تقویت امکانات هواشناسی نیاز ضروری گلستان در مواقع بحران است


تقویت امکانات هواشناسی نیاز ضروری گلستان در مواقع بحران است

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان با اشاره به جانمایی مناسب زیرساخت‌ها و رادار هواشناسی گنبدکاووس گفت: تقویت امکانات هواشناسی یاری‌گر استان در مواقع حساس و بحران است.

هادی حق‌شناس امروز یکشنبه در دیدار با مهدی رهنما رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در گرگان اظهار داشت: در راستای رسیدن به این هدف رادار هواشناسی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی خریداری شده و با تکمیل زیرساخت ها، به زودی در گنبدکاووس نصب و بهره برداری خواهد شد.

وی بیان کرد: گلستان در گذشته و به خصوص ۲ سال اخیر با بحران مختلف نظیر باران های سیل آسا، جاری شدن سیلاب، رانش زمین و آتش سوزی مواجه بوده که ارتقای امکانات هواشناسی در استان و پیش بینی وقوع حوادث می تواند از بروز خسارات احتمالی به خانه ها، ابنیه راه ها و محیط زیست جلوگیری کند.

مهدی رهنما رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور نیز در این دیدار بر همکاری بیشتر این پژوهشگاه برای تجهیز امکانات هواشناسی گلستان تاکید کرد.

تقویت امکانات هواشناسی نیاز ضروری گلستان در مواقع بحران است

پیشتر منصور فرشاد رییس رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس در نشست مدیریت بحران این شهرستان اعلام کرده بود که این شهرستان مرزی به رادار هواشناسی با قابلیت پیش‌بینی‌ کوتاه مدت و دقیق سامانه‌های جوی و پایش ابرهای بارشی تجهیز می شود که برای راه اندازی آن نیاز به اجرای ساخت ابنیه به منظور نصب و راه اندازی سامانه است.

گلستان دارای ۲۸ مرکز باران سنجی اعم از برخط و نفر (مستقر در اداره ) و ۱۴۰ مرکز ایستگاه هواشناسی است.

گلستان با جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت از استان های سیل خیز کشور محسوب می شود و در سالیان گذشته سیل های مخرب بسیاری باعث جان باختن ده‌ها نفر و خسارت چند صد میلیارد ریالی به استان شد.

سیل پارسال گلستان، آخرین نمونه از سیل های مرگبار این استان است که ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت بر جای گذاشت و جان ۱۱ نفر را گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403