سقط جنین یا پریود؟ / علائم سقط جنین چیست؟

سقط جنین یا پریود؟ / علائم سقط جنین چیست؟

سقط جنین اتفاقی است که منجر به از دست دادن جنین قبل از هفته بیستم بارداری می شود. سقط جنین معمولا در دوره سه ماهه یا سه ماه اول بارداری اتفاق می افتد. سقط به دلایل مختلف پزشکی ممکن است رخ دهد که بسیاری از آنها تحت کنترل فرد نیستند، اما دانستن عوامل خطر، علائم و علل می تواند به شما کمک کند تا با درک بهتر اتفاق از هرگونه حمایت یا درمانی که لازم است، استفاده کنید.

علائم سقط جنین

به گزارش هلث لاین، علائم سقط جنین بسته به مرحله بارداری متفاوت است. در برخی موارد آنقدر سریع اتفاق می افتد که حتی ممکن است مادر قبل از سقط جنین حتی از باردار بودن خود اطلاع نداشته باشد. در اینجا برخی از علائم سقط جنین آورده شده است:

لکه بینی سنگین، خونریزی واژن، ترشح بافت یا مایعات از واژن، درد یا گرفتگی شدید شکم و کمر درد خفیف تا شدید

در صورت بروز هر یک از این علائم در دوران بارداری بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین ممکن است این علائم را بدون تجربه سقط جنین داشته باشید، اما پزشک می خواهد با انجام آزمایشات مطمئن شود همه چیز خوب است.

دلایل سقط جنین

در حالی که برخی موارد خطر سقط جنین را افزایش می دهد، اما به طور کلی این اتفاق نتیجه کاری نیست که شما انجام داده باشید یا انجام نداده باشید. اگر در حفظ بارداری مشکل دارید پزشک ممکن است برخی از دلایل شناخته شده سقط را بررسی کند. در دوران بارداری بدن هورمون ها و مواد مغذی جنین در حال رشد را تامین می کند که این امر به رشد جنین کمک می کند. بیشتر سقط ها سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتند زیرا جنین به طور طبیعی رشد نمی کند و عوامل مختلفی می توانند در آن دخیل باشند.

مشکلات ژنتیکی یا کروموزومی

کروموزوم ها ژن ها را نگه می دارند در یک جنین در حال رشد یک مجموعه از کروموزوم ها توسط مادر و دیگری توسط پدر نقش دارند. نمونه هایی از این ناهنجاری های کروموزومی عبارتند از:

زوال داخل رحمی جنین: جنین قبل از مشاهده یا احساس علائم از دست دادن بارداری تشکیل می شود، اما رشد آن متوقف می شود.

تخمک سوخته: به هیچ وجه جنینی تشکیل نمی شود.

بارداری مولار: هر دو مجموعه از کروموزوم ها از پدر می آیند، بنابراین هیچ رشد جنینی رخ نمی دهد.

حاملگی مولار نسبی: کروموزوم های مادر باقی می مانند، اما پدر دو مجموعه کروموزوم را فراهم کرده است.

هنگام تقسیم سلول ها یا به دلیل تخریب تخمک یا سلول اسپرم خطاها نیز می توانند به طور تصادفی رخ دهند و مشکلات جفت نیز می تواند منجر به سقط جنین شود.

شرایط زمینه ای و عادات سبک زندگی

شرایط زمینه ای مختلف سلامتی و عادات زندگی نیز ممکن است در رشد جنین اختلال ایجاد کند. ورزش و مقاربت جنسی باعث سقط نمی شود. همچنین کار کردن روی جنین تاثیر نخواهد گذاشت مگر اینکه در معرض مواد شیمیایی مضر یا پرتوی قرار بگیرید. شرایطی که می تواند در رشد جنین تداخل ایجاد کند عبارتند از:

رژیم غذایی نامناسب یا سوتغذیه، مصرف مواد مخدر و الکل، سن بالای مادر، بیماری تیروئید درمان نشده، مسائل مربوط به هورمون ها، دیابت کنترل نشده، عفونت ها، ضربه، چاقی، مشکلات دهانه رحم، رحم غیرطبیعی، فشار خون بالا، مسمومیت غذایی و استفاده از داروهای خاص.

همیشه قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید استفاده از آن دارو در دوران بارداری بی خطر است.

سقط جنین یا پریود؟

در بسیاری از مواقع سقط می تواند قبل از اینکه حتی بدانید باردار هستید اتفاق بیفتد. به علاوه مانند دوره قاعدگی برخی از علائم سقط جنین شامل خونریزی و گرفتگی عضلات است، بنابراین چگونه می توانید تشخیص دهید که پریود شدید یا سقط رخ داده است؟ هنگام تلاش برای تمایز بین پریود و سقط جنین عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود:

علائم: درد شدید یا بدتر شدن درد شکم، همچنین دفع مایعات و لخته های بزرگ می تواند نشانه سقط جنین باشد.

زمان: سقط جنین در اوایل بارداری می تواند برای یک دوره اشتباه باشد. با این حال، بعد از هشت هفته از بارداری احتمال وقوع آن کم است.

مدت زمان علائم: علائم سقط جنین معمولا بدتر شده و بیشتر از یک دوره ادامه می یابد.

اگر خونریزی شدید دارید یا فکر می کنید سقط جنین دارید باید با پزشک خود تماس بگیرید.

سقط جنین یا پریود؟ / علائم سقط جنین چیست؟

سقط جنین یا پریود؟ / علائم سقط جنین چیست؟

میزان سقط جنین بر اساس هفته

بیشتر سقط ها در سه ماهه اول بارداری (12 هفته اول) بارداری اتفاق می افتد. نخستین هفته های بارداری زمانی است که زن در بالاترین خطر سقط جنین قرار دارد، اما با رسیدن بارداری به 6 هفته این خطر نیز کاهش می یابد. از هفته های 13 تا 20 بارداری خطر سقط جنین بیشتر می شود. با این حال، لازم است به خاطر داشته باشید خطر سقط جنین پس از این تغییر زیادی نمی کند زیرا ممکن است در هر مرحله از بارداری عوارض ایجاد شود.

آمار سقط جنین

از دست دادن زودهنگام بارداری معمول است. طبق گزارش کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا، این بیماری در 10 درصد بارداری ها رخ می دهد. گاهی اوقات علت سقط ناشناخته می ماند. با این حال، کلینیک مایو تخمین می زند حدود 50 درصد سقط جنین به دلیل مشکلات کروموزومی باشد.

خطر سقط جنین به طور قطع با بالا رفتن سن افزایش می یابد. طبق گزارش کلینیک مایو، خطر سقط جنین در 35 سالگی 20 درصد، در 40 سالگی به 40 درصد افزایش و در 45 سالگی به بیشتر از 80 درصد افزایش می یابد. باید بدانید سقط جنین به این معنی نیست که شما دیگر بچه دار نمی شوید. طبق گزارش کلینیک کلیولند، 87 درصد از زنانی که سقط جنین داشته اند بعد از آن بارداری بدون سقط دارند و تقریبا یک درصد از زنان سه سقط یا بیشتر از آن را تجربه می کنند.

خطر سقط جنین

بیشتر سقط ها به دلایل طبیعی و غیرقابل پیشگیری اتفاق می افتد. با این حال، برخی از عوامل خطرزا می توانند احتمال سقط جنین را افزایش دهند. این موارد شامل:

ضربه به بدن، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر یا پرتو، استفاده از مواد مخدر، سومصرف الکل، مصرف بیش از حد کافئین، سیگار کشیدن، دو یا چند سقط متوالی، کمبود وزن یا اضافه وزن، شرایط مزمن و کنترل نشده مانند دیابت و مشکلات رحم یا دهانه رحم.

سن بالای مادر نیز می تواند در خطر سقط جنین تاثیر بگذارد. زنانی که بیش از 35 سال سن دارند در مقایسه با زنان جوان تر در معرض خطر سقط جنین بیشتری قرار دارند. یک بار سقط جنین خطر ابتلا به سقط های دیگر را افزایش نمی دهد. در حقیقت اغلب خانم ها بعد از سقط باردار می شوند و سقط های مکرر بسیار نادر است.

انواع سقط جنین

سقط جنین انواع مختلفی دارد بسته به علائم و مرحله بارداری پزشک وضعیت شما را به عنوان یکی از موارد زیر تشخیص می دهد:

سقط کامل: تمام بافت های جنین از بدن شما خارج شده است.

سقط ناقص: مقداری از بافت یا مواد جفتی را دفع کرده اید، اما برخی از آن هنوز در بدن شما باقی مانده است.

سقط جنین از دست رفته: جنین بدون اطلاع شما می میرد.

سقط جنین در معرض تهدید: خونریزی و گرفتگی عضلات به سقط احتمالی در آینده اشاره دارد.

سقط جنین اجتناب ناپذیر: وجود خونریزی، گرفتگی عضلات و گشاد شدن دهانه رحم نشان دهنده حتمی بودن سقط جنین است.

سقط جنین سپتیک: عفونت در رحم شما رخ داده است.

بیشتر بخوانید: افسردگی بارداری ؛ اختلال قابل درمان

پیشگیری از سقط جنین

نمی توان از همه سقط جنین ها جلوگیری کرد. با این حال، می توانید برای کمک به حفظ بارداری سالم اقداماتی انجام دهید. در اینجا چند توصیه وجود دارد:

در تمام دوران بارداری خود مراقبت منظم قبل از تولد داشته باشید.

از مصرف الکل، مواد مخدر و استعمال دخانیات در دوران بارداری خودداری کنید.

قبل و حین بارداری وزن خوبی داشته باشید.

از عفونت جلوگیری کنید، دستان خود را کاملا بشویید و از افرادی که بیمار هستند دوری کنید.

مصرف کافئین را محدود یا متوقف کنید.

ویتامین های قبل از تولد را مصرف کنید تا مطمئن شوید شما و جنین در حال رشدتان مواد مغذی کافی را دریافت می کنید.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات داشته باشید.

به یاد داشته باشید سقط جنین به این معنی نیست که در آینده دوباره باردار نخواهید شد. بیشتر زنانی که سقط می کنند، بعدا بارداری سالمی دارند.

سقط جنین دوقلوها

دوقلویی معمولا وقتی اتفاق می افتد که دو تخمک به جای یک تخمک بارور شوند، همچنین می توانند هنگامی اتفاق بیفتند که یک تخمک بارور شده به دو جنین جدا شود. به طور طبیعی، ملاحظات و مراقبت های اضافی هنگامی که یک زن دوقلو باردار است وجود دارد. وجود چند نوزاد در رحم می تواند بر رشد و نمو جنین ها تاثیر بگذارد. زنانی که دوقلو یا چندقلو باردار هستند ممکن است بیشتر دچار عوارضی مانند زایمان زودرس، پره اکلامپسی یا سقط جنین شوند.

علاوه بر این، نوعی سقط جنین به نام سندرم قل ناپدید شده می تواند برخی بارداری های دوقلویی را تحت تاثیر قرار دهد. سندرم قل ناپدید شده زمانی اتفاق می افتد که فقط یکی از جنین ها در حم مادری که دوقلو باردار است قابل تشخیص باشد یا یکی از دوقلوها توسط جنین دیگر، جفت یا خود مادر جذب شده است.

در بسیاری از موارد قل ناپدید شده مجددا در جفت جذب می شود. گاهی اوقات این اتفاق در اوایل بارداری به نحوی رخ می دهد که شما حتی نمی دانید دوقلو باردار هستید.

سقط جنین یا پریود؟ / علائم سقط جنین چیست؟

سقط جنین یا پریود؟ / علائم سقط جنین چیست؟ درمان سقط جنین

درمانی که برای سقط جنین دریافت می کنید می تواند به نوع سقط جنین بستگی داشته باشد. اگر در بدن بافت جنین باقی نمانده باشد یعنی سقط کامل اتفاق افتاده باشد نیازی به درمان نیست، اما اگر هنوز مقداری بافت در بدن شما وجود دارد چند گزینه درمانی مختلف وجود دارد:

مدیریت انتظار، جایی است که شما منتظر می مانید تا بافت باقیمانده به طور طبیعی از بدن شما خارج شود.

مدیریت پزشکی، شامل مصرف داروهایی برای کمک به شما برای دفع باقیمانده بافت در بدن.

مدیریت جراحی، شامل برداشتن باقی مانده بافت با جراحی است.

خطر بروز عوارض ناشی از هر یک از گزینه های درمانی بسیار ناچیز است، بنابراین می توانید با کمک پزشک خود تصمیم بگیری کدام گزینه برای شما بهترین است.

بهبودی جسمی

بهبودی بدن شما بستگی به این دارد که طول بارداری شما قبل از سقط جنین چقدر بوده است. پس از سقط جنین، ممکن است علائمی مانند لکه بینی و ناراحتی و درد شکمی را تجربه کنید.

در حالی که هورمون های بارداری ممکن است پس از سقط جنین دو ماه در خون باقی بمانند، دوره‌های پریود شما باید ظرف ۴ تا ۶ هفته پس از سقط جنین دوباره آغاز شوند. حداقل دو هفته پس از سقط جنین از رابطه جنسی یا استفاده از تامپون خودداری کنید.

حمایت بعد از سقط جنین

تجربه طیف گسترده ای از احساسات پس از سقط جنین طبیعی است. همچنین احتمال دارد علائمی مانند مشکل خواب، کم انرژی بودن و گریه مکرر را تجربه کنید. زمانی را برای ناراحتی و گریه برای از دست دادن به خود اختصاص دهید و در صورت نیاز از همسر خود یا مشاوره کمک بگیرید، همچنین ممکن است بخواهید از موارد زیر استفاده کنید:

اگر بیش از حد خسته شده اید به خودتان کمک کنید ممکن است خانواده و دوستانتان احساس شما را درک نکنند، بنابراین به آنها بگویید که چگونه می توانند به شما کمک کنند.

هرگونه یادگاری، لباس بارداری و وسایل کودک را جمع آوری کنید تا زمانی که آماده دیدن دوباره آنها باشید.

ژستی نمادین را در پیش بگیرید بعضی از خانم ها درخت می کارند یا جواهرات خاصی می پوشند.

از یک درمانگر مشاوره بگیرید مشاوران می توانند به شما کمک کنند تا با احساس افسردگی، از دست دادن یا احساس گناه کنار بیایید.

به یک گروه پشتیبانی حضوری یا آنلاین بپیوندید تا با دیگران که تجربه مشابه شما را دارند صحبت کنید.

باردار شدن دوباره

به دنبال سقط جنین بهتر است قبل از باردار شدن دوباره صبر کنید تا از نظر جسمی و روحی آماده باشید. ممکن است بخواهید قبل از اقدام مجدد برای بارداری از پزشک خود راهنمایی بخواهید که به شما در تهیه یک طرح بارداری کمک کند. سقط جنین معمولا فقط یک بار اتفاق می افتد. با این حال، اگر دو یا چند سقط متوالی را تجربه کرده اید، پزشک آزمایش های لازم را برای تشخیص اینکه چه عواملی باعث سقط جنین قبلی شما شده است، تجویز می کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون برای تشخیص عدم تعادل هورمون ها آزمایشات کروموزوم با استفاده از نمونه های خون یا بافت معاینات لگن و رحم سونوگرافی

مترجم: الهه زارعی