تراشه اسنپ‌دراگون 888 کوالکام از تراشه A14 Bionic شرکت اپل ضعیف‌تر است


تراشه اسنپ‌دراگون 888 کوالکام از تراشه A14 Bionic شرکت اپل ضعیف‌تر است

حدودا 2 ماه پیش شرکت اپل گوشی‌های سری آی‌فون 12 خود مجهز به تراشه A14 Bionic را به بازار عرضه کرد. با این‌حال در آن مقطع زمانی تراشه نسل قبلی A13 Bionic در مقایسه با اکثر پردازنده‌های موبایلی موجود در بازار از توانایی‌های بالاتر و عملکرد سریع‌تری برخوردار بود. با این‌حال تراشه جدید A14 Bionic موفق به ثبت امتیازات عملکردی جدیدی در تست بنچمارک شده...

حدودا 2 ماه پیش شرکت اپل گوشی‌های سری آی‌فون 12 خود مجهز به تراشه A14 Bionic را به بازار عرضه کرد. با این‌حال در آن مقطع زمانی تراشه نسل قبلی A13 Bionic در مقایسه با اکثر پردازنده‌های موبایلی موجود در بازار از توانایی‌های بالاتر و عملکرد سریع‌تری برخوردار بود. با این‌حال تراشه جدید A14 Bionic موفق به ثبت امتیازات عملکردی جدیدی در تست بنچمارک شده است؛ ارقامی که حتی برای تراشه جدید اسنپ‌دراگون 888 کوالکام نیز غیرقابل دسترس هستند. به‌نظر می‌رسد که امتیازات تراشه اسنپ‌دراگون 888 در نخستین تست‌های پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای بنچمارک در مقایسه با تراشه A14 Bionic اپل به‌مراتب کمتر هستند.

امتیازات اولیه بنچمارک تراشه اسنپ‌دراگون 888 کوالکام از برتری این نیمه‌هادی در قلمرو دستگاه‌های اندرویدی حکایت دارد؛ اما این تراشه در زمینه پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای ضعیف‌تر از تراشه A14 اپل ظاهر می‌شود. کمپانی اپل جدیدترین و قدرتمندترین هندست‌های سری آی‌فون 12 خود را به تراشه A14 Bionic مجهز نموده است. این تراشه نویدبخش ارتقاء عملکرد CPU و GPU دستگاه‌ها خواهد بود. اگرچه تراشه اسنپ‌دراگون 888 هنوز به‌طور رسمی در اختیار تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی قرار نگرفته است؛ اما نتایج بنچمارک اولیه منتشر شده توسط وبسایت Anandtech از برتری تراشه A14 در تست گیک‌بنچ حکایت دارند. به بیان صادقانه عملکرد تراشه اسنپ‌دراگون 888 در مقایسه با نیمه‌هادی نسل قبلی خود به میزان قابل‌توجهی ارتقاء یافته است.

اسنپ‌دراگون 888 نه‌تنها از تراشه A14 Bionic شکست خورده است؛ بلکه در مقابل تراشه سال گذشته اپل یعنی A13 Bionic نیز مغلوب شده است. با این‌حال عملکرد این پردازنده در مقایسه با تراشه اسنپ‌دراگون 865 پلاس به میزان قابل‌توجهی ارتقایافته است. تراشه اسنپ‌دراگون 888 با استفاده از معماری 5 نانومتری تولید شده است. پردازنده مرکزی این تراشه مجهز به یک هسته کورتکس X1، سه هسته کورتکس A78 و چهار هسته کورتکس A55 است. از جنبه فرکانس پردازشی هسته‌ها نیز پردازنده کوالکام دارای حداکثر فرکانس 2.84 گیگاهرتزی است. همچنین این تراشه از جدیدترین نسل اتصال وای‌فای 6 پشتیبانی می‌کند.

تراشه اسنپ‌دراگون 888 کوالکام از تراشه A14 Bionic شرکت اپل ضعیف‌تر است

به بیان دقیق‌تر تراشه اسنپ‌دراگون 888 کوالکام موفق به کسب امتیاز 1135 در زمینه تست پردازش تک هسته‌ای شد؛ در حالی‌که تراشه اسنپ‌دراگون 865 پلاس امتیاز 983 را کسب کرد. این ارقام از افزایش 23.5 درصدی کارآیی تراشه جدید در مقایسه با مدل سال گذشته حکایت دارند. کارآیی پردازنده در زمینه پردازش تک هسته‌ای به تراشه سال گذشته A13 Bionic اپل (موجود در گوشی‌های سری آی‌فون 11) نزدیک است. با این‌حال تراشه A14 Bionic اپل موفق به کسب امتیاز فوق‌العاده 1603 در تست پردازش تک هسته‌ای شد. همچنین تراشه‌های اسنپ‌دراگون 888 و اسنپ‌دراگون 865 پلاس در تست پردازش تک‌ هسته‌ای به‌ترتیب امتیازات 3794 و 3245 را کسب کردند. این رقم از جهش 17 درصدی کارآیی تراشه حکایت دارد. چنین جهشی اگرچه چشمگیر است؛ اما کماکان با تراشه A14 Bionic قابل رقابت نیست. نیمه‌هادی اپل در تست پردازش چندهسته‌ای امتیاز فوق‌العاده 4187 را کسب کرد.

تراشه اسنپ‌دراگون 888 کوالکام از تراشه A14 Bionic شرکت اپل ضعیف‌تر است

نتایج اولیه بنچمارک GPU نیز نشان می‌دهند که تراشه اسنپ‌دراگون 888 در پیشی گرفتن از تراشه A14 Bionic (مورد استفاده در سری آی‌فون 12) ناکام بوده است. نکته مهم‌تر اینکه نیمه‌هادی کوالکام در برابر تراشه A13 Bionic نیز شکست خورده است. بر اساس نتایج بنچمارک اولیه می‌توان حدس زد تراشه اسنپ‌دراگون 888 کوالکام در زمینه عملکرد از نیمه‌هادی اپلی شکست خواهد خورد. با این‌حال تراشه اسنپ‌دراگون 888 از اکثر اسمارت‌فون‌های پرچمدار اندرویدی عرضه شده با تراشه اسنپدراگون 865 پلاس پیشی گرفته است.

بایستی به‌خاطر داشت که عملکرد تراشه‌های اسنپ‌دراگون 888 و A14 Bionic اپل در دنیای واقعی احتمالا متفاوت خواهد بود. گزارشات پیشین از برتری عملکردی تراشه اسنپ‌دراگون 888 نسبت به تراشه A14 Bionic اپل حکایت داشت. بعلاوه این بنچمارک‌ها در مراحل ابتدایی قرار دارند و محصولات نهایی احتمالا امتیازات متفاوتی را کسب خواهند کرد. با این‌حال در آینده یقینا جزئیات بیش‌تری پیرامون این پردازنده‌ها منتشر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دلنوشته و متن زیبا در مورد امام رضا (ع)