ساخت سامانه هوشمند تشخیص پوشش ماسک توسط دانشگاه تبریز


ساخت سامانه هوشمند تشخیص پوشش ماسک توسط دانشگاه تبریز

تبریز - ایرنا - مدیر مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز از طراحی و ساخت سامانه هوشمند تشخیص استفاده از ماسک توسط محققان این مرکز خبر داد.

دکتر علی پورزیاد روز جمعه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به طراحی نرم افزار و ساخت لوازم سخت افزاری سامانه هوشمند تشخیص پوشش ماسک اظهار کرد: این سامانه با استفاده از تکنولوژی به روز یادگیری عمیق، طراحی شده و با دقت بسیار بالا و به صورت آنی، استفاده یا عدم استفاده از ماسک در افراد را تشخیص داده و هشدارهای لازم را به صورت سمعی و بصری به وسیله زنگ هشدار و یا رنگ اعلام می­ کند.

وی، این دستاورد فناورانه را در امتداد فعالیت های شرکت های مرکز رشد دانشگاه تبریز در عرصه پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا اعلام کرد و افزود: در شرایط کنونی شیوع بحران کرونا و ضرورت استفاده از ماسک با استفاده از این سیستم و امکان اتصال به کنترل دروازه ها و درب های ورودی ادارات، بانک ها، سازمان ها، کارخانجات بزرگ و سایر اماکن عمومی از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری می کند.

طراح این سامانه نیز با اشاره به سایر قابلیت های فنی این سامانه گفت: این سامانه قابلیت یکپارچه سازی با سیستم دوربین های نظارتی موجود را دارد و نیاز به هیچ سخت افزار اضافی ندارد.

حامد علیزاده افزود: هم چنین در مکان هایی که مجهز به دوربین و یا رایانه نیستند، به صورت پکیج کامل شامل دوربین و پردازنده مستقل ارایه می شود و هیچ محدودیتی در تعداد افراد مورد بررسی و تعداد دوربین های نظارتی تحت کنترل ندارد.

وی سهولت نصب و بکارگیری، پشتیبانی و خدمات بیشتر و قیمت بسیار پایین را از مزایای این سامانه نسبت به مشابه خارجی دانست و گفت: قیمت تمام شده محصول به نسبت تعداد دوربین حالت معکوس دارد و هرقدر تعداد دوربین زیاد باشد قیمت تمام شده محصول کمتر خواهد شد.

این شرکت مستقر در مرکز فناوری دانشگاه تبریز که در زمینه فناوری های نوین مبتنی بر هوش مصنوعی و پردازش سیگنال فعالیت می کند و از دیگر محصولات نوآورانه این شرکت، سامانه هوشمند تشخیص کلاه بهداشتی می باشد که در خطوط تولید صنایع غذایی، وجود پوشش کلاه بهداشتی در افراد را به صورت لحظه ای و خودکار بررسی کرده و هشدارهای لازم را اعلام می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا