شورای شهر تهران درپی ثبت میراث طبیعی کوه بی‌بی شهربانو شهرری است


شورای شهر تهران درپی ثبت میراث طبیعی کوه بی‌بی شهربانو شهرری است

شهرری - ایرنا - رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش اعلام کرد: با مطرح کردن کوه بی بی شهربانو شهرری در کمیسیون های فرهنگی و سلامت این شورا، ثبت، حفاظت طبیعی و تاریخی این اثر مطرح است.

حسن خلیل آبادی روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کوه از نظر طبیعی و تاریخی مرکز گردشگری محسوب شده که این موضوع را می توان در کتب تاریخی ری باستان دکتر کریمان توضیحات آن را به صورت کامل ملاحظه کرد.

وی با بیان اینکه این کوه نماد تمدنی هشت هزار ساله شهرستان ری محسوب می‌شود، افزود: ‌در این‌کوه بقعه بی بی شهربانو «دختر یزدگرد ساسانی و همسر امام حسین(ع) با توجه به مشخص نشدن شجره نامه» مدفون است که بسیاری از شیعیان اقلیت های مذهبی از ایران، پاکستان، هند، بنگلادش و اروپا در این محل حضور می یابند.
این مسئول خاطرنشان کرد: این کوه از سه جهت طبیعی، مذهبی و ابنیه و آثار تاریخی ثبت شده برای ما دارای اهمیت است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که این منطقه هم اینک زیر سلطه سیمان تهران قرار گرفته است، اضافه کرد: هر روز با کوه خواری و معادن چندین هکتاری این اثر تاریخی و مذهبی را مورد تهدید جدی قرار داده و نیز سوای آن آلودگی زیست محیطی زیادی را به شهرستان وارد می کند.
وی با بیان اینکه این مصوبه در کمیسیون های سلامت و محیط زیست و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران به امضای ۱۷ عضو رسیده است، خاطرنشان کرد: قطعاً بااین حجم امضا شاهد رای آوردن آن در صحن خواهیم بود و بعد از تصویب آن امیدواریم وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور برای حفاظت از این گنجینه تاریخی و مذهبی همراهی شایسته ای کند.

خلیل آبادی گفت: از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تقاضا دارم که به موضوع بام جنوبی تهران و بام شهر ری پیش از پیش اهمیت بسزایی دهند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که طبق قانون بهره برداری سیمان ری در سال ۱۳۶۴ تعطیل شد، یادآور شد: امیدواریم سیمان تهران نیز فعالیت خود را در راستای حفظ سلامت و کاهش آلودگی در این منطقه تعطیل کند.

بی بی شهربانو نام آرامگاهی است در شهر ری، طبق کتیبه موجود در آن و باور مردم مقبره شهربانو همسر امام سوم شیعیان حسین بن علی و مادر امام چهارم شیعیان سجاد است. این اثر در شهرری و در سه راه تقی آباد قرار گرفته و در سال ۱۳۱۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: یکی از برنامه های ما ایجاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پایتخت است تا بتوان‌ با توان مدیریت شهری به صورت جدی آثار تاریخی در معرض خطر تخریب را حفظ کنیم.

وی گفت: مقدمات این سازمان در کمیسیون فرهنگی انجام شده است.

چهار اثر چند هزار ساله ری در معرض تخریب

خلیل آبادی گفت: در بررسی‌های مختلف وضعیت قلعه گبری، دژ رشکان، کوه بی بی شهربانو و برج طغرل خوب نبوده است بلکه در صورت بی توجهی شاهد تخریب این آثار چند هزار ساله در این منطقه خواهیم بود.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد از وزارت میراث فرهنگی و نمایندگان مجلس و مفاخر هنری می خواهیم از این آثار بازدید کرده و وضعیت آنها را نظاره گر باشند.

وی در پاسخ به این سوال که استحکام و وضعیت فعلیه قلعه گری بسیار بغرنج دیده شده آیا برای حفاظت از آن چه برنامه ای خواهید داشت گفت مالکیت آن هم اینک متعلق به آستان عبدالعظیم حسنی است.

خلیل آبادی در پاسخ به این سوال که گفته شده درخواست صدور مالکیت آن به میراث فرهنگی داده شود گفت از این موضوع اطلاع کافی نداشته و میدانم در نظر است با همکاری آستان حضرت عبدالعظیم حسنی این بنا به عنوان نخستین موزه شهرستان ری ساخته شود.

به گفته وی به علت کم توجهی بسیاری از دیواره های این قلعه استحکام خوبی نداشته و ریزش هایی را داشته است.

نگاه شهرداری به حفظ بناهای ارزشمند تهران است

رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: بنا داریم تا آثار تاریخی رو در پایتخت حفظ کنیم و به مالکان آنان نیز اخطارهای لازم را بدهیم.

خلیل آبادی بیان کرد: تک بناهای واجد ارزش زیادی در تهران وجود دارد که نیاز است تا با تغییر کاربری و رویکرد فرهنگی، ماهیت و تاریخ این شهر را برای نسل های آینده آن حفظ کنیم.

به گفته وی از جمله بناهای در معرض تخریب در تهران می توان به خانه پدری نیما اشاره کرد که باید میراث فرهنگی به عنوان متولی آن حفاظت بیشتری را مد نظر قرار دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان