نگرانی‌ها از رسیدن شب یلدا


نگرانی‌ها از رسیدن شب یلدا

بروجرد - ایرنا - برغم کند شدن آهنگ انتشار ویروس کرونا و کاهش آمار ورودی های بیمارستان و خروج شهرستان از وضعیت قرمز به نارنجی نزدیک شدن به یلدا موجی از نگرانی را در بین شهروندان بروجردی ایجاد کرده است.

نگرانی از دورهمی هایی که اگر چه به ظاهر بی خطر است، اما شاید تشدید کننده انتشار ویروس بیشتر کرونا برغم کنترل‌های اخیر باشد.
در آخرین روزهای پاییز که طبیعت خود را برای استقبال از زمستان آماده می کند و سرمای زمستانی برهمه جا حاکم شده بسیاری از شهروندان بروجرد بیخیال کرونا راهی بازار شده و اکنون بازار یلدا در این سوز و سرما گرم است.
در این روزها فروشگاه‌های خشکبار بروجرد مملو از جمعیت بود هرکس به سهم خود برای خرید آجیل و گندم شاهدانه، تخمه و انواع میوه راهی بازار شده و گویی کرونا یلدا نمی شناسد و خطری این جماعت را تهدید نمی کند.

سفارش انواع کیک به شکل هندوانه و کدو از سوی برخی افراد قنادی‌ها را شلوغ کرده و همه این حضور در بازار بیانگر برپایی یلدایی گرم در میان خانواده ها و دورهمی با طعم کرونا است.
معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: اگر چه موارد جدید ابتلا به کرونا در بروجرد به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته اما نگرانی از شب یلدا جدی است.
دکتر شهرام ممدوحی افزود: معاون وزیر بهداشت پیشنهاد تعطیلی ۲ روز آخر آذر ماه را مطرح کرده و امید است با تصویب تعطبلی شاهد عدم حضور مردم در بازار و جدی گرفتن خطر انتشار کرونا در شب یلدا باشیم.
وی بیان کرد: میزان موارد بستری بیماران کرونایی در بروجرد به نسبت یک ماه پیش حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.
معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد اظهار داشت: با این وجود وضعیت بروجرد همچنان شکننده و ناپایدار است و تجربه روزهای کرونا نشان می‌دهد هر گاه به دلیلی مانند افزایش سفر، دورهمی، عروسی و عزا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش یافته میزان ابتلا و مرگ‌های کرونایی هم بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: بنابه نظر ستاد مبارزه با کرونا ۵۱ درصد موارد ابتلا در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بوده و رعایت پروتکل‌ها در این دورهمی‌ها اساسا جدی گرفته نمی شود.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گـفت: در ۲هفته اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی ادارات اصناف و بازاریان برغم خسارت های وارده ناشی از کردنا با تعطبلی حدود ۱۰۰درصدی پردتکلها را رعایت کردند که جای تقدیر دارد.
حمید آزادبخت افزود: با بازگشایی مجدد فروشگاه‌ها و لغو محدودیتها تردد مردم در بازار مثل گذشته عادی شده و این تردد اگر چه از نظر مالی به نفه کسبه بوده تا بتوانند بخشی از خسارت را جبران کنند اما گردش یریع انتقال کرونا را در روزهایپایان پاییز و شب یلدا بدنبال دارد.
وی گفت: تعطیلی مجدد در آستانه یلدا و جدی گرفتن خطر دورهمی یلدایی درپیشگیری انتشار بیشتر ویروس کرونا تاثیر مثبت دارد.
به گزارش ایرنا ستاد ملی مقابله با کرونا هم از وجود "نگرانی‌های بسیار جدی" در مورد شب‌نشینی‌های شب یلدا خبر داده و گفته پیشنهاد شده در دو روز آخر ماه آذر منع تردید و کاهش شدید فعالیت اصناف از ساعت ۶ بعد از ظهر اجرای است.

تا ۲۲ آذر ابتلای قطعی ۵۸ هزار و ۲۶۴ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یکهزار و ۲۳۰ نفر نیز جان باخته اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دشمن دائماً در حال توطئه است و از روش‌ های مختلف جاسوسی و نفوذ استفاده می‌ کند