نرخ و قیمت لحظه ای ریال عمان امروز بازار آزاد


نرخ و قیمت لحظه ای ریال عمان امروز بازار آزاد

ریال عمان عمان کشوری کوچک است که در سواحل جنوب شرقی شبه جزیره عربستان قرار دارد. واحد پول ملی کشور عمان ریال است که با نماد OMR آن را نشان می‌دهند. البته این واحد پولی زیرشاخه دیگری نیز دارد؛ هر ریال عمان از 1000 بایسا تشکیل شده است. اما ریال از چه زمانی به عنوان پول رسمی این کشور معرفی شد؟ نرخ ریال عمان به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟ اگر به...

ریال عمان

عمان کشوری کوچک است که در سواحل جنوب شرقی شبه جزیره عربستان قرار دارد. واحد پول ملی کشور عمان ریال است که با نماد OMR آن را نشان می‌دهند. البته این واحد پولی زیرشاخه دیگری نیز دارد؛ هر ریال عمان از ۱۰۰۰ بایسا تشکیل شده است.

اما ریال از چه زمانی به عنوان پول رسمی این کشور معرفی شد؟ نرخ ریال عمان به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟ اگر به تاریخچه این واحد پول علاقه مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید!

ما قصد داریم حقایقی باورنکردنی در خصوص این ارز را در اختیار شما قرار دهیم.

با ریال عمان بیشتر آشنا شوید

بانک مرکزی عمان ارزش ریال را به نرخ دلار آمریکا وابسته کرده است. طی سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۵ نرخ هر ریال با ۲٫۸۹۵ دلار برابری می‌کرد. با این حال ارزش این ارز در سال ۱۹۸۶ معادل با ۲٫۶۰۰۸ دلار شد.

وابستگی این ارز به دلار آمریکا منجر به ثبات بیشتر ارزش ریال شده است. به این ترتیب ارزش ریال با نوسانات تجاری بسیار کمتری مواجه می‌شود و تجارت‌های کوچک این کشور را در برابر تورم محافظت می‌کند.

نرخ ریال عمان به چه عواملی بستگی دارد؟

عمان کشوری با وابستگی شدید به نفت است و این طلای سیاه اقتصاد و ارز کشور عمان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. مانند بسیاری از کشورهای نفت خیز عمان در تلاش است که اقتصاد خود را از وابستگی به نفت خارج کند.

از طرفی نیز مقامات این کشور درصدد آن هستند که با توجه به جغرافیای ساحلی این منطقه فعالیت‌هایی مانند گردشگری و جهانگردی را گسترش دهند. با این وجود تا زمانی که کشور عمان بتواند با سیستم مالی پیشرفته‌تر به پایه‌های اقتصادی متنوع‌تری دست پیدا کند، به احتمال قوی ریال این کشور به دلار آمریکا وابسته می‌ماند.

بر اساس داده‌های بانک جهانی جمعیت کشور عمان طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ بین ۴٫۷ تا ۶٫۹ درصد رشد داشته است. ناگفته نماند که تورم بخشی جدا نشدنی از اقتصاد این کشور به شمار می‌آید.

در برخی مواقع تورم این کشور به اعداد دو رقمی نیز رسیده است. با این وجود تولید ناخالص داخلی این کشور طی سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نرخ رشد بالایی را تجربه کرده است.

در نهایت این واحد پولی از ژوئن سال ۲۰۱۹ با نرخ هر ریال معادل ۲٫۶۰۰۸ دلار ثبات باقی مانده است.

نگاهی به تاریخچه ریال عمان

عمان با قرارگیری در تنگه هرمز به عنوان عامل اصلی ثبات در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید. نکته جالب توجه در خصوص این کشور این است که عمان تا قبل از سال ۱۹۷۰ میلادی، واحد پولی نداشته است.

در آن دوره کشورهای حاشیه خلیج فارس برای معاملات خود از ارزی به نام روپیه هندی استفاده می‌کردند. از سال ۱۹۷۰ ریال این کشور تحت عنوان ریال سعیدی به بازار عرضه شد. ارزش این ارز را برابر با پوند انگلیس GBP)) در نظر گرفتند.

با گذشت زمان این ارز جایگزین روپیه هندی شد و استفاده از آن در مناطق ساحلی رو به افزایش گذاشت. در سال ۱۹۷۳ ریال سعیدی جایگزین ریال عمانی شد. بعد از آنکه سلطان قابوس بن سعید نام کشور عمان را به سلطنت عمان تغییر داد، واحد پول این کشور نیز به صورت پول عمان باقی ماند.

بزرگترین تحول در تاریخ کشور عمان به سال ۱۹۷۰ میلادی بازمی گردد؛ زمانی که سلطان قابوس بن سعید بعد از سرنگونی و تبعید پدرش سلطان سعید بن طمعور قدرت را به دست گرفت. تغییر رهبری این کشور به دنبال کودتای کاخ اتفاق افتاد.

بعد از این اتفاق قابوس بن سعید اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را آغاز کرد. البته اصلاحات او نیز شامل انتخاب پول ملی و تاسیس بانک مرکزی عمان در سال ۱۹۷۴ میلادی بوده است. مدیریت ریال عمان نیز بر عهده بانک مرکزی کشور عمان قرار دارد.

نوسانات ریال عمان

همانطور که پیش‌تر بدان اشاره کردیم، نرخ ریال عمان طی سال‌های اخیر تقریبا باثبات باقی مانده است. ارزش این ارز با نوسانات بسیار کمی مواجه بوده است؛ چرا که این ارز وابستگی شدیدی به دلار آمریکا دارد.

اگر بخواهیم نرخ نوسانات این ارز را بیشتر بررسی کنیم باید به سال‌های قبل بازگردیم. در سال ۲۰۱۴ اگر مسافری قصد تهیه یک ریال کشور عمان را داشت، باید بهایی معادل ۲٫۸۰ دلار کانادایی پرداخت می‌کرد.

در سال ۲۰۱۶ این نرخ برابر با ۳٫۷۰ دلار آمریکا شد. این موضوع بدان معناست که ارزش ریال کشور عمان در مقایسه با دلار آمریکا کاهش پیدا کرده است. با این حال در سال ۲۰۱۸ ورق برگشت و ارزش ریال رو به افزایش گذاشت.

بدین ترتیب برای خرید ریال به میزان سرمایه دلاری کمتری نیاز بود.

اسکناس و سکه‌های کشور عمان

ریال عمان به صورت سکه و اسکناس در بازارهای این کشور در جریان است. اسکناس‌های این کشور شامل ۱۰۰ و ۲۰۰ بایسا و یک، پنج، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ ریالی می‌شود.

از طرفی سکه های رایج در بازار این کشور نیز به صورت ۵، ۱۰، ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ بایسایی وجود دارند.

ریال عمان؛ ارزی وابسته به دلار

کشور عمان تا پیش از سال ۱۹۷۰ میلادی هیچ واحد پولی نداشت. در آن دوره از ارزی به نام روپیه هندی برای معاملات استفاده می‌شد. با روی کار آمدن افراد جدید در راس سلطنت این کشور نه تنها بانک مرکزی جدید، بلکه واحد پول ملی نیز انتخاب شد و اصلاحات قابل قبولی در این کشور صورت گرفت.

با این حال ریال وابستگی بسیار زیادی به دلار آمریکا دارد. کشور عمان، کشوری وابسته به نفت است که سعی دارد با برنامه‌هایی خود را از این وابستگی نجات دهد. البته ریال به عنوان واحد پولی این کشور نوسانات زیادی را تجربه نکرده است.

به این مقاله امتیاز دهید

Submit Rating

میانگین امتیازات: / 5. تعداد امتیاز:

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک