نمایش آنلاین فیلم دوره مظفری برای نخستین بار به‌صورت جهانی


نمایش آنلاین فیلم دوره مظفری برای نخستین بار به‌صورت جهانی

تهران - ایرنا- مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: فیلم دوره مظفری رونمایی و برای نخستین بار به صورت جهانی و برای پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه پخش می‌شود.

به گزارش ایرنا از میراث آریا، آفرین امامی با بیان این که فیلم دوره مظفری به مناسبت گرامیداشت روز پژوهش و به یاد مرحوم استاد شهریار عدل رونمایی می شود، افزود:م رحوم دکتر شهریار عدل عضو موسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه، بنیان‌گذار ثبت جهانی در ایران و از برجسته‌ترین پژوهشگران حوزه قاجار بوده که در سال ۱۳۶۱ بررسی سه قطعه فیلم کوتاه مظفرالدین شاه شامل ۳۸ حلقه ۱۶ و ۳۵ میلی‌متری را که در یکی از مخازن کاخ گلستان پیدا شده بود، آغاز کرد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افزود: این فیلم‌ها با تلاش و پیگیری‌های مرحوم عدل در ۲۲ بهمن ۱۳۸۱ به سفارت ایران در پاریس تحویل داده می‌شود و در مرکز ملی سینمای فرانسه مورد بازیافت و مرمت قرار گرفت. حاصل این تلاش و تفاهم فرهنگی، فیلم دیجیتالی ۵۶ دقیقه‌ای است که در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۲ از گمرک جمهوری اسلامی ایران ترخیص و به کاخ گلستان بازگردانده شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: بخش‌هایی از این فیلم از نخستین سفر مظفرالدین شاه به فرنگ در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط میرزا ابراهیم عکاس‌باشی و مشارکت شرکت فیلمبرداری گومون فرانسه (Gaumont) گرفته و ضبط شده و بخش‌هایی دیگری از آن نیز در ایران و کاخ گلستان که شامل مراسم رژه، مراسم بندبازی، عبور کالسکه مظفری در میدان مشق، جشن گل، صحن حضرت معصومه (س) و ... بوده، فیلمبرداری شده است.

وی ادامه داد: در این فیلم برپایی جشن گل در اوستاند بلژیک که در ۱۸ اوت ۱۹۰۰ برگزار شده به نمایش در آمده است و به طور قراردادی به عنوان مبدا تاریخ سینمای ایران شناخته می‌شود، زیرا نخستین اشاره صریح به فیلمبرداری توسط یک ایرانی (میرزا ابراهیم عکاسباشی) دارد.

امامی گفت: این فیلم ساعت ۱۳ روز سه‌شنبه ۲۵ آذر ۹۹ بر روی سایت مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بارگذاری و هچنین بر روی اینستاگرام کاخ گلستان معرفی و نمایش داده می‌شود.

به گزارش ایرنا، مجموعه فرهنگی تاریخی (کاخ) گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت سران زندیه و سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.

سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن از شمال به خیابان و میدان امام خمینی (ره)، سپه سابق، از غرب به خیابان خیام، از شرق به خیابان ناصر خسرو و از جنوب به خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ محدود می‌شود، به روزگار صفویه می رسد.

کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ هجری خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در «پنوم پن» پایتخت کامبوج به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

فیلم دوره مظفری کهن‌ترین سند تاریخی مرتبط با سینمای ایران است و بیش از یکصد سال قدمت دارد.

به گزارش ایرنا، شهریار عدل (۱۳۹۴-۱۳۲۲) ایران شناس و متخصص تاریخ، باستان شناسی و تاریخ هنر دوران اسلامی ایران در سال ۱۳۳۸ برای ادامه تحصیل به پاریس رفت. او تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه عالی علوم تاریخی در سوربن و همچنین در رشته تاریخ عمومی هنر، باستان ‌شناسی مشرق ‌زمین و تاریخ هنرهای دوره اسلامی در مدرسه موزه لوور به پایان رساند.

مرحوم عدل در سال ۱۹۷۶ به عضویت مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (CNRS) بزرگترین سازمان علمی - پژوهشی فرانسه درآمد. وی همچنین ریاست کمیته بین‌المللی تدوین تاریخ آسیای میانه در یونسکو را برعهده داشت. یونسکو در سال ۱۳۸۸ مدال فرهنگ جهانی این سازمان موسوم به پنج قاره را به او اهدا کرد.

مرحوم عدل در سال‌های آخر دهه ٥٠ خورشیدی وقتی هنوز هیچ اثری از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت نشده بود، با پیگیری‌ها و هزینه شخصی خودش توانست میدان نقش جهان اصفهان، چغازنبیل خوزستان و تخت جمشید فارس را به ثبت جهانی برساند. ٢٠ سال بعد وقتی دوباره آثاری دیگر از میراث ایرانی به فهرست جهانی یونسکو راه یافت، بار دیگر با نقش‌آفرینی، همکاری و همراهی شهریار عدل این مهم تحقق پیدا کرد. تهیه پرونده و ثبت اضطراری ارگ بم پس از زلزله ویرانگر سال ١٣٨٢ در فهرست میراث جهانی، از به‌یادماندنی‌ترین اقدامات او در این حوزه بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید