طرز تهیه دلمه سیرابی شکم پر و خوشمزه


طرز تهیه دلمه سیرابی شکم پر و خوشمزه

دلمه سیرابی غذای محلی مردم خرم‌آباد یا همان لرستان و بخشی از مردم خوزستان از جمله شهر دزفول است که در گویش محلی به آن «سغدو» می‌گویند.

طرز تهیه دلمه سیرابی شکم پر و خوشمزه

این دلمه در شهرهای مختلف ایران هم طبخ می‌شود. این غذا به دو شکل درست می‌شود، نوع اول که قرمز رنگ است و مواد دلمه را داخل سیرابی می‌ریزند و می‌دوزند. در شکل دیگر، سیرابی با برنج، آلو، شوید و روغن حیوانی پخته می‌شود و رنگ آن به واسطه زردچوبه و حذف رب‌ گوجه‌فرنگی، زرد است.

البته ناگفته نماند که کله‌پاچه هم در برخی شهرهای ایران با رب‌ گوجه‌فرنگی پخته می‌شود. پس اگر جایی رفتید و رنگ کله‌پاچه‌ای که جلویتان گذاشتند، قرمز بود، تعجب نکنید. در ادامه طرز تهیه دلمه سیرابی شکم پر و فوت و فن آن در شهرهای مختلف ایران را در مطلب زیر بخوانید.

مواد لازم

سیرابی: یک دست

ماست: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

روغن زیتون: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

پیاز: ۲ عدد متوسط

سیر: ۴ حبه

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق سوپ‌خوری

کره: ۱قاشق سوپ‌خوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

مواد لازم برای داخل دلمه سیرابی

برنج (نیم‌دانه): ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم

پیاز: ۳ عدد متوسط

سیر: ۲ حبه

جعفری: ۱ دسته ۱۰۰ گرمی

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق مرباخوری

نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه دلمه سیرابی

پیش از هر چیز، سیرابی را کاملا تمیز کنید و بشویید.

برای گرفتن بوی زهم سیرابی، می‌توانید از یک شب قبل، سیرابی را در مخلوط ماست و سیر بخوابانید یا در یک قابلمه آب جوش، چند بار آن را فرو برده و بیرون بیاورید.

سیرابی ها را با سایز دلخواه (مربعی یا مستطیلی) و به تعداد لازم، برش بزنید.

۳ پیاز را نگینی خرد کنید. سیرها را له کنید. جعفری را ساطوری کنید. برنج و سیرابی را بشویید.

در یک تابه با اندازه متوسط، پیاز و سیر را تفت دهید تا طلایی شود. برنج، جعفری و رب گوجه ‌فرنگی را اضافه و با نمک و فلفل مخلوط کنید. مواد را تفت دهید.

سیرابی‌ها را از مخلوطی که درست کرده‌اید، پر کنید و دور آن را با نخ و سوزن بدوزید. می‌توانید با خلال دندان آنها را محکم کنید. این کار را طوری انجام دهید که مواد داخل سیرابی بیرون نریزند.

روغن زیتون و کره را در قابلمه بریزید (می‌توانید از روغن حیوانی هم استفاده کنید) و بعد از اینکه کمی گرم شد، ۲ پیاز را نگینی خرد کنید. سیرها را له کنید و در قابلمه تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه را به آنها اضافه کنید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه سیرابی، دلمه‌های پیچیده شده را در قابلمه بگذارید و به اندازه ۱ لیوان دسته دار، آب جوش اضافه کنید.

در ظرف را بگذارید و اجازه دهید دلمه‌ها بپزند. برای پخت این غذا به حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان نیاز است.

اگر سیرابی را در زودپز بپزید، این مدت زمان کمتر خواهد بود.

فوت و فن‌ های طرز تهیه دلمه سیرابی یا سیرابی شکم پر

*می‌توانید قبل از اینکه دلمه‌ها را بپزید و بعد از اینکه مواد را در آنها گذاشتید و پیچیدید، کمی در روغن و با ادویه‌های معطر و زعفران سرخ‌شان کنید.

*مثل سایر انواع دلمه در طرز تهیه دلمه سیرابی هم در شهرهای مختلف از مواد گوناگونی استفاده می‌‌شود. می‌توانید در کنار جعفری، از سبزیجات دیگر هم استفاده کنید.

*سبزی‌های معطر مناسب برای پخت این غذا، ترخون، نعنا، مرزه، پیازچه،شوید و جعفری است. همه این سبزی‌ها را ساطوری کنید و به اندازه یک لیوان به مواد داخل دلمه اضافه کنید.

*در برخی شهرها، از لپه نیز در مواد داخل دلمه سیرابی استفاده می‌شود.

* اگر می‌خواهید دلمه سیرابی‌تان طعم ترش‌ داشته باشد، به مواد داخل دلمه، زرشک و چند عدد آلو بخارا اضافه کنید.

*اگر از برنج دانه بلند استفاده می‌کنید، می‌توانید قبل از اضافه کردن به مواد داخل سیرابی، کمی آن را بجوشانید ولی مراقب باشید شل نشود.

* می‌توانید سیرابی‌ها را به صورت کامل سرو کنید یا اینکه آنها را از وسط برش بزنید و رویشان را با دارچین و گل سرخ تزیین کنید.

منبع: مجله کوروش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...