فراخوان طرح‌های پژوهشی در حوزه جنگل‌های مانگرو خلیج فارس


فراخوان طرح‌های پژوهشی در حوزه جنگل‌های مانگرو خلیج فارس

تهران- ایرنا- صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در زمینه جنگل‌های مانگرو خلیج فارس را منتشر کرد.

به گزارش روز دوشنبه از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، پژوهشگران کشور از نخستین روز دی ماه سال جاری تا ۳۰ دی ماه برای ارسال طرح‌های خود فرصت دارند. در این حمایت هدفمند از محققان، استفاده بهینه از نتایج تحقیقات برای حل مشکلات کشور در این حوزه در نظر گرفته شده است.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سامانه پژوهشی صندوق، طرح های خود را در قالب طرح پژوهشی، پسا دکتری و رساله دکتری با انتخاب کارگروه «حفظ اکوسیستم خلیج فارس» ارسال کنند.

تهیه محتوای کتاب مرجع دو زبانه با عنوان جنگل‌های مانگرو ایران در سواحل خلیج فارس و دریای عمان هدفی است که این فراخوان دنبال می‌کند.

تدوین این کتاب در ادامه فراخوان پیشین صندوق با موضوع اکوسیستم های حساس خلیج فارس بوده است که با هدف یکپارچه سازی پژوهش های منفرد و مستقل این حوزه و ایجاد بانک اطلاعاتی موثر از پژوهش‌ها انجام شده است.

در این زمینه نشر چهار عنوان کتاب جامع دو زبانه هدف گذاری شده است. طرح های پژوهشی مورد نیاز برای تولید محتوای کتاب‌های اول و دوم در صندوق تصویب شده و در حال اجرا است.

اطلس آب سنگ های مرجانی خلیج فارس، اطلس ماهیان زینتی خلیج فارس، تاثیر فعالیت‌های انسانی بر سلامت آب سنگ های مرجانی خلیج فارس، جنگل های مانگرو ایران در سواحل خلیج فارس و خلیج عمان عنوان های این کتاب ها است.

همچنین عنوان‌های ۹ گانه این فراخوان شامل مطالعه تیپ و ساختار رویشگاه‌های مانگرو ایران، مطالعه فلورستیک جلبک‌های همراه مانگروهای ایران، مطالعه تحلیلی- تطبیقی مهره داران همراه رویشگاه‌های مانگرو ایران، مطالعه آفات و بیماری‌های جنگل‌های مانگرو و چندل ایران، شناسایی و اولویت بندی تهدیدات انسانی پیش روی مانگروهای ایران، تهیه برنامه فضایی- راهبردی جنگل‌های مانگرو کشور، اکوفیزیولوژی و فنولوژی مانگروهای ایران، مطالعه تحلیلی- تطبیقی میکرو ارگانیسم‌های همزیست رویشگاه‌های مانگرو ایران و مطالعه عوامل مؤثر بر زادآوری در مانگروی ایران است.

زمان اجرای هر طرح و دامنه تحقیقات آن با جزییات در سایت صندوق آمده است.

به گزارش ایرنا،‌ جنگل‌های مانگرو یکی از اکوسیستم‌های ارزشمند زیستی جهان است که زیستگاه این نوع پوشش ارزشمند در کشور و در حوزه خلیج فارس وجود دارد. تاثیری که این جنگل‌ها در آب و هوا و شرایط زیستگاهی آن برای گونه‌های گیاهی و جانوری و جذب آلاینده‌ها و تولید اکسیژن و جاذبه گردشگری همه از فواید این زیستگاه ارزشمند است.

جنگل های مانگرو با سایر اکوسیستم ها ی جنگلی تفاوت اساسی دارند این جنگل ها نه به خشکی تعلق دارند نه به دریا بلکه مشترک بین آب و خشکی اند. جنگل های مانگرو ایران، جنگل های یکدست هستند که از گونه حرا تشکیل شده اند جنگل های مانگرو ایران آخرین حد پراکنش جنگل ها در آسیای جنوب غربی به شمار می آید. پراکنش جنگل ها در ایران از شرقی ترین بخش دریای عمان در ایران، در خلیج گواتر شروع می شود و با حرکت به غرب خلیج فارس و زیاد شدن عرض جغرافیای در رویشگاه نایبند در استان بوشهر پایان می یابد

امروزه در خلیج فارس به دلیل انواع تهدیدهای زیست محیطی نسبت به حفظ این جنگل‌ها نگرانی وجود دارد. ورود آلاینده‌ها به خلیج فارس از کشورهای حاشیه این دریا به ویژه ورود فاضلاب‌ها یکی از نگرانی‌های عمده حفظ اکوسیستم خلیج فارس و جنگل‌های مانگرو است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...