بررسی گوشی هواوی Y9a


بررسی گوشی هواوی Y9a

Y9a هواوی یکی دیگر از گوشی‌های میان‌رده و خوش‌قیمت این شرکت به‌حساب می‌آید که از سرویس‌های گوگل استفاده نمی‌کند؛ اما توانایی اجرای اکثر اپلیکیشن‌های ایرانی را دارد.

گوشی‌های میان‌رده در طول سال‌های گذشته فاصله را با گوشی‌های پرچم‌دار کم‌ کرده‌اند، از پس تمام کارهای روزانه‌ی کاربران برمی‌آیند و حتی توانایی اجرای بازی‌ها و کارهای نسبتا سنگین دارند. امروزه می‌توان گوشی‌های میان‌رده‌ای پیدا کرد که دوربینی در سطح محصولات پرچم‌دار دارند و عکس‌هایی با جزئیات بالا ثبت می‌کنند. گوشی‌های میان‌رده در اکثر کشورها مخاطب‌های زیادی به خود اختصاص داده‌اند و کشور ما از این قاعده مستثنا نیست. مخصوصا در طول سال‌های گذشته که قیمت گوشی‌های رده‌بالا سر به فلک گذاشت، گوشی‌های میان‌رده بیش‌ازپیش نظر مردم را به خود جلب کرده‌اند؛ اما بازار میان‌رده‌ها شلوغ‌تر از بازار گوشی‌های پرچم‌دار است.

بررسی گوشی هواوی Y9a

اکثر شرکت‌ها چندین مدل مختلف گوشی میان‌رده در طول یک سال راهی بازار می‌کنند که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. هواوی از جمله شرکت‌هایی است که قصد دارد در بازار گوشی‌های میان‌رده سهم بیشتری کسب کند و به همین دلیل، گوشی‌های میان‌رده‌ی هواوی هر روز باکیفیت‌تر می‌شوند و در مقایسه با دیگر برندها، ویژگی‌های بسیار رقابتی و جذابی پیش‌ روی مخاطب قرار می‌دهند؛ با نگاهی به گوشی‌های میان‌رده‌ی هواوی طی چند سال گذشته، کاملا متوجه این موضوع می‌شوید. گوشی‌های میان‌رده هواوی بیش‌ازپیش جوانان و نوجوانان را هدف قرار داده‌اند و به همین دلیل ویژگی هیجان‌انگیز بسیاری پیش روی مخاطب قرار می‌دهند و ظاهری جذاب دارند تا بتوانند جوانان بیشتری را به خرید تشویق کنند.

یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده هواوی که به‌تازگی وارد بازار ایران شده است، Y9a نام دارد. این گوشی میان‌رده نه‌تنها ظاهر جذابی دارد، بلکه از سخت‌افزار مطلوب و دوربین‌های باکیفیت بهره می‌برد. در ادامه نگاهی دقیق‌تری به Huawei Y9a می‌اندازیم تا بیشتر با آن آشنا شویم. آیا محصول جدید هواوی می‌تواند گزینه‌ای جدید برای خرید باشد؟ گوشی‌ هوشمندی که رقیبی مانند گلکسی A71 و حتی گلکسی A51 را در کنار خود احساس می‌کند.

طراحی

گوشی‌های میان‌رده‌ی هواوی در طول سال‌های گذشته از نظر ظاهری بهبودهای زیادی داشتند و توانستند خود را به گوشی‌های رده‌بالا نزدیک کنند؛ هواوی Y9a نیز در همین قالب می‌گنجد. با گوشی نسبتا زیبا و خوش‌دستی سروکار داریم، اولین بخش گوشی که به‌سرعت نظر را به خود جلب می‌کند، صفحه‌نمایشی بزرگ و عاری از هرگونه بریدگی است. چینی‌ها برای اینکه صفحه‌نمایش کاملا یک‌دستی پیش ‌روی کاربر قرار دهند، دوربین جلو را از روی صفحه‌نمایش حذف و آن را به‌صورت پاپ-آپ طراحی کرده‌اند؛ دوربین پاپ-آپی که دقیقا روی لبه بالای گوشی قرار دارد و برای ثبت عکس‌ سلفی از دل دستگاه بیرون می‌آید. از طرف دیگر صفحه‌نمایش تمام فضای روی گوشی را در اختیار دارد و حاشیه‌های بسیار باریکی دورتادور خود می‌بیند. نبود هرگونه بریدگی یا حفره و حاشیه‌های باریک، تجربه‌ی بصری فراگیری در اختیار کاربر می‌گذارد.

بررسی گوشی هواوی Y9a

فریم و قاب پشتی هواوی Y9a هر دو از جنس پلاستیک هستند؛ اما به ‌لطف پوشش براق، به‌ ترتیب حس‌وحال فلز و شیشه را به کاربر انتقال می‌دهند و صد البته اثر انگشت را جذب می‌کنند. از سوی دیگر، احتمالا بدنه‌ی پلاستیکی دستگاه در مقایسه ‌با نمونه‌های شیشه‌ای، مقاومت کمتری در برابر خط‌خوردگی دارد. صفحه‌نمایش گوشی کاملا مسطح طراحی شده؛ اما قاب پشتی گوشی کمی خمیده است تا راحت‌تر در دست قرار بگیرد و کاربر در زمان استفاده از گوشی احساس بهتری داشته باشد. البته پوشش براق بدنه و ابعاد نسبتا بزرگ دستگاه باعث سُر خوردن گوشی از دست کاربر می‌شوند؛ پس در زمان استفاده از Y9a باید بسیار مراقب باشید.

