آیین ایرانی «یلدا» چون نوروز در بسیاری از مناطق جهان گسترش یافته است


آیین ایرانی «یلدا» چون نوروز در بسیاری از مناطق جهان گسترش یافته است

تهران - ایرنا - سفیر ایران در قزاقستان در جمع شرکت کنندگان مراسم شب یلدا در محل دانشکده شرق شناسی دانشگاه الفارابی قزاقستان، یلدا را آیینی ایرانی دانست که مانند نوروز در بسیاری از مناطق کره زمین گسترش یافته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، مجید صابر در این مراسم شب یلدا که با همت دانشکده شرق شناسی دانشگاه الفارابی قزاقستان و انجمن گلستان این دانشگاه با حضور و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و سرکنسولگری کشورمان در آلماتی برگزار شد بر اهمیت نقش فرهیختگان و ادیبان به عنوان پشتوانه گسترش و تقویت روابط همه جانبه میان ایران و قزاقستان تاکید کرد.

سفیر ایران، یلدا را آیینی ایرانی دانست که مانند نوروز در بسیاری از مناطق کره زمین گسترش یافته است.

صابر، یلدا را سمبل زایش روشنایی، پیروزی نور برظلمت، امید به فردایی بهتر، عدم واهمه از سختی‌ها، تاریکی‌ها و سیاهی‌های زندگی دانست و اظهار امیدواری کرد که پس از رفع بحران ویروس کرونا، نشست‌های آتی به‌شکل حضوری برگزار شود.

وی، بر پیشرفت تاریخی ایرانیان در علوم مخلتف به ویژه در زمینه ریاضیات و نجوم در هزاران سال پیش اشاره کرد که توانسته بودند دقیق ترین تقویم‌ها را طراحی و تنطیم کنند.

سفیر کشورمان با اشاره به حضور سفارت و دو سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در شهرهای آلماتی و آکتائو، آمادگی نمایندگی های ایران را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه‌های دانشگاهی و فرهنگی اعلام کرد.

در این مراسم مسوولان دانشگاه الفارابی، دانشکده شرق شناسی، استادان دانشگاهای الفارابی و اوراسیا از قزاقستان و بنیاد سعدی و دانشگاه‌های شهید بهشتی، علامه طباطبایی از ایران و چند استاد از پاکستان و بوسنی سخنرانی کردند.

تنی چند از دانشجویان زبان فارسی دانشگاه‌های الفارابی و اورا سیا قطعاتی از اشعار شعرای به نام ایرانی بویژه خواجه حافظ شیرازی را قرائت کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک