مایه‌کوبی رایگان دام‌های سبک مناطق مرزی گلستان آغاز شد


مایه‌کوبی رایگان دام‌های سبک مناطق مرزی گلستان آغاز شد

گنبدکاووس - ایرنا - عملیات مایه‌کوبی رایگان بیش از 2 میلیون راس دام‌ سبک در نواحی پرخطر مرزی گلستان علیه بیماری تب برفکی امروز سه‌شنبه با حضور استاندار در روستای تنگلی گنبدکاووس آغاز شد.

در مرحله نخست این طرح، ۳۰۰ هزار راس دام سبک مناطق مرزی شهرستان‌های گنبدکاووس، مراوه تپه، آق‌قلا و گمیشان با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، هادی حق شناس در این مراسم با مهم دانستن واکسیناسیون دام، طیور و آبزیان در افزایش امنیت غذایی در سطح استان و کشور، گفت: مایه‌کوبی دام‌ها در نوار مرزی گلستان به دلیل تبادل دام میان دامداران این استان و خراسان شمالی و کشور ترکمنستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استاندار گلستان اظهار داشت: اقدامات دامپزشکی در استان مطلوب و ارزشمند است و عملکرد سال گذشته این مجموعه در مدیریت بیماری لکه سفید میگو باعث شد تا پرورش دهندگان این گونه از آبزیان امسال امکان تولید در مزارع خود را پیدا کنند.

وی افزود: بیش از ۴.۵ میلیون راس دام سنگین و سبک در استان گلستان نگهداری می‌شود که در این طرح بیش از ۲ میلیون دام با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال واکسن رایگان دریافت می‌کنند.

مایه‌کوبی رایگان دام‌های سبک مناطق مرزی گلستان آغاز شد

در این پیوند، رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح مایه‌کوبی رایگان دام‌های سبک مناطق مرزی استان که از روستای مرزی تنگلی این شهرستان آغاز شد تا آخر امسال ادامه خواهد داشت.

نادر گوگلانی افزود: تلاش داریم در این طرح حدود ۱۲۰ هزار راس دام سبک در ۲۰ روستای مرزی گنبدکاووس علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند.

وی بابیان اینکه تاکنون موردی از بیماری تب برفکی در واحدهای دامی گنبدکاووس مشاهده نشده است، ادامه داد: تب برفکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی دامی است که در صورت انجام ندادن اقدامات پیشگیرانه، خسارت سنگینی به دام‌ها وارد می‌کند.

گوگلانی، سقط جنین در دام‌های آبستن، افت وزن دام، زخم دهان و پستان و لنگش را از شایع‌ترین علائم بیماری تب برفکی دانست و از دامداران خواست، دام‌های خریداری شده را برای اطمینان از سلامت آنها قبل از انتقال به گله به مدت ۲ هفته قرنطینه کنند.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت واقع در شرق استان گلستان، حدود ۳۵ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) و ۳۵۰ هزار راس گوسفند دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06