نخستین نشانه زوال عقل / تغییر در روال پیاده روی

نخستین نشانه زوال عقل / تغییر در روال پیاده روی

فراموشی مربوط به سن کاملا طبیعی است هرچه افراد پیرتر می شوند اندام های بدن از جمله مغز تغییرات مختلفی را تجربه می کند و حافظه نیز کمرنگ می شود، اما زوال عقل بسیار بیش از این است.

در این شرایط از دست دادن حافظه با کاهش عملکردهای ذهنی و توانایی های ارتباطی نیز همراه می شود. علائم این وضعیت بهداشت روانی اغلب به آرامی ظاهر می شود و برخی از افراد پس از مدت ها متوجه نشانه ها و بیماری خود می شوند. اگرچه نمی توان از ابتلا به زوال عقل جلوگیری کرد، اما بهتر است در مورد این بیماری بدانید. این علائم اغلب به صورت تغییرات رفتاری ظاهر می شوند و یکی از شایع ترین آنها شامل عادت های خاص راه رفتن است.

روال عجیب پیاده روی و زوال عقل

نخستین نشانه زوال عقل / تغییر در روال پیاده روی

نخستین نشانه زوال عقل / تغییر در روال پیاده روی

زوال عقل اصطلاح چتری است که برای توصیف چندین بیماری عصبی استفاده می شود و کاهش توانایی های شناختی یکی از علائم اصلی آن است. شروع زوال عقل را می توان با روال خاص راه رفتن تعیین کرد. از دست دادن حافظه یک مشکل شایع در دوران پیری است و این ممکن است باعث شود مردم چیزهای کلی را فراموش کنند و به دلایل مختلفی ممکن است در مکانی قدم بزنند، اما در زوال عقل افراد دلایل واضحی ندارند مانند اینکه شخصی ممکن است به طور مکرر در اطراف خانه خود قدم بزند و وقتی از او می پرسید ممکن است قادر به یادآوری دلیل این کار نباشد. اگر الگویی مانند این رفتار را مشاهده کردید حتما آن را یادداشت کنید چراکه می تواند در تشخیص مسئله کمک کند.

بیشتربخوانیم:درمان عارضه های روحی در افراد مسن

الگوهای راه رفتن و انواع زوال عقل

بیماری آلزایمر یا زوال عقل با اجسام لوئی دو نوع عمده از زوال عقل محسوب می شوند و محققان اخیرا راهی برای تمایز بین این دو بسته به الگوی راه رفتن بیماران پیدا کرده اند. تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن آلزایمر نشان می دهد افرادی که از زوال عقل با اجسام لوئی رنج می برند، قدم های راه رفتن خود را بیشتر از افراد مبتلا به آلزایمر تغییر می دهند. زمان و طول گام در مبتلایان به زوال عقل با اجسام لوئی در مقایسه با بیماری آلزایمر نامتقارن است.

بیشتربخوانیم:مصرف سویا در کاهش ابتلا به زوال عقل موثر است

علائم دیگر زوال عقل

نخستین نشانه زوال عقل / تغییر در روال پیاده روی

نخستین نشانه زوال عقل / تغییر در روال پیاده روی

علائم زوال عقل به آهستگی شروع می شود، تغییر در روال راه رفتن و فراموشی می تواند نشانه های اولیه باشد. علاوه بر این، در اینجا برخی دیگر از تغییرات وجود دارد که شما باید به آنها نیز توجه داشته باشید.

سرعت تفکر وضوح و سرعت ذهنی اختلال زبان و گفتار درک مسائل داوری تغییرات در روحیه دشواری در انجام فعالیت های روزمره

بیشتربخوانیم: دریافت ویتامین های مختلف در سنین بالا

چگونه خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهیم؟

هیچ راهی خاص برای کاهش خطر ابتلا به این شرایط روانی وجود ندارد زیرا دلیل اصلی این اتفاق در درجه اول هنوز به صورت معمای حل نشده باقی مانده است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پیروی از عادات سبک زندگی سالم ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این شرایط روانی در سنین بالاتر کمک کند. این روش ها شامل یادگیری زبان جدید، حل معما یا جدول کلمات متقاطع یا انجام آزمون ها، انجام بازی های کارتی یا تخته ای، خواندن کتاب یا نوشتن است.

بیشتربخوانیم: چطور با سالمندان رفتار کنیم؟

مترجم: الهه زارعی