مهلت استفاده مشترکان برق در خارج بافت روستایی مازندران پایان یافت


مهلت استفاده مشترکان برق در خارج بافت روستایی مازندران پایان یافت

ساری - ایرنا - معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق مازندران از شناسایی یکهزار و 500 مشترک برق خارج از بافت روستایی در مجموعه زیر پوشش این شرکت خبر داد و گفت که شمارش معکوس برای قطع برق این مشترکان شروع شده است.

بهزاد زینتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این مشترکان طبق قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب سال ۹۶ سه سال فرصت داشتند تا وضعیت خود را مشخص و کنتورهایشان را قانونی کنند ولی این از این فرصت استفاده نکردند و اکنون هم مهلت پایان یافته است.

قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز خرداد ماه سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و تیر ماه همان سال هم برای اجرا ابلاغ شد. قانونگذار در ماده ۴ این قانون به دستگاه های مسئول موضوع این قانون که شرکت برق یکی از آنها است اجازه داد تا نسبت به برقراری انشعابات غیردایم مطابق تعرفه مربوطه تا تعیین تکلیف از سوی مراجع ذیصلاح اقدام کند. در تبصره یک این ماده هم مدت زمان تعیین تکلیف از زمان ابلاغ قانون سه سال تعیین و تاکید شد که پس از این مهلت با متخلف به عنوان ساخت و ساز غیرمجاز مطابق ماده ۳ قانون حفظ اراضی زراعی و باغی برخورد خواهد شد.

طبق ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی هم مالکین یا متصرفین اراضی زراعی و باغ‌ها که غیر مجاز زمینشان را تغییر کاربری دهند علاوه بر الزام به‌پرداخت عوارض ، به پرداخت جزای نقدی تا سه برابر بهای اراضی و باغ‌ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید محکوم خواهند شد. درصورت تکرار جرم علاوه بر مجازات مذکور به حبس از یک ماه تا ۶ ماه محکوم خواهند شد.

معاون شرکت توزیع برق مازندران گفت : اکنون که مهلت سه ساله این مشترکان برای تعیین تکلیف کاربری اراضیشان پایان یافته است ، ما منتظریم تا دستگاه های مسئول برابر تبصره قانونی اقدام کنند تا ما هم نسبت به جمع آوری کنتورهای برق اقدام کنیم.

بر اساس ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی ، در حال حاضر جهاد کشاورزی باید پرونده‌های متخلفین را به مراجع قضائی ارسال کند تا حکم لازم برای توقیف عملیات صادر گردد.

زینتی افزود : شرکت توزیع برق منتظر است با پایان یافتن مهلت مقرر ، دستگاه های مربوطه مانند جهاد کشاورزی و منابع طبیعی اقدام قانونی را برای دریافت حکم توقیف عملیات از مراجع قضایی بگیرند تا شرکت برق هم بتواند انشعابات غیردایمی را که از این پس غیرقانونی هم محسوب می شود جمع آوری کند.

وی تاکید کرد که شرکت توزیع برق بدون اقدام قانونی مراجع مشخص شده در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی نمی تواند اقدام به جمع آوری انشعاب برق کند چون در قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب ، برق ، تلفن ، فاضلاب و گاز چنین چیزی پیش بینی نشده است.

انشعاب خارج بافت تعطیل

معاون شرکت توزیع برق مازندران همچنین در مورد متقاضیان جدید انشعاب برق در خارج از بافت های تعریف شده ، گفت : به دستور دادستانی مازندران اعطای هرگونه انشعاب برق در خارج از بافت روستایی یا محدوده شهری بخصوص در مورد ساخت و ساز مسکونی ممنوع است.

زینتی افزود : در مورد انشعابات برق در بیرون از بافت های مسکونی که اکنون مهلتش تمام شده و مشترکانش هم شناسایی و به مراجع ذیربط استانی معرفی شده اند ، شرکت توزیع برق این آمادگی را دارد ظرف چند روز تمامی کنتورها و انشعابات را جمع آوری کند.

وی گفت : در پنج ماه اخیر هیچگونه کنتور جدیدی برای واحدهای مسکونی خارج بافت فروخته نشد و از این پس نیز این کار ممنوع است.

فروش خدمات انرژی همچون برق و آب یکی از دغدغه های اصلی در تشویق ساخت و سازهای غیر مجاز مناطق بیرون از بافت روستایی و حریم شهری مازندران بوده است.

استان مازندران نیز به دلیل شرایط جغرافیایی و طبیعت دلنشین ، همواره مورد سوء استفاده ساخت و سازگران غیرمجاز برای کسب سود از طریق تغییر کاربری اراضی بکر قرار داشته است که از جمله تبعات این کار فروش انرژی ارزان به متخلفان بوده است.

بتازگی نیز موضوع فروش زیرساخت های خدماتی بخصوص برق در شهرک پزشکان ساری در حاشیه جنگل هیرکانی و در جوار روستای " شکتا " تبدیل به سوژه چالشی رسانه ای شد و پای دستگاه های مختلف نظارتی از جمله دادستانی را به میان کشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید