه به آن بپیوندیم و کرونا را با هم شکست دهیم، به فکر کادر درمان و مدافعان سلامت باشیم که ۱۰ ماه شبانه روز برای نجات جان بیماران تلاش می کنند و ما هم با پیوستن به این پویش برای حفظ سلامتیمان تلاش کنیم.

تا ۲۱ آذر ابتلای قطعی ۵۸ هزار و ۱۳۶ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یکهزار و ۲۲۷ نفر نیز جان باخته اند.

۵۱ هزار واحد صنفی در لرستان فعالیت دارد که سهم خرم‌آباد از این تعداد ۱۷ هزار واحد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام