«کاربردی بودن پژوهش» از دغدغه‌های سازمان اوقاف است


«کاربردی بودن پژوهش» از دغدغه‌های سازمان اوقاف است

مولایی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه به‌طور میانگین هرساله از 25 پایان‌نامه یا رساله دانشجویی حمایت می‌کند، گفت: اگر دانشجویان در راستای پژوهش خود نیاز به منابع داشته باشند ما این منابع را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

خبرگزاری شبستان،«محمد مولایی» مدیرکل برنامه‌ریزی، نظارت و تحول سازمانی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره نگاه و رویکرد این سازمان نسبت به مسئله «پژوهش» اظهار کرد: حدودا از هفت سال پیش به مسئله «پژوهش» در سازمان اوقاف و امور خیریه به ‌صورت جدی نگاه کرده‌ایم، به طوریکه در ساختار سازمان هم گروهی تحت عنوان «گروه پژوهش» در اداره کل برنامه‌ریزی، نظارت و تحول سازمانی جانمایی شد و ماموریت‌های مختلف پژوهشی به این گروه محول شده است.

وی با بیان اینکه مرکزی نیز تحت عنوان مرکز پژوهشی وقف از چهار سال گذشته ایجاد و تحت نظارت مستقیم سازمان اوقاف فعالیت می‌کند، افزود: پژوهش‌های مورد نیاز سازمان در زمینه ابعاد مختلف فقهی و حقوقی وقف به این مرکز ارجاع داده می‌شود.
مدیرکل برنامه‌ریزی، نظارت و تحول سازمانی سازمان اوقاف با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) پیرامون اهمیت و جایگاه مقوله پژوهش، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه به پیروی از فرمایشات و رهنمودهای حکیمانه معظم له و در اجرای تکالیف محوله از سوی دولت و با هدف دستیابی به راه حل های بهتر در راستای حل مشکلات و معضلاتی که با آن دست به گریبان است و همچنین به منظور مدیریت و نظارت بهینه ، صحیح و هدفمند بر موقوفات و بقاع متبرکه هر ساله به تحقیق و پژوهش می پردازد.
مولایی به تشریح فرآیند احصاء و نیاز سنجی موضوعات و عناوین پژوهشی پرداخت و گفت: پس از اینکه هر یک از واحدهای سازمان اعلام کردند که برای یافتن راهکار جهت حل چه چالشی نیاز به انجام پژوهش دارند، موضوعات پیشنهادی آنها به صورت موضوعی (مدیریتی، فقهی و حقوقی، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی و ... ) دسته بندی و سپس در کمیته پژوهشی سازمان بررسی می‌شود و نهایتاً از بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ موضوع پیشنهادی، ۱۰ تا ۱۵ موضوع برای «فراخوان طرح‌های پژوهشی» انتخاب و به دانشگاه ها اطلاع رسانی می شود و در گام بعدی مابقی موضوعات پیشنهاد شده نیز در قالب پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری فراخوان داده می شود.
وی ادامه داد: ما به دانشگاه‌های مراکز استانهای کشور این فراخوان را ارسال می‌کنیم تا به دانشجویان اطلاع رسانی کنند هر دانشجویی که تمایل دارد موضوع پایان‌نامه یا رساله خود را به موضوعات اعلام شده اختصاص دهد ، سازمان اوقاف و امور خیریه ایشان را مورد حمایت مادی و معنوی قرار خواهد داد .
مدیرکل برنامه‌ریزی، نظارت و تحول سازمانی سازمان اوقاف یادآور شد: سازمان اوقاف و امور خیریه به‌طور میانگین هرساله از ۲۵ پایان‌نامه یا رساله دانشجویی حمایت می‌کند و از سه تا ۱۰ میلیون تومان به دانشجویانی که بر روی موضوعات پژوهشی کار کنند، پاداش می‌دهد؛ از طرفی اگر دانشجویان در راستای پژوهش خود نیاز به منابع داشته باشند ما این منابع را در اختیارشان قرار می‌دهیم.
وی در مورد طرحهای پژوهشی سازمان گفت: به طور میانگین برای هر موضوع از فراخوان طرح‌های پژوهشی سه تا پنج پیش‌طرح به دست ما می‌رسد؛ پیش‌طرح ها یا پروپزال‌ها در کمیته‌ای متشکل از گروه پژوهشی سازمان و کارشناسان واحد تخصصی مربوطه، بررسی می‌شود و برترینها انتخاب و با مشاور مورد نظر قرارداد منعقد می‌شود.
مدیرکل برنامه‌ریزی، نظارت و تحول سازمانی سازمان اوقاف ادامه داد: پژوهشگران یا گروه‌های پژوهشی که با آن‌ها قرارداد منعقد شده، پس از انعقاد قرارداد و ارسال پیش پرداخت، یک سال فرصت دارند تا فازهای مختلف پژوهش خود را تحت نظارت ناظر و نظر واحد تخصصی به انجام رسانند و در انتها خروجی پژوهشها مبنا و ورودی ما در برنامه‌ریزی‌ها، تدوین راهبردها، تدوین چشم‌انداز و تعیین مسیر سازمان خواهد بود.
دکتر مولایی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های ما «کاربردی‌ بودن پژوهش» است، تصریح کرد: همیشه سعی کرده‌ایم، پژوهش‌هایی را انجام دهیم که نتایج حاصله از آن قابلیت کاربردی شدن داشته باشد و در حرکت روبه جلوی سازمان مؤثر واقع شود.
وی در خصوص طرح‌های پژوهشی سازمان اوقاف در سال جاری گفت: «تدوین نقشه راه تحول دیجیتال و هوشمندسازی سازمان اوقاف و امور خیریه مبتنی بر هوش مصنوعی، کلان داده و اینترنت اشیاء»، «طراحی و تدوین الگوی سنجش شایستگی و نظام آموزش و توانمند سازی امناء، متولیان و کارگزاران وقفی»، «طراحی نظام پایش و بانک اطلاعات خیریه های کشور»، «بررسی راهکارهای توسعه وقف های همگانی در بستر فضای مجازی»، «آسیب‌شناسی و بررسی عوامل و دلایل فاقد درآمد شدن موقوفات کشور و راهکارهای کاربردی برای برون رفت از این چالش»، «طراحی و ارائه الگوی راهبری شرکتی برای اداره امور موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه»، «طراحی مفهومی نظام آماری اقتصاد وقف » و «طراحی و تدوین الگوی شایستگی نظام ارزیابی و توسعه مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه» هشت طرح پژوهشی در حال انجام در سال جاری است.
مدیرکل برنامه‌ریزی، نظارت و تحول سازمانی سازمان اوقاف با بیان اینکه ۱۹ عنوان پژوهشی طی چهار سال اخیر در استان‌ها انجام شده و غالبا طرح های استانی تهیه اسناد راهبردی موقوفات و بقاع متبرکه بوده است، تاکید کرد: پژوهش‌هایی که در استا‌ن‌ها انجام می‌َشود، با هدف افزایش اثربخشی هر چه بیشتر موقوفات و بقاع متبرکه در استانها و شهرستانها به منظور رفع مشکلات اجتماعی بوده است.
مولایی افزود: «طراحی الگوهای سیاست‌گذاری، بهره‌وری و طرح‌ریزی ظرفیت‌های گردشگری و اجرای پروژه‌های گردشگری در بقاع متبرکه و ابنیه تاریخی وقفی سازمان اوقاف و امور خیریه»، «طراحی نظام جامع مدیریت اقتصادی وقف»، «ارائه الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی در سازمان اوقاف و امور خیریه»، «بررسی اکو سیستم وقف و باز مهندسی ماهیت حقوقی و ساختار سازمان اوقاف و امور خیریه»، «طراحی و استقرار نظام مدیریت پروژه و پیمان در سازمان اوقاف و امور خیریه»، «آسیب‌شناسی حقوقی و ارائه الگوی جامع قوانین و مقررات امور خیر و تبیین نقش سازمان اوقاف و امور خیریه»، «طراحی الگوی اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و پیاده‌سازی آن در بقاع متبرکه منتخب (سه بقعه)»، «نظام‌سازی و مدیریت تحول منابع انسانی در سازمان اوقاف و امور خیریه»، «تحلیل نظام تنظیم‌گری وقف و امور خیریه در کشورهای منتخب»، «تدوین نقشه راه تحقق سیاست‌های اجرایی ارتقاء مشارکت خیرین و واقفین در پیشرفت حوزه علم و فناوری» ۱۰ طرح پژوهشی بوده که در سطح ملی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ انجام شده است.
وی همچنین پیشنهاد داد: همان‌طور که واقفان خیراندیش از اموال خود گذشتند و آن را برای مردم وقف کردند، امروز نیز پژوهشگران می‌توانند وقت و پژوهش خود را وقف کنند.
مدیرکل برنامه‌ریزی، نظارت و تحول سازمانی سازمان اوقاف در پایان از تمامی پژوهشگران و محققان درخواست کرد تا در زمینه‌هایی که این سازمان نیاز به پژوهش دارد، به این محموعه کمک کنند.
پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت