حمیدی: جایزه سرباز وطن مروج تفکر شهید سلیمانی است


حمیدی: جایزه سرباز وطن مروج تفکر شهید سلیمانی است

دبیر جشنواره سینما حقیقت در اختتامیه این جشنواره گفت: با توجه به نزدیک بودن سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ادای دین به مقام بزرگ و شامخ این شهید بزرگوار، جشنواره سینماحقیقت بر آن شد تا جایزه سرباز وطن را اهدا کند.

حمیدی: جایزه سرباز وطن مروج تفکر شهید سلیمانی است

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» با معرفی برگزیدگان امشب پنجم دی به کار خود پایان داد.

این مراسم به صورت مجازی برگزار شد. در آغاز مراسم محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره در سخنانی اظهار کرد: از شور و هیاهوی سیزدهمین جشنواره، یک سال گذشت. یک سال پر ماجرا، انگار یک قرن از آن روزگار می‌گذرد.عصری جدید با شرایطی کاملا متفاوت. همه‌گیری کرونا تنها، تن انسان را هدف نگرفت. خاموشی و سکوت و سکون را در متن زندگی رواج داد. کرونا عزیزان بسیاری را از ما گرفت. مستندسازان؛ شجاعانه دل به دریا زدند و به ثبت و روایت این روزها پرداختند. آیا می‌شد ساکت نشست و این فیلم‌ها را به بایگانی سپرد؟

وی افزود: همه مستندهای ارزشمند دیگری که هر کدام دنیایی حرف برای گفتن دارند؟ در زمانه‌ای که برپایی اکثر فعالیت های فرهنگی با تعطیلی و تعلیق، به افقی نامعلوم در آینده موکول شده است، این جشنواره گام در مسیری متفاوت گذاشت، زیرا باور داشت: «سکوت، درمان نیست». حرکت، تعامل با جهان و فرصت‌آفرینی برای مستندسازان. این مسیری بود که جشنواره رسالت خود را در آن می دید. نه از خطر کردن هراسید و نه از تردیدها ترسی به دل راه داد. تجربه کردن را باید بخشی جدایی ناپذیر از برگزاری جشنواره دانست، همان طور که سال گذشته هم با دگرگون کردن روش بلیت‌فروشی و استانداردسازی، جشنواره تحولی چشمگیر را تجربه کرد. چهاردهمین جشنواره این مسیر تجربه‌گری و تحول را ادامه داد.

دبیر جشنواره ادامه داد: نمایش برخط، روشی هوشمندانه بود که چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرد. جشنواره امسال این امکان بی‌نظیر را به مردم داد تا مستندها را ببینند. فرصتی برابر و عادلانه برای مخاطبان اصلی فیلم مستند. به این ترتیب، جشنواره به وسعت ایران تکثیر شد. 25 آذر 1399 روزی تاریخ‌ساز در سینمای مستند که از یاد نمی‌رود، نقطه شروع دورانی جدید برای مستند با نمایش برخط، از این روز وارد تعاملی تازه با مخاطبانی گسترده شدیم. کسانی که پیش از این، امکان دسترسی به بسیاری از فیلم‌های مستند را نداشتند. در همین روزهای اندک برگزاری جشنواره، تعداد بازدید فیلم‌ها به بیش از پنجاه هزار رسید. این روند شتابان حتما با جدیت تداوم خواهد داشت چون ما نمایش برخط را به شکل‌ها و مناسبت‌های مختلف ادامه خواهیم داد. فردای سینمای مستند، بدون نمایش برخط، چیزی کم خواهد داشت.

وی در پایان اعلام کرد: با امید به آینده‌ای به دور از بیماری، به احترام این جانفشانی و ایثار، صاحبان فیلم‌های مستند را تشویق کنیم.

در ادامه با دعوت مجری مراسم، سعید رشتیان، سید وحید حسینی و لقمان خالدی برای اهدای جوایز بخش کارآفرینی روی صحنه آمدند

جایزه بخش کارآفرینی

شایسته تقدیر: «خالقین کوچک» به کارگردانی سهراب نوربخش

جایزه سوم: «زیر این چتر باران می‌بارد» به کارگردانی کتایون جهان‌گیری

جایزه دوم: «ف – الف» به کارگردانی فرشاد اکتسابی

جایزه اول: «راه ناتمام» (اصغر قندچی) به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی

در ادامه منصور ضابطیان؛ مجری مراسم از محسن یزدی؛ مدیر شبکه مستند برای اهدای جایزه شبکه مستند سیما دعوت کرد تا به صحنه بیاید و جایزه شبکه مستند را در بخش کارآفرینی اهدا کند.

جایزه این بخش به مستند «18 هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی تعلق گرفت.

جایزه بخش ویژه کرونا

جایزه سوم: «تنگ نای» به کارگردانی جواد یقموری و مهدی امینی

جایزه دوم: «قطعه 19» به کارگردانی مسعود دهنوی

جایزه هیئت داوران: «آنجا سپیده‌دم» به کارگردانی محسن جهانی و هاشم مسعودی

جایزه اول: «پسقله» به کارگردانی مجید شیدا

پخش کلیپی درباره بخش جایزه شهید آوینی ادامه مراسم اختتامیه بود که پس از آن، محمدحسین حقیقی، محمد داوودی در غیبت پژمان لشگری‌پور برای اهدای جوایز این بخش به صحنه آمدند. مرتضی رزاق کریمی عضو شورای سیاستگذاری «سینماحقیقت» هم برای اهدای جایزه روی سن آمد.

جایزه بخش شهید آوینی

تندیس برنزی: «گزارش رمادی» به کارگردانی علی‌محمد ذوالفقاری

تندیس نقره‌ایی: «چلچلای سفری» به کارگردانی حسن جعفری

جایزه ویژه: به‌طور مشترک برای «جزیره ماهی» به کارگردانی رضا اعظمیان و «محسن ژاپنی» به کارگردانی وحید فرجی

تندیس طلایی: «18 هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی

وحید فرجی کارگردان فیلم محسن ژاپنی در این مراسم گفت: از همه عزیزانی که در این فیلم بد‌اخلاقی‌هایم را تحمل کردند تا فیلم به نتیجه برسد، تشکر می‌کنم. می‌خواهم از همه کادر درمان تشکر کنم که در یک سال گذشته کاری کردند که ما یاد ایام دفاع مقدس بیفتیم. از زحمات آنها بی‌نهایت سپاسگزارم.

رضا اعظمیان کارگردان مستند «جزیره ماهی» هم در این مراسم بیان کرد: امروز حالم خیلی خوب است. چون یک هفته عقب افتادن جشنواره باعث شد اختتامیه سوم دی ماه باشد و مصادف شود با عملیاتی که سال‌ها پیش در چنین شبی رخ داد. او خاطره‌ای از سال‌های دفاع مقدس و شهدای غواص تعریف کرد.

مهدی شاه محمدی کارگردان مستند «هجده هزارپا» در این مراسم تصریح کرد: در سال‌های آخر جایزه شهید آوینی، اتفاق بدی برای این جایزه رقم خورد.تمهید آقای طباطبایی‌نژاد برای ادغام آن با جشنواره سینما حقیقت این جایزه را زنده نگه داشت. آن زمان این جشنواره رو به افول می‌رفت و این بهترین تصمیم برای آن بود.خوشحالم که اکنون جایزه شهید آوینی را در دست دارم. امیدوارم این تصمیم‌های درست ادامه پیدا کند و روند بهتری را برای آن شاهد باشیم.

جایزه سرباز وطن

اهدای جایزه سرباز وطن (یادبود شهید سردار حاج قاسم سلیمانی) بخش بعدی مراسم اختتامیه بود که محمد حمیدی‌مقدم برای اهدای جایزه ویژه این بخش روی صحنه آمد. حمیدی مقدم در سخنانی گفت: با توجه به نزدیک بودن سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ادای دین به مقام بزرگ و شامخ این شهید بزرگوار، جشنواره سینماحقیقت بر آن شد تا جایزه‌ای را به عنوان یادبود و خاطره‌ای از شهید بزرگوار اهدا کند. این جایزه به فیلمی که در تحلیل شخصیت و مکتب فکری شهید سلیمانی است اهدا می‌شود. نام جایزه را سرباز وطن گذاشته‌ایم.

جایزه ویژه سرباز وطن یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به پاس تلاش مجاهدانه برای روایت نزدیک از مقاومت و توجه به مردم غیر نظامی آسیب‌دیده از جنگ‌های منطقه است که دغدغه جدی آن شهید بزرگوار اهدا شد به «چشم ایرانی» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر و حسن قائدی.

این گزارش در حال تکمیل است...

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا