تمساح چیتگر؛ از فضای مجازی تا دنیای واقعی


تمساح چیتگر؛ از فضای مجازی تا دنیای واقعی

تهران- ایرنا-«داشتم کنار سواحل چیتگر! قدم میزدم اون تمساح بهمون حمله کرد!!» این یکی از واکنش‌های طنزآمیز مردم در شبکه‌هایی از جمله توییتر، اینستاگرام و واتساپ به موضوع وجود تمساح است.

طی یک ماه گذشته، تصویری نیمه واضح از دریاچه چیتگر که در آن موجودی، شناور است در فضای مجازی منتشر شده که ادعا می شود که این موجود تمساح است بحثی که با واکنش های متفاوت از سوی مردم و مسئولان در فضای مجازی مواجه شده است.

همچنین بعد از آن تصویری دیگری با این عنوان که ردپای تمساح در خشکی است بار دیگر این فضا را برای کاربران داغ کرد و آنها را با حدس و گمان هایی روبرو کرد.

این تصاویر از سوی کاربران فضای مجازی مورد بحث قرار گرفت به طوری که کاربران در توییتر نوشتند: « دریاچه چیتگر که به جایی وصل نیست تمساح از کجا افتاده وسط شهر، وسط دریاچه؟؟»

«الان یکی به من بگه اون تمساح چیتگر که دیده شده ، با اتوبوس اومده ، اسنپ گرفته یا پیاده اومده؟»

«دوستان یه ایده به ذهنم رسید یه بسته بیسکویت ساقه طلایی بندازن تو دریاچه چیتگر ،دریاچه خشک میشه ، تمساحه مجبور میشه خودشو نشون بده»

«تاثیری که تمساح تو خالی شدن چیتگر داش هیچ بیانیه ستاد کرونا نداش. به نظرم ستاد مبارزه با کرونا بیاد ۴ تا ببر و شیر تو مراکز تفریحی و مذهبی ول کنه شاید زود تر از شر این ویروس راحت شدیم»

در این بین نیز بودند کاربرانی که با تصاویر مختلف و ساختگی موضوع تمساح در این چیتگر را به شوخی گرفتند تصاویری که حمله تمساح به مردم، قدم زدن و حتی شکار تمساح در اطراف این دریاچه را نشان می داد.

موضوع وجود تمساح به قدری سر و صدا کرد که این شایعه ها پای مسئولان متولی از جمله شهرداری، محیط زیست و آتش نشانی را برای روشن کردن وجود یا عدم وجود تمساح در دریاچه چیتگر باز کرد.

طعمه گذاری هایی برای بررسی وجود تمساح در نظر گرفته شده‌است

به نوشته یک کانال تلگرامی، میلانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر گفته است: شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده و به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود.

تمساح چیتگر؛ از فضای مجازی تا دنیای واقعی تصویر از گردشگری که ادعا می کند سر تمساح در دریاچه چیتگر است.

حدس میزنیم ماهی سرسوسماری «اَلیگِیتور فیش» باشد

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر نیز به ‌دنبال انتشار اخباری درباره وجود شواهدی مبنی بر حضور تمساح در دریاچه چیتگر گفته است: حدس می‌زنیم گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است اَلیگِیتور فیش (alligator gar) یا ماهی سرسوسماری باشد. تاکنون نیز شواهدی مبنی بر وجود ردی از تمساح در این دریاچه مشاهده نشده است.

علی اکبر عفت‌منش افزوده است: چندی پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش - ماهی سرسوسماری - در آب شنا می‌کند. همان زمان این گردشگر عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد.

وی همچنین گفته است: حدس ما این است که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است الیگیتور فیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز شیلات وجود این گونه را در دریاچه تایید کرده بود.

الیگِیتور فیش یا تمساح

راضیه تنگستانی کارشناس شیلات نیز در این باره گفته است: الیگِیتور فیش ماهی سرسوسماری در ایران به صورت آکواریومی نگهداری می‌شود و نمی‌تواند از آب خارج شود از این رو اگر ردپایی بیرون از آب مشاهده شده باشد، الیگیتور فیش نیست و تمساح است.

این کارشناس گفته است: ماهی سرسوسماری می‌تواند فقط سرش را از آب بیرون بیاورد و نفس بکشد. الیگیتور فیش، کاملا گوشتخوار است و اگر خیلی بزرگ باشد برای انسان خطرناک است.

بر اساس گفته این کارشناس،آنچه قطعی است نه تمساح و نه الیگیتور فیش نمی‌توانند در دمای آب دریاچه چیتگر دوام بیاورند.در دمای پایین فعلی امکان اینکه زنده بمانند یا شکار کند برایشان دشوار است. در صورت وجود هرکدام این احتمال وجود دارد که توسط مردم در دریاچه رها شده باشد.

محیط زیست تهران: وجود تمساح در دریاچه چیتگر شایعه است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: این یگان از یک ماه گذشته تا کنون پایش‌های گوناگونی در دریاچه چیتگر انجام شده است ولی وجود تمساح در این دریاچه محال است.

فرهادی زند ادامه می دهد: تمساح یک جانور دو زیست است که در آب های کم عمق زندگی می کند و وجود آن در دریاچه چیتگر به خاطر شرایط زیستی محال است.

وی اضافه می کند: اگر تمساح در این دریاچه وجود داشت نیاز به شکار و حضور در خشکی داشت که طی این یک ماه هیچ مورد مشاهده نشده است ضمن اینکه پایش ها به صورت شبانه روز ادامه دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران می گوید:کارشناسان و ماموران یگان محیط این دریاچه را پایش کردند و حتی دوربین های آن را چک کردند چنین موجودی مشاهده نشد و تصاویر رد و پاها امکان دارد به خاطر جثه درشتش اردک ماهی باشد.

تمساح چیتگر؛ از فضای مجازی تا دنیای واقعی تصویری که ادعا می شود جای پای تمساح است.

تمساح دریاچه چیتگر در آخرین گام با عملیات جست وجو

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران امروز-دوشنبه- در گفت و گو با ایرنا از آغاز عملیات جستجوی تمساح در دریاچه چتیگر خبر داد و اعلام می کند: این عملیات با حضور ماموران ۳ ایستگاه آتش نشانی در حال انجام است.

سید جلال ملکی می گوید: در پی انتشار اخباری مبنی بر احتمال وجود تمساح در آب‌های دریاچه چیتگر، محدوده شمال غرب تهران، در روزهای گذشته چند مورد تیم‌های گشت آتش نشانی نسبت به گشت زنی در محیط پیرامونی دریاچه اقدام کردند، اما چنین حیوانی یا چیزی شبیه به تمساح مشاهده نشد.

وی ادامه می دهد: آتش نشانان در محوطه پیرامونی دریاچه و محوطه ساحلی و همچنین بخشی از جنگل اطراف با استفاده از قایق، روی سطح آب را بدون ورود به آب، با در نظر گرفتن همه شرایط احتیاطی انجام می دهند تا اگر موردی از چنین حیوانی مشاهده و یا تایید شد، با مشورت افراد متخصص که در جلسات هم حضور دارند نسبت به صید و مهار این حیوان اقدام شود.

سخنگوی آتش نشانی تهران خاطر نشان می کند: البته به هیچ عنوان وجود این حیوان در این دریاچه را تایید نمی کنیم اما برای اینکه از نگرانی شهروندان جلوگیری شود و اطمینان به شهروندان دهیم و بر اساس وظیفه ذاتی و ماهیتی آتش نشانان که دفاع از جان و مال شهروندان است این اقدام آغاز شد.

گمانه زنی ها در میان مسئولان با اطلاعات ضد و نقیض در حالی از سوی رسانه ها منتشر می شود که نبود اطلاعات دقیق به شایعه ها در میان مردم و شاید نگرانی میان آنها دامن می زند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر