شناسایی 128 گود پرخطر/ هیچ اهرم بازدارنده‌ای برای جلوگیری از رها سازی گود‌ها وجود ندارد


شناسایی 128 گود پرخطر/ هیچ اهرم بازدارنده‌ای برای جلوگیری از رها سازی گود‌ها وجود ندارد

عضو شورای شهر تهران گفت: برای جلوگیری از رهاسازی گودهای خطرناک اهرم بازدارنده‌ای وجود ندارد.

شناسایی 128 گود پرخطر/ هیچ اهرم بازدارنده‌ای برای جلوگیری از رها سازی گود‌ها وجود ندارد

زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به گود‌های رها شده در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران اظهار کرد: گود‌ها از جمله معضلاتی است که بعضاً در فرایند ساخت وساز بوجود می‌آید، گودبرداری‌ها به منظور ساخت و بارگزاری است و بعد از مدتی به حال خود رها می‌شوند.

وی ادامه داد: گود رها شده معمولا به گود‌هایی اطلاق می‌شود که بعد از گذشت حداقل شش ماه از خاک برداری هیچ گونه اقدامی در جهت ساخت و ادامه عملیات ساختمانی در آن صورت نگیرد؛ این گود‌ها به عنوان فضا‌های بی دفاع شهری علاوه بر ایجاد مشکلات اجتماعی و محیط زیستی، تهدیدی بالقوه برای سلامتی و جان شهروندان است.

نژاد بهرام بیان کرد: به سبب حساسیت موضوع و همچنین وظیفه ذاتی شهرداری‌ها و براساس بند ١۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، زمانی که امکان پرداخت هزینه ایمن‌سازی گود از سوی مالک وجود نداشته باشد، شهرداری برای حفظ ایمنی شهروندان هزینه را پرداخت کند و پس از آن با توجه به نرخ تورم با ١۵‌درصد بالاسری، هزینه را از مالک دریافت کند.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: مدیریت شهری در طول دوره پنجم شورا به واسطه اهمیت موضوع، اهتمام ویژه‌ای نسبت به خطرات مختلفی که جان و مال شهروندان را تهدید می‌کند داشته و گود‌های رها شده جایگاه ویژه‌ای در این امر دارند.

۳۰ % از گود‌های رها شده در سطح شهر تهران پر خطر هستند

نژاد بهرام اظهار کرد: طی چندین مرحله پایش و استخراج گود‌های رها شده در سطح شهر تهران نسبت به سطح بندی و ارزیابی میزان خطر آن‌ها اقدام شده است؛ در این راستا می‌توان گفت که حدود ۳۰ % از گود‌های رها شده در سطح شهر تهران پر خطر است، که از این میان گود‌های با اهمیت مانند گود فاز دو برج میلاد به جهت همجواری با مرکز همایش‌ها و گود بلوار ستاری واقع در منطقه ۳ به جهت وجود قنات مورد پیگیری و توجه ویژه مدیریت شهری قرار گرفته که با همراهی شورای اسلامی شهر تهران اقدامات مفید و سازنده‌ای در جهت تعیین تکلیف این قبیل پروژه‌ها صورت گرفت.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تعداد زیادی از این گود‌های رها شده متعلق به بخش دولتی و شهرداری است گفت: ضرورت دارد در این خصوص اقدامات جدی‌تری صورت پذیرد تا اواخر سال ۱۳۹۷ تعداد گود‌های پایش شده از ۲۷۹ گود رها شده به ۲۲۱ گود تقلیل پیدا کرده و در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۵۴ گود جدید شناسایی شد که آمار گود‌های رها شده را به عدد ۳۷۵ افزایش داده که از این میان ۱۲۸ گود رها شده به عنوان گود پرخطر شناسایی شده است.

سازندگان هر زمانی که اراده کنند سبب بوجود آمدن معضل جدیدی می‌شوند

نژاد بهرام تصریح کرد: ضرورت دارد همکاران ما در شهرداری تهران با توجه به حجم ساخت و ساز در سطح شهرنسبت به ایجاد ساز و کاری برای پایش منظم و دقیق گود‌های رها شده در سطح شهر تهران اتخاذ کنند.

وی با اشاره به این نکته که مشکلات و مسائل مربوط به گود‌های رها شده باید به گونه‌ای مدیریت شود که تهران کمتر با این معضل مواجه شود گفت: در حال حاضر هیچ اهرم بازدارنده‌ای برای جلوگیری رها سازی گود‌ها و پروژه‌های ساختمانی توسط سازنده وجود ندارد و سازندگان در هر زمانی که اراده کنند می‌توانند با تعطیلی کارگاه ساختمانی سبب بوجود آمدن معضل جدیدی برای شهر شوند.

نژاد بهرام افزود: با توجه به اعتبار زمانی محدود پروانه‌های ساختمانی، بسیاری از این گود‌ها برای حفظ حقوق مکتسبه خود اقدام به گود برداری و سپس رها کردن پروژه میکنند که سبب ایجاد هزینه و گرفتاری برای مدیریت شهری می‌شود.

آغاز گودبرداری پس از صدور پروانه ساخت مالک

وی ادامه داد: در این راستا با پیگیری کمیسیون شهرسازی و معماری و همکاری معاونت معماری و شهرسازی دو اتفاق مهم رخ داده است. اول اینکه از ۲۶ بهمن سال گذشته با سه مرحله‌ای کردن فرایند صدور پروانه شامل پروانه شهرسازی، پروانه تخریب تا سطح صفر-صفر و پروانه ساخت، تلاش شده تا در مرحله دوم اجازه ایجاد گود‌های جدید صادر نشود و پس از صدور پروانه ساخت مالک عملا می‌تواند اقدامات مربوط به گودبرداری را آغاز کند.

نژاد بهرام ادامه داد: از سوی دیگر پیشنویس لایحه‌ای تنظیم شده که قالب آن در قبال دریافت تضامینی از سازنده برای وی مسولیتی در قبال گود ایجاد شده بوجود آید، این تضمین در صورت رها سازی گود توسط سازنده آزاد شده و در جهت تکمیل گود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ضرورت بهره گیری شهرداری تهران از حداکثر ظرفیت قانونی و حقوقی در زمینه تعیین تکلیف گود‌های پرخطر و رها شده گفت: امیدوارم با تسریع در ارسال لایحه به شورا و تصویب آن گامی مهم در جهت کاهش خطر گود‌های رها شده شهر تهران برداشته شود.

بیشتر بخوانید

بارندگی دهها خانه تهران را تخریب کرد/ لزوم تنظیم پروانه بهسازی لرزه‌ای در شهر تهران افزوده شدن ۱۱۶۸ هکتار به بافت فرسوده شهر تهران

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط