رسالت علمی، تبلیغی و ترویجی حوزه های علمیه با توسعه پژوهش محقق می شود


رسالت علمی، تبلیغی و ترویجی حوزه های علمیه با توسعه پژوهش محقق می شود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: گروه های متعددی در فضای مجازی با حضور پرشور طلاب و نخبگان حوزه علمیه خواهر وجود دارد، اگر بتوانیم طلاب مستعد را گردهم جمع کنیم با ارائه برنامه های ارتقایی به دستاوردهای ارزشمندی دست پیدا خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان،‌ زینب گیلانی، استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش گفت: اگر بخواهیم به آنچه رسالت علمی، تبلیغی و ترویجی حوزه های علمیه است دست یابیم باید نسبت به امر پژوهش و توسعه کمیّ و کیفی آن اهتمام بیشتری داشته باشیم. طلاب در زمینه پژوهش باید بیش از این فعالیت نمایند و آموزش های لازم نیز در طول دوران تحصیل و در مقاطع مختلف به ویژه مقطع سطح ۲ وجود داشته باشد.

رئیس شورای پژوهشی مدرسه علمیه خدیجه کبری(س) استان اصفهان افزود: از جمله آموزش های پیشنهادی آموزش روش جستجوی مطلب، موضوع یابی، منبع یابی، آموزش شیوه کار با نرم‌افزارها و کتاب‌خانه‌های آن‌لاین می باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به دغدغه های پژوهشی خود تصریح کرد: یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کنم، این است که برخی از اساتید نیز مهارت لازم را در این زمینه ندارند و چگونه فاقد شیئ می‌تواند معطی آن باشد؟ اگرچه تدابیر و برنامه هایی در زمینه پژوهش در سال‌های اخیر در نظر گرفته شده است؛ ولی کافی نیست.

این محقق و پژوهشگر استعداد برتر حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه زیادبودن حجم واحدهای آموزشی، طلاب را از پژوهش باز‌می‌دارد، تأکید کرد: ایجاد انگیزه وآموزش‌های تخصصی در خصوص نگارش مقاله، امکان چاپ مقاله در مجلات علمی‌پژوهشی و مجلات معتبر دیگر با کوتاه کردن مراحل داوری و کاهش زمان لازم برای گرفتن پذیرش مقاله، تقدیر شایسته از تلاش طلاب عرصه پژوهش و درنظر گرفتن امتیاز برای به کار گیری آنها در مسئولیت‌ها از جمله اقداماتی ارزشمندی است که برای تقویت امر پژوهش در بین طلاب بسیار اثرگذار است.

گیلانی در خصوص نقش طلاب برتر در تحقق جنبش علمی حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: آنچه باید باشد با آنچه هست متفاوت است؛ چرا که زیرساخت‌های لازم برای نقش‌آفرینی طلاب در این زمینه فراهم نیست. به عنوان مثال می‌توان با تاسیس موسسات پژوهشی و با انجام طرح‌های پژوهشی زمینه استفاده هرچه بیشتر طلاب را فراهم کرد. هم چنین پیشنهاد می شود زمینه آموزش زبان‌های رسمی بین‌المللی برای طلاب فراهم شود تا آنان بتوانند به صورت تخصصی به انتشار مقالات خود بپردازند و در سمینارهای جهان اسلام شرکت کنند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت وگوی خود بر اجرای برنامه های انگیزشی و نشاط آور علمی اشاره کرد و افزود: تقدیر مادی و معنوی از این افراد هم می‌تواند موثر باشد، ایجاد پل ارتباطی بین طلاب و مراکز مهم پژوهشی و فراهم کردن زمینه فعالیت آنها از جمله درخواست‌های دیگر طلاب پژوهشگر است.

لازم به ذکر است، خانم زینب گیلانی محصل رشته فقه خانواده در مقطع سطح چهار و دارای دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه مذاهب اسلامی هستند که در تمام دوره تحصیل حوزوی و دانشگاهی رتبه برتر بوده و پایان‌نامه سطح سه وی نیز با عنوان «جرایم رایانه ای از منظر فقه و حقوق» رتبه دوم جشنواره علامه حلی را در سال 1392 کسب کرده است.

ایشان علاوه بر تحصیل، از مدرسین برتر حوزه و دانشگاه و دارای تألیفات مختلفی اعم از کتب و مقالات علمی- پژوهشی دارای رتبه در جشنواره‌ها هستند.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403