بررسی گوشی هواوی Y9a

گوشی تازه‌وارد هواوی در ابعاد ۹ × ۷۶٫۵ × ۱۶۳٫۵ میلی‌متر و وزن ۱۹۷ گرم، باعث می‌شود استفاده از آن با یک دست، چالش‌برانگیز باشد؛ چراکه نمی‌توان به‌راحتی به تمام نواحی نمایشگر از جمله نوار اعلان دسترسی داشت. از سوی دیگر تلاش برای جابه‌جا کردن مداوم دست حین استفاده از گوشی، خطر سُر خوردن آن را افزایش می‌دهد. برای استفاده از هواوی Y9a قطعا باید از هر دو دست استفاده کنید. ازآنجاکه با گوشی بزرگی سروکار داریم، چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند حسگر اثر انگشت را روی لبه‌ی سمت راست قرار دهند؛ بدین‌ترتیب خیلی سریع می‌توان به حسگر دسترسی داشت. مانند تمام محصولات دیگر هواوی، حسگر اثر انگشت فیزیکی Y9a عملکرد بسیار سریعی دارد و در کسری از ثانیه احراز هویت کاربر صورت می‌گیرد.

بررسی گوشی هواوی Y9a
بررسی گوشی هواوی Y9a
بررسی گوشی هواوی Y9a
بررسی گوشی هواوی Y9a

غیر از لبه‌ی سمت چپ گوشی، باقی لبه‌های هواوی Y9a، مملو از درگاه یا کلید هستند. روی لبه‌ی سمت راست کلید پاور یکپارچه با حسگر انگشت و کلیدهای کنترل صدا در ارتفاعی مناسب قرار گرفته‌اند. روی لبه‌ی پایینی، بلندگو، پورت USB 2.0 Type-C و درگاه سیمکارت و کارت حافظه به ‌چشم می‌خورد. روی لبه‌ی بالای گوشی جک ۳٫۵ میلی‌متری خروجی صدا برای استفاده از هدفون و محل قرار گرفتن دوربین جلوی پاپ-آپ را مشاهده می‌کنید. روی قاب پشتی گوشی تنها ماژول دوربین و فلش LED با چینش دایره‌ای شبیه خانواده‌ی میت ۳۰ قرار گرفته‌اند. ماژول دوربین برآمدگی نسبتا قطوری دارد و باعث ناپایدار بودن گوشی حین استفاده روی سطوح می‌شود.

نمایشگر و اسپیکر

مانند بسیاری دیگر از محصولات میان‌رده‌ی هواوی، Y9a از نمایشگری با پنل IPS LCD استفاده می‌کند؛ اما ب ه‌لطف مکانیزم پاپ‌آپ دوربین سلفی، از بریدگی یا حفره خبری نیست و این نمایشگر ۶٫۶۳ اینچی با نسبت تصویر کشیده‌ی ۲۰:۹ و گوشه‌های گرد، ۸۴٫۸ درصد از نمای جلویی دستگاه را در اختیار دارد و صرف‌ نظر از حاشیه‌ی نه‌چندان باریک پایینی، تجربه‌ی بصری کم‌وبیش فراگیری در اختیار کاربر می‌گذارد.

بررسی گوشی هواوی Y9a

وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسلی نمایشگر در قطر ۶٫۶۳ اینچی به ‌مفهوم تراکم ۳۹۷ پیکسل‌ بر اینچ است که وضوح و شفافیت مناسبی در نمایش متون و تصاویر به ‌ارمغان می‌آورد. بر اساس بررسی‌های زومیت، چه در حالت دستی و چه خودکار، به روشنایی بیشینه‌ی ۳۸۹ نیت و کمترین روشنایی ۱٫۹۵ نیت دست می‌یابد؛ بنابراین استفاده از دستگاه زیر تابش مستقیم آفتاب اندکی چالش‌برانگیز خواهد بود؛ اما علاقه‌مندان استفاده از گوشی در تاریکی اتاق، مشکلی با دستگاه نخواهند داشت.

روشنایی ۳٫۴۶ نیت رنگ مشکی در نمایشگر IPS LCD هواوی Y9a ‌همراه روشنایی حداکثری ۳۸۹ نیت رنگ سفید، به‌ مفهوم نسبت کنتراست ۱۱۲ است که در مقایسه ‌با سایر محصولات میان‌رده‌ی بازار نظیر ردمی نوت ۹ اس/پرو عدد رضایت‌بخشی به‌حساب می‌آید؛ اما بی‌شک به ‌پای نسبت کنتراست بی‌نهایت نمایشگر AMOLED سامسونگ نمی‌رسد.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی
محصول ٫ پارامترهاحداقل روشناییحداکثر روشنایی دستیحداکثر روشنایی خودکارنسبت کنتراست Nativeخطای رنگی میانگین
سفیدمشکیسفیدمشکیسفیدحالت پیش‌فرضدقیق‌ترین حالت
هواوی Y9a۱٫۹۵۳٫۴۶۳۸۹۳٫۴۶۳۸۹۱۱۲۲٫۳۱٫۸ (Warm)
گلکسی A31۳٫۳۵۰۸۵۰۰۱۱۷۰۴٫۸۳ (Natural)
گلکسی A21s۵٫۷۵/۴۴۹۸۵٫۵۵۹۲۱۰۸۷٫۶۷٫۶
گلکسی A11۱۵٫۲۲٫۵۳۳۵۲۲٫۷۳۴۳۲۱۵۸۵٫۹۵٫۹
ردمی نوت ۹۱۴٫۱۵۳۶۰۴٫۴۲۴۸۲۹۵۶٫۶۴٫۷ (Saturated)
وای ۷ پی۰٫۲۲٫۶۲۸۵۲٫۶۲۸۵۱۱۰۵٫۵۴ (Warm)
آنر ۹ ای۰٫۸۵۲٫۷۵۳۱۰۲٫۹۶۳۲۰۱۱۲٫۷۶۴٫۱ (Warm)
نوا ۷ آی۱٫۱۵٫۷۴۶۵۵٫۸۵۰۷۸۲۵.۸۳ (Normal)
موتورولا وان هایپر۲٫۶۲٫۷۳۱۴۲٫۷۳۱۴۱۱۶۴٫۶۴٫۲ (Natural)
آنر ۹ ایکس پرو ۱٫۳۵۴۳۷۲۴۳۷۲۹۳۹٫۲۱٫۴ (Natural)
موتورولا وان اکشن ۳٫۴۳٫۷۳۴۲۳٫۵۳۶۰۱۰۳۶۵٫۹ (Natural)
ردمی نوت ۸ پرو ۰٫۷۵۳٫۸۳۸۵۵٫۱۵۳۰۱۰۳۵٫۹۴٫۶ (Standard)
ردمی نوت ۸ ۱۴٫۷۴۷۰۶۶۱۳۱۰۲۵٫۹۱٫۸ (Standard)
* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به ‌‌دست آورده است.
گوشی میان‌رده‌ی هواوی دو پروفایل رنگی Normal و Vivid را در تنظیمات نمایشگر در اختیار کاربر می‌گذارد. مطابق انتظار، هیچ‌کدام از پروفایل‌های یادشده پوشش کاملی از فضای DCI P3 ندارند؛ به‌طوری‌که پروفایل Vivid با ۸۵٫۳ درصد، وسیع‌ترین پوشش را از این فضای رنگی گستره ارائه می‌دهد. در نقطه‌ی مقابل، پروفایل Normal، پوشش کاملی از فضای رنگی مرسوم sRGB‌ دارد.

براساس بررسی‌های زومیت، Y9a در پروفایل رنگی Normal خطای میانگین ۲٫۳ را در نمایش رنگ‌های sRGB‌ دارد؛ چراکه رنگ‌ها در حالت‌ پیش‌فرض به سردی گرایش دارند. ما در زومیت با تغییر تنظیمات دمای رنگ‌ها به Warm، خطای میانگین را به‌ عدد بسیار خوب ۱٫۸ کاهش دادیم.

گوشی Y9A تنها یک بلندگو دارد؛ بلندگوی تک‌کاناله‌‌ای که کیفیت چندان بالایی ندارد و صدای خیلی بلندی تولید نمی‌کند؛ به‌طور مثال صدایی که بلندگوی این گوشی تولید می‌کند، به‌زحمت یک اتاق کوچک را پر خواهد کرد؛ البته که کیفیت بلندگو آن‌قدر بالا نیست که صداها را کاملا تفکیک کند. اسپیکر Y9a تنها برای استفاده‌ی معمولی مانند تماس تلفنی و تماشای ویدئو مناسب خواهد بود و در سایر موارد بهتر است که از هدفون استفاده کنید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

هواوی Y9a با اندروید ۱۰ و رابط کاربری EMUI 10.1 به ‌فروش می‌رسد. اگر قبلا از گوشی هواوی استفاده می‌کردید قطعاً با رابط کاربری این گوشی ارتباط برقرار خواهید کرد؛ چراکه تفاوت فاحشی با نسخه‌های پیشین نمی‌توان یافت. از یک سال و نیم پیش، گوشی‌های هواوی از سرویس‌های گوگل بهره نمی‌برند و به ‌جای آن از سرویس‌های موبایل هواوی (HMS) استفاده می‌‌کنند. گوشی هواوی Y9a جزو این محصولات است و همین موضوع می‌تواند موجب نگرانی کاربران در مورد سازگاری اپ‌های موردعلاقه‌شان با HMS می‌شود.

بررسی گوشی هواوی Y9a

ازآنجاکه گوشی‌های هواوی در کشور ما محبوب هستند و افراد زیادی آن‌ها را خریداری می‌کنند، هواوی سعی کرده است از طریق همکاری با توسعه‌دهندگان ایرانی، اجرای بدون مشکل اپلیکیشن‌های ایرانی روی گوشی‌های جدیدش را تضمین کند. هواوی می‌گوید هم‌زمان با عرضه‌ی Y9a نزدیک به ۲۹ اپلیکیشن ایرانی محبوب بدون مشکل روی این گوشی اجرا می‌شوند.

ما در زومیت تک‌تک اپلیکیشن‌های موجود در فهرست ۲۹-تایی هواوی را آزمایش کردیم. از بین اپلیکیشن‌های مورد بحث در ابتدا تنها اسنپ اجرا نمی‌شد؛ اما در طول بررسی زومیت، این اپلیکیشن به فروشگاه اپلیکیشن App Gallery هواوی اضافه شد و اکنون بدون مشکل کار می‌کند؛ البته کماکان برخی از اپلیکیشن‌های خارجی مانند یوتیوب و جی‌میل روی Y9a اجرا نمی‌شوند و باید به ‌دنبال اپلیکیشن‌های جایگزین باشید. از بین اپلیکیشن‌هایی که گوگل توسعه‌دهنده‌ی آن‌ها بوده است، تنها گوگل کروم و جی‌بورد بدون مشکل کار می‌کنند.

بررسی گوشی هواوی Y9a

از دیگر اپلیکیشن‌های خارجی سازگار با HMS می‌توانیم به آگوست‌لوک، اسکایپ، توییتر، اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و ویز اشاره کنیم. روی میان‌رده‌ی جدید هواوی تعدادی از بازی‌های پرطرفدار را نیز آزمایش کردیم. بازی Call of Duty Mobile بدون مشکل اجرا می‌شود؛ اما بازی فورتنایت یا Need for Speed Limits اجرا نمی‌شوند.

سازگاری اپ‌ها و بازی‌های محبوب با HMS
نام نرم‌افزار یا بازیوضعیت اجرانام نرم‌افزار یا بازیوضعیت اجرا
گوگل‌مپاجرا می‌شود؛ اما امکان ورود به حساب‌کاربری گوگل یا ذخیره‌سازی موقعیت‌های دلخواه وجود نداردشیپوراجرا می‌شود
جیمیلصرفا اجرا می‌‌شود؛ اما امکان وارد‌شدن به حساب جیمیل وجود نداردآچارهاجرا می‌شود
گوگل‌کروماجرا می‌شود؛ اما امکان همگام‌سازی با حساب گوگل وجود ندارداستادکاراجرا می‌شود
یوتیوباجرا نمی‌شودهمراه مناجرا می‌شود
گوگل‌کیپاجرا نمی‌شودایرانسل مناجرا می‌شود
کیبورد گوگلاجرا می‌شودتقویم سیمرغاجرا می‌شود
تقویم گوگلاجرا نمی‌شودفیلیمواجرا می‌شود
گوگل‌درایواجرا نمی‌شودنماوااجرا می‌شود
گوگل‌ترنسلیتاجرا می‌شودماسکاجرا می‌شود
گوگل‌داکساجرا نمی‌شودکرفساجرا می‌شود
اوتلوکاجرا می‌شودقبضینواجرا می‌شود
وان‌درایواجرا می‌شودلست‌پساجرا می‌شود
اسکایپاجرا می‌شودنواراجرا می‌شود
مایکروسافت اجاجرا می‌شودخلافیاجرا می‌شود
توییتراجرا می‌شودسینماتیکتاجرا می‌شود
اینستاگراماجرا می‌شودآپاجرا می‌شود
واتساپاجرا می‌شودتومناجرا می‌شود
تلگراماجرا می‌شودفون‌پیاجرا می‌شود
ترلواجرا همراه‌با پیغام خطا‌ی فقدان سرویس‌های گوگلهمراه‌کارتاجرا می‌شود
مایکروسافت تیمزاجرا می‌شودهمراه بام ملیاجرا می‌شود
ویزاجرا می‌شودهمراه بانک سپهاجرا می‌شود
نشاناجرا می‌شودنوردوی‌پی‌اناجرا می‌شود
بلداجرا می‌شود۱.۱.۱.۱اجرا نمی‌شود
تپسیاجرا می‌شودشیر-ایتاجرا می‌شود
اسنپاجرا می‌شوداسپاتیفایاجرا می‌شود
اسنپ‌مارکتاجرا می‌شودآپاراتاجرا می‌شود
طاقچهاجرا می‌شودVirtual Table Tennisاجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگل
فیدیبواجرا می‌شودMad Skills Motocross 2اجرا می‌شود
دیجی‌کالااجرا می‌شودClash of Clansاجرا می‌شود
MX Playerاجرا می‌شودQuiz of Kingsاجرا می‌شود
کافه‌بازاراجرا می‌شودآسفالت ۹ و ۸هر دو اجرا می‌شوند.
دیواراجرا می‌شودCall of Dutyاجرا می‌شود
ایوااجرا می‌شودتاپاجرا می‌شود
تلوبیوناجرا می‌شوداسنپ‌فوداجرا می‌شود
ADMاجرا می‌شودRARاجرا می‌شود
هواوی برای آنکه جای خالی سرویس‌های گوگل را پر کند، مدتی پیش از تعداد راهکار جایگزین پرده برداشت. پلتفرم جدید پتال (Petal)، سرویس‌هایی مانند پتال مپ و پتال سرچ را در بر می‌گیرد. براساس بررسی‌های زومیت، سرویس پتال مپ در ایران کار نمی‌کند؛ اما سرویس پتال سرچ امکان جست‌وجو را دراختیار کاربر می‌گذارد؛ البته این سرویس برای جست‌وجو و نمایش نتایج از موتور بینگ مایکروسافت استفاده می‌کند.

دوربین

محصول جذاب‌تر با تعداد دوربین بیشتر! ترند نادرست دنیای گوشی‌های هوشمند باعث شده است شرکت‌ها برای جلب توجه کاربران به دستگاه‌های میان‌رده و اقتصادی‌شان، از حسگرهای ناکارآمد و نه‌چندان سودمند برای افزایش تعداد دوربین‌های پشتی استفاده کنند. هواوی از این قاعده مستثنا نیست و Y9a را با چهار دوربین، شامل دوربین واید، اولتراواید، تشخیص عمق و ماکرو به ‌فروش می‌رساند.

بررسی گوشی هواوی Y9a

رابط کاربری دوربین Y9a تفاوت فاحشی با گوشی‌های دیگر هواوی ندارد؛ در نیمه‌ی پایین حالت‌های عکاسی خودکار، فیلم‌برداری، عکاسی با حالت Night، عکاسی با افکت بوکه (Aperture)، حالت عکاسی مجزای Beauty برای زیباسازی مصنوعی سوژه (!) و منوی More برای دسترسی به حالت‌های بیشتر در دسترس هستند. کلید/اسلایدر جابه‌جایی بین دوربین واید و اولتراواید ‌همراه بزرگ‌نمایی دیجیتال تا سقف ۱۰ برابر، عکاسی خودکار مبتنی ‌بر هوش مصنوعی، تشخیص سوژه با هوش مصنوعی (AI Lens)، فیلترها، فلش و تنظیمات دوربین، کلیدهای دیگر موجود در صفحه‌ی اصلی رابط کاربری دوربین هستند.

بررسی گوشی هواوی Y9a

هواوی به ‌رفتار عجیب خود در مورد HDR ادامه می‌دهد و این ویژگی را در قالب حالت مجزای عکاسی در منوی More ارائه می‌دهد! عکاسی حرفه‌ای با امکان دسترسی به پارامترهای عکاسی نظیر ضریب نوردهی (۴- تا ۴+)، سرعت شاتر (یک‌ چهارهزارم تا ۸ ثانیه)، تراز سفیدی، سطح ISO (از ۱۰۰ تا ۳۲۰۰)، عکاسی ماکرو از فاصله‌ی ۴ سانتی‌متری و حالت Hi-Res برای عکاسی با وضوح ۶۴ مگاپیکسل از جمله‌ی دیگر حالت‌های موجود در منوی More هستند.

در تصویر مقایسه‌ای زیر مشاهده می‌کنید که با غیرفعال‌سازی AI، گوشی میان‌رده‌ی Y9a با حالت پیش‌فرض Photo، عکس‌هایی با گستره‌ی دینامیکی بسیار نامطلوب با هایلایت‌های از‌دست‌رفته تولید می‌کند.

مقایسه‌ی حالت Photo و HDR

بررسی گوشی هواوی Y9a

برای مشاهده‌ی عکس‌ در ابعاد واقعی روی آن کلیک کنید.

دوربین اصلی Y9a از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی و نسبتا بزرگ 1/1.7 اینچی با پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری به‌همراه لنز واید f/1.8 استفاده می‌کند و از فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) بهره می‌گیرد. به ‌دلیل استفاده از فیلتر رنگ Quad-Bayer روی سطح حسگر، برای به‌ دست ‌آمدن عکس‌هایی ۱۶ مگاپیکسلی با پیکسل‌های بزرگ‌ترِ ۱٫۶ میکرومتری، داده‌های هر ۴ پیکسل مجاور تجمیع می‌شوند. دلیل پیاده‌سازی چنین راهکاری، ثبت عکس‌هایی روشن‌تر با گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تر عنوان می‌شود.

گالری عکس‌های دوربین واید در طول روز

دوربین اصلی هواوی Y9a در روشنایی روز عکس‌های رضایت‌بخش با جزئیات مناسب ثبت می‌کند؛ اما گستره‌ی دینامیکی عکس‌ها چندان وسیع نیست و در پاره‌ای از موارد جزئیات از دست می‌رود. از سوی دیگر، رنگ‌ها اندکی اشباع به ‌نظر می‌رسند. به ‌لطف حسگر بزرگ و ۶۴ مگاپیکسلی دوربین واید، بسته به شرایط نور محیطی، می‌توان عکس‌های 2x یا حتی 4x را نیز با جزئیات مناسب گرفت.

گالری عکس‌های 2x در طول روز

دوربین اولتراواید Y9a از حسگر ۸ مگاپیکسلی و بسیار کوچک 1/3.7 اینچی (حدودی) با پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری استفاده می‌کند. این حسگر در برابر لنزی با f/2.4 و زاویه‌ی دید بسیار عریض ۱۲۰ درجه‌ای قرار دارد و مطابق انتظار خبری از قابلیت فوکوس خودکار در آن نیست.

گالری عکس‌های اولتراواید در طول روز

عکس‌های دوربین اولتراواید رنگ‌هایی نزدیک به دوربین اصلی دارند؛ اما سطح جزئیات و گستره‌ی دینامیکی آن‌ها به‌ پای دوربین اصلی نمی‌رسد.

مقایسه‌ی میدان‌های دید مختلف دوربین Y9a

بررسی گوشی هواوی Y9a

0.5x

بررسی گوشی هواوی Y9a

1x

بررسی گوشی هواوی Y9a

2x

بررسی گوشی هواوی Y9a

10x

بررسی گوشی هواوی Y9a

6x

بررسی گوشی هواوی Y9a

4x

برای مشاهده‌ی عکس‌ها در ابعاد واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید.

هواوی Y9a برای تشخیص عمق و پیاده‌سازی طبیعی‌تر افکت بوکه، از حسگر مجزای ۲ مگاپیکسلی با لنز f/2.4 کمک می‌گیرد؛ اما بر اساس بررسی‌های ما، میان‌رده‌ی چینی‌ها حتی با پوشاندن ماژول یادشده، عکس‌های پرتره را بدون نمایش هیچ‌گونه پیغام خطایی می‌گیرد. در هرصورت عکس‌های پرتره‌ی Y9a با دوربین اصلی و وضوح ۱۶ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند.

Y9a قابلیت ثبت عکس‌های ماکرو از فاصله‌ی ۴ سانتی‌متری سوژه را با دوربین ۲ مگاپیکسلی در اختیار کاربر می‌گذارد. دوربین ماکرو از لنز f/2.4 بهره می‌برد؛ اما در آن خبری از فوکوس خودکار نیست. در بررسی‌های ما، دوربین ماکرو عملکرد کارآمدی به ‌نمایش نگذاشت و عکس‌های آن معمولا جزئیات اندک و نویز زیادی داشتند.

گالری عکس‌های ماکرو

هواوی در گوشی میان‌رده‌ی Y9a قابلیت عکاسی با حالت Night را در اختیار کاربر می‌گذارد؛ الگوریتمی که با نوردهی طولانی، امکان ثبت عکس‌های روشن‌تر را در محیط‌هایی با شرایط نوری ضعیف فراهم می‌سازد. در طول بررسی زومیت، طولانی‌ترین مدت نوردهی Y9a برابر ۶ ثانیه بود. توجه داشته باشید که عکاسی Night تنها با دوربین اصلی در دسترس قرار دارد.

گالری عکس‌های واید در تاریکی

در تاریکی شب، فوکوس خودکار دوربین اصلی دچار چالش می‌شود و عملکرد پایداری ارائه نمی‌دهد. مطابق انتظار، عکس‌های این دوربین با تاریک‌تر شدن محیط سافت‌تر می‌شوند و جزئیات آن‌ها رو به ‌کاهش می‌گذارد؛ البته نوردهی طولانی‌تر حالت Night تا حدودی مشکلات یادشده را مرتفع می‌سازد و بر روشنایی عکس‌ها می‌افزاید.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید در تاریکی

دوربین اولتراواید Y9a در محیط‌های تاریک عملکرد شایسته‌ای ندارد و عکس‌هایی تاریک با نویز زیاد و جزئیات اندک ثبت می‌کند؛ از سوی دیگر از حالت Night دردوربین اولتراواید خبری نیست تا اندکی وضعیت را بهبود دهد.

دوربین سلفی پاپ‌آپ هواوی Y9a از حسگر ۱۶ مگاپیکسلی با لنز f/2.2 استفاده می‌کند و مانند دو دوربین اولتراواید و ماکرو از فوکوس خودکار بی‌بهره است. متأسفانه گوشی میان‌رده‌ی هواوی قابلیت عکاسی پرتره با دوربین سلفی فراهم نمی‌سازد.

گالری عکس‌های دوربین سلفی

بر اثر محدودیت‌های تراشه، هواوی Y9a با دوربین‌های واید و اولتراواید امکان فیلم‌برداری تا سقف 1080p و نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه دارد؛ درحالی‌که قابلیت فیلم‌برداری با دوربین ماکرو در دسترس نیست. بر اساس بررسی‌های زومیت، بیت‌ریت ویدئوهای واید و اولتراواید به‌ترتیب ۲۰٫۲ و ۱۷٫۴ مگابیت‌ بر ثانیه بود. مطابق انتظار ویدئوهای واید نویز بسیار زیاد، جزئیات اندک و گستره‌ی دینامیکی محدودی دارند و ویدئوهای اولتراواید نیز با شرایطی بدتر، تاریک‌تر هستند.

ویدئوی نمونه‌ی دوربین واید هواوی Y9a با وضوح 1080p و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیهویدئوی نمونه‌ی دوربین اولتراواید هواوی Y9a با وضوح 1080p و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

بازده و عملکرد

از سخت‌افزار هواوی Y9a نباید انتظار معجزه داشت. میان‌رده‌ی هواوی از تراشه‌ی ۱۲ نانومتری Helio G80 مدیاتک قدرت می‌گیرد. این تراشه از ترکیب ۲ هسته‌ی قدرتمند Cortex-A75 با فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۰ گیگاهرتز و ۶ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز به‌عنوان CPU در کنار ماژول ۲ هسته‌ای و ۹۵۰ مگاهرتزی Mali-G52 به‌عنوان GPU استفاده می‌کند. مدیاتک یک حافظه‌ی یک مگابایتی L3 را نیز برای مجموعه‌ی ۸ هسته‌ی CPU در نظر گرفته است.

بررسی گوشی هواوی Y9a

طراحی هسته‌های Cortex-A75، A55 و Mali-G52 به سال ۲۰۱۸ بازمی‌گردد؛ بنابراین نمی‌توان آن‌ها را جدیدترین و بهترین هسته‌های در دسترس برای تولید پردازنده دانست. در هر صورت مدیاتک تراشه‌ی Helio G80 را گزینه‌ای مناسب برای اجرای بازی روی گوشی‌های میان‌رده می‌داند. تراشه‌ی G80 از اتصال LTE Cat. 7/13 به ‌همراه Wi-Fi 5 و بلوتوث ۵٫۰ نیز پشتیبانی می‌کند.

گوشی میان‌رده‌ی Y9a در دو نسخه با رم ۶ یا ۸ گیگابایتی LPDDR4x و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی UFS 2.1 با قابلیت ارتقا حافظه از طریق درگاه اختصاصی Nano Memory به‌ فروش می‌رسد. ما نسخه‌ی ۸ گیگابایتی Y9a را برای بررسی در اختیار داشتیم؛ نسخه‌ای که به ‌لطف رم پرظرفیت، در زمینه‌ی چندوظیفگی عملکرد مطلوبی به‌ نمایش می‌گذارد. در ادامه عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی آمده است:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی هواوی Y9a دربرابر رقبا
مدل‌ها / عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
هواوی Y9a۲۲۹٫۰۴۱۸۱٫۴۱۰۴٫۸۴۱۹٫۷۹
گلکسی A31۳۰۰٫۵۲۱۷۷٫۸۹۵٫۱۵۶۹٫۰۹
گلکسی A21s۳۱۴٫۵۸۲۱۸٫۷۹۱۰۹٫۵۴۸۱٫۴
گلکسی A11۲۹۲٫۵۹۱۱۵٫۵۴۷۳٫۱۴۶۶٫۷۳
ردمی نوت ۹۳۰۳٫۹۳۲۴۰٫۸۱۶۳٫۵۹۱۳۴٫۴۱
ردمی نوت ۹ اس / پرو۴۸۶٫۶۳۱۷۵٫۳۹۱۲۷٫۱۵۱۱۳٫۶
ردمی نوت ۸۳۰۲٫۴۷۲۳۷٫۸۱۵۹٫۷۳۱۱۴٫۲۳
ردمی نوت ۸ پرو۵۲۵٫۲۱۱۹۵٫۹۷۱۴۹٫۳۵۱۷۲٫۴۳
سامسونگ گلکسی A50۴۹۴٫۸۱۹۲٫۵۵۱۰۳٫۵۲۱۸٫۹۶
هواوی Y9s۸۱۶٫۹۴۱۹۳٫۲۳۱۴۲٫۸۳۱۵۳٫۸۵
هواوی Y7p۲۹۰٫‌۶۵۲۰۹٫۵۹۴۸٫۸۱۴۴٫۹۳
آنر 9X۸۱۴٫۳۹۱۹۵٫۴۱۵۳٫۰۹۱۵۶٫۴۹
سامسونگ گلکسی M30۲۸۰٫۳۵۱۰۱٫۴۶۶۴٫۸۹۶۱٫۲
سامسونگ گلکسی M20۳۰۹٫۹۷۱۴۳٫۶۶۷٫۷۷۴۵٫۴۷
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

حالا بد نیست نگاهی به عملکرد گوشی در بنچمارک‌های دیگر داشته باشیم. Y9a همانند سایر گوشی‌های هواوی در تنظیمات باتری، حالت مصرف انرژی Performance را ارائه می‌دهد که مطابق نامش، بهترین عملکرد تراشه را با مصرف بیشتر باتری در اختیار کاربر می‌گذارد. حالت Performance به‌صورت پیش‌فرض فعال نیست؛ اما ما برای نمایش تأثیر آن، بنچمارک‌ها را در هر دو حالت عادی و Performance روی Y9a اجرا می‌کنیم:

عملکرد هواوی Y9a دربرابر رقبا
نام و کارایی بنچمارک / محصولAnTutu 8PCMarkSpeedometer 2.03DMarkGeekBench 5GFXBench
عملکرد کلیمرورگرپردازنده‌ی مرکزی و گرافیکیپردازنده‌ی گرافیکیپردازنده‌ی مرکزیشبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)
Sling Shot Extreme
OpenGL/Metal

Wild Life
Vulkan/Metal

Single Core
Multi Core
Aztec Ruins
Onscreen/1440p
Car Chase
Onscreen/1080p
1440p1440pOpenGLVulkanMetalOpenGLMetal
هواوی Y9a۱۸۲۶۷۶۵۸۱۱۲۷٫۰۱۳۴۴۶۶۵۳۵۰
۱۲۰۸
۴٫۹
۳٫۳
۴٫۲
۲٫۹
--۷٫۶
۹٫۲
--
هواوی Y9a
حالت Performance
۱۹۷۵۲۶۷۵۲۹۳۳٫۶۱۳۵۸۶۶۶۳۸۸
۱۳۵۹
۴٫۹
۳٫۳
۴٫۳
۲٫۹
--۷٫۷
۹٫۳
--
گلکسی A31Failed*۶۲۵۳۲۸۱۱۷۹--۳۱۳
۱۱۳۴
------۷٫۰
۸٫۱
--
گلکسی A21s۱۲۹۵۶۱۵۵۲۹۱۵۹۱۴--۱۵۳
۱۰۴۰
------۱۰
۵٫۹
--
گلکسی A71۲۳۷۶۱۵۸۸۸۵۳۲٫۸۲۱۴۷--۵۴۵
۱۷۱۶
------۱۲
۱۴
--
گلکسی A51۱۸۹۰۶۳۵۳۶۸۲۹٫۱۱۶۳۵--۳۴۶
۱۳۰۶
------۹٫۰
۱۰
--
نوا 5T
حالت Performance
۳۴۳۲۵۶۹۱۳۵--۴۴۱۰--۶۹۳
۲۴۴۳
------۳۰
۳۳
--
ردمی نوت ۹۱۸۶۶۶۲۸۶۹۳۲۹٫۹۱۴۰۳--۳۴۴
۱۱۶۵
------۸٫۶
۹٫۷
--
ردمی نوت ۸۱۶۵۶۱۹۶۷۱۹--۱۱۲۴--۳۱۳
۱۳۸۹
--Failed--۶٫۲
۷٫۰
--
ردمی نوت ۹ اس / پرو۲۵۳۶۳۲۷۸۹۹۴۴٫۱۲۶۳۳--۵۶۹
۱۶۹۱
------۱۶
۱۸
--
ردمی نوت ۸ پرو۲۸۱۴۶۷۱۰۲۰۲--۲۰۳۸--۴۹۸
۱۶۴۰
------۱۱
۱۱
--
گلکسی A70--۷۳۳۷--۱۱۱۸--۵۰۷
۱۶۰۶
------۶٫۹
۸٫۱
--
گلکسی A50۱۷۲۷۶۳۵۸۳۹--۱۳۴۹----------۸٫۳
۹٫۱
--
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
هواوی Y9a در زمینه‌ی توان پردازشی از برخی رقبای هم‌رده یا حتی ارزان‌تر ضعیف‌تر عمل می‌کند و مانند بسیاری از آن‌ها قابلیت اجرای بازی‌های Full HD ندارد؛ البته این موضوع لزوما به‌ مفهوم عملکرد نامناسب دستگاه نیست، میان‌رده‌ی هواوی در کاربری‌ روزمره بسیار نرم و روان عمل می‌کند و از پس‌ِ اجرای بسیاری از بازی‌ها با وضوح HD و نرخ فریم نسبتا پایدار برمی‌آید. در میان دستگاه‌هایی با برچسب قیمتی نزدیک به Y9a (برادر همین گوشی)، نوا 5T، بهترین عملکرد سخت‌افزاری را ارائه می‌دهد.

باتری

هواوی Y9a برای تأمین انرژی مورد نیاز از باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند. چینی‌ها محصول میان‌رده‌ی خود را با شارژر ۴۰ واتی SuperCharge عرضه می‌کنند که می‌تواند ظرف ۳۰ دقیقه، شارژ باتری را از صفر به ۷۰ درصد برساند. هواوی در مورد شارژدهی Y9a اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌دهد و صرفا می‌گوید کاربر بدون نیاز به شارژ مکرر دستگاه، از آن لذت خواهد برد. در هر صورت با توجه به بهره‌گیری Y9a از نمایشگر +FHD و تراشه‌ی میان‌رده، احتمالا عمر باتری مناسبی در اختیار کاربر می‌گذارد.

بررسی گوشی هواوی Y9a

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، در تنظیمات باتری تمام گوشی‌های هواوی، پروفایل انرژی Performance به ‌چشم می‌خورد که هدف آن، استفاده از تمام ظرفیت تراشه است که به‌وضوح بر مصرف باتری دستگاه می‌افزاید؛ بنابراین برای نشان‌دادن تأثیر حالت یادشده بر مصرف باتری، تست‌های باتری را در حالت‌های عادی و Performance روی Y9a اجرا می‌کنیم. در شرایطی که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت قرار دارد و کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم به ‌همراه صدای اسپیکر قطع شده‌اند، گوشی‌ میان‌رده‌ی هواوی در حالت عادی و Performance به‌ ترتیب می‌تواند ۱۶ ساعت و ۵۷ دقیقه و ۱۴ ساعت و ۵۱ دقیقه ویدئو پخش کند.

شارژدهی باتری هواوی Y9a دربرابر رقبا
محصول ٫ آزمایشنمایشگرباتریویدئو PCMark
Work 2.0
ابعاد و رزولوشنمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعت
هواوی Y9a۶٫۶۳ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۲۰۰۱۶:۵۷۱۱:۱۲
هواوی Y9a
حالت Performance
۱۴:۵۱۹:۲۹
گلکسی A31۶٫۴ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۲۱:۲۳۱۶:۰۱
گلکسی A21s۶٫۵ اینچ
۱۶۰۰ × ۷۲۰ پیکسل
۵۰۰۰۱۸:۴۶۱۶:۲۹
گلکسی A71۶٫۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰۲۲:۰۰۱۴:۱۳
گلکسی A51۶٫۵ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۴:۴۱۱۰:۰۷
نوا 5T۶٫۲۶ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۵۰۱۳:۳۰۹:۱۲
ردمی نوت ۹ اس / پرو۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۲۰۱۵:۴۲۱۱:۵۳
ردمی نوت ۹۶٫۵۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۲۰۱۶:۳۵۸:۴۱
ردمی نوت ۸۶٫۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۶:۲۳۱۱:۰۲
ردمی نوت ۸ پرو۶٫۵۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰۱۴:۰۳۸:۱۱
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
آزمون واقع‌گرایانه‌ی PCMark نشان می‌دهد که فعال‌سازی حالت Performance، شارژدهی Y9a در کاربری روزمره را حدود ۱۵ درصد کم می‌کند؛ اما چنانچه مدت‌زمان روشن‌ ماندن نمایشگر در استفاده‌‌های عادی را روزانه ۵ ساعت در نظر بگیریم، با یا بدون فعال‌سازی حالت Performance، عمر باتری میان‌رده‌ی هواوی نزدیک به ۲ روز خواهد بود.

جمع‌بندی

هواوی نشان داده است که در تولید گوشی‌ میان‌رده با ظاهری جذاب خوب عمل می‌کند؛ گوشی Y9a جزو همین محصولات است که از ویژگی‌های مناسبی بهره می‌برد. بااین‌حال نمی‌توان ناسازگاری با سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل را نادیده گرفت. شاید همین موضوع یک دلیل اصلی برای صرف ‌نظر کردن کاربران از خرید این گوشی باشد. درواقع بسیاری از کاربران در طول روز از سرویس‌های گوگل استفاده می‌کنند؛ سرویس‌هایی مانند جیمیل و مپ از پرکاربردترین سرویس‌های گوگل در ایران به‌حساب می‌آیند؛ البته به‌ لطف به‌روزرسانی‌های متعدد HMS‌ و تعامل هواوی با توسعه‌دهندگان، اکنون Y9a بیشتر نرم‌افزارهای اندرویدی را به‌خوبی اجرا می‌کند و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای ایرانی هم با کمترین مشکل روی میان‌رده‌ی هواوی اجرا می‌شوند.

بررسی گوشی هواوی Y9a

گوشی میان‌رده‌ی Y9a‌ هواوی صفحه‌نمایشی با رنگ‌های باطراوت دارد و به ‌لطف مکانیزم پاپ‌آپ دوربین سلفی، تجربه‌ی بصری فراگیری در اختیار کاربر می‌گذارد. از نظر سخت‌افزاری هم با محصول کندی مواجه نخواهید بود. Y9a با داشتن ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و ۸ گیگابایت رم به‌راحتی به نیاز اکثر کاربران پاسخ می‌دهد. عکاسی با Y9A چندان ناامیدکننده نیست و در شرایطی که نور کافی در اختیار داشته باشید، می‌توانید عکس‌های باکیفیتی با این گوشی ثبت کنید؛ البته عکاسی در شب چندان راضی‌کننده نیست.

نکات مثبت

صفحه‌نمایش تمام‌صفحه، بدون بریدگیعملکرد راضی‌کننده‌ی دوربین واید در طول روزشارژدهی بسیار خوب باتریشارژر ۴۰ واتبهبود وضعیت سازگاری اپلیکیشن‌ها با HMS

نکات منفی

دوربین‌های اضافه‌ی ناکارآمدناسازگاری با عموم اپلیکیشن‌های گوگل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